operaénekesek maszkban a színpadon

Fény és szín | Operafotózás az Alpha 1 géppel

Mathias Kniepeiss

Amikor Mathias Kniepeiss a Turandot című operát fotózta a híres Szentmargitbányai Kőfejtőnél, még nem volt meg a Sony Alpha 1 gépe. A látványos helyszín az UNESCO Világörökség része: a római kori kőfejtő ma Európa legnagyobb természetes színházának ad otthont. „Őszintén szólva, ez volt az első nap, amikor a kezembe vettem az Alpha 1 gépet” – meséli Mathias, akit az előadás rendezője kért fel a fotózásra. „Ez az előadás merőben különbözik egy átlagos operaelőadástól, mivel rengeteg benne az akció, kaszkadőrök is fellépnek, a jelmezek lenyűgözőek, és 3D-leképezéssel videót is vetítünk a sziklákból álló, természetes díszletre.”

lándzsát tartó, páncélt viselő három színész © Mathias Kniepeiss | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/250s @ f/2.8, ISO 1250

Természetesen az efféle látványos színpadi előadás élő közönségnek készül, nem pedig fotózáshoz és filmezéshez. Az erős fények, a merész színek és a nagy kontrasztok kihívást jelentenek a gép és a fotós számára is, de Mathias bízott a Sony Alpha 9 II és az új Sony Alpha 1 gépében.

Talán furcsának tűnhet az operafotózás Alpha 1 és Alpha 9 II géppel; noha a legtöbben valószínűleg úgy gondolják, hogy ezeket a gépeket elsősorban a sportfotósoknak szánták, Mathias számára egyértelmű volt a döntés.

színész egy lángoló botot forgatva © Mathias Kniepeiss | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/800s @ f/2.8, ISO 1250
„Ez nem egy átlagos operaelőadás volt; olyan gépekre volt szükségem, amelyek gyorsak. A két gép autofókuszának sebességéből és abból, hogy az Alpha 1 akár 30 képkocka/mp sebességgel is képes felvételeket készíteni, nyilvánvaló, hogy sportfotózásra tervezték őket” – fejti ki. „Azonban mindkét gép fantasztikus dinamikatartománnyal is rendelkezik, és az Alpha 1 az 50,1 megapixeles, nagy felbontású érzékelőjével ideális a reklámfotózáshoz is.”
szikrázó botot tartó színész © Mathias Kniepeiss | Sony α1 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/250s @ f/2.8, ISO 4000

Mivel a tűz, a lángok és a szikrák mind-mind az előadás részei voltak, Mathias mindkét kamerát használni tudta a legapróbb részletek megörökítésére. „Amikor a színészek harcolnak a színpadon, a koreográfia nagyon precíz és gyors” – magyarázza Mathias. „A kardok lángolnak, a színészek pedig valódi erőt alkalmaznak. Az előadás alatt mindenhol lángok és szikrák repkedtek a színészek körül. Ha egy ilyen helyzetben 20 vagy 30 képkocka/mp sebességgel tudok fotózni, az azt jelenti, hogy ki tudom választani azokat a tökéletes felvételeket, amelyeken a pillanat töredékében repkednek a szikrák. Ez elképesztő.”

térdelve imádkozó operaénekes © Mathias Kniepeiss | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/320s @ f/2.8, ISO 2500

Az előadást Mathias három objektívvel fotózta: az FE 85 mm f/1.4 G Master objektívvel, amelyet főleg az Alpha 9 II géppel használt, míg az FE 400 mm f/2.8 GM OSS objektívet az Alpha 1 gépen használta. Majd feltette az FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS objektívet mindkét gépre, attól függően, hogy az előadás adott pontján mi történt. Érdekesség, hogy a legjobb rálátás érdekében Mathias az előadás nagy részét a közönség soraiból vette fel. Itt tud igazán érvényesülni egy olyan erős objektív, mint a 400 mm f/2.8.

az operaelőadás alatt a falra vetített színes fények © Mathias Kniepeiss | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/320s @ f/2.8, ISO 2500

„Az Alpha 1 fókuszsebessége az FE 400 mm f/2.8 GM OSS objektívvel lenyűgöző volt” – folytatja Mathias. „Ebben az operaelőadásban olyan sok minden történt egyszerre, hogy nagyon gyorsan kellett reagálnom, ha történt valami hirtelen a színpad másik oldalán. A gép és az objektív kombinációja annyira gyors volt, hogy könnyen tudtam reagálni a történésekre és fotózni az előadást. Végül sokkal több képet készítettem, mint amire számítottam.”

hölgy áll egy hajón az operaelőadás során © Mathias Kniepeiss | Sony α9 II + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/500s @ f/2.8, ISO 4000

Az erőteljes színpadi fények és a 3D-s színpadi vetítések rendkívül telített színei miatt kihívást jelentő fényviszonyok ellenére Mathias mindkét gépnél RAW formátummal tudott dolgozni, felfedve az árnyékos területek részleteit. „A dinamikatartomány nagyon jó” – mondja. „Az utómunkálatok során játszhatok a képpel, és sok részletet hozhatok vissza a fényes részeken és az árnyékokban is.”

három operaénekes jelmezben énekel © Mathias Kniepeiss | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/320s @ f/2.8, ISO 1250

Nemsokára Mathias visszatér a sportfotózáshoz az Alpha 1 gépével, és leginkább azt várja, hogy lássa, hogyan kezeli a gép az ultramodern sportdrónversenyt. „Rendkívül gyors az akció, és nagyon nehéz a dolgom, mivel a drón rendkívül kicsi ahhoz a sebességhez képest, amellyel repül. Alig várom, hogy kipróbáljam az Alpha 1 gépet, és lássam, hogyan teljesít az AF a sportfotózásban. Egy olyan géppel, amely kombinálja a gyors sebességet a nagy felbontással, sokkal több szabadságom van, és még kreatívabb lehetek a fotózás során.”

Kiemelt termékek

Mathias Kniepeiss

Mathias Kniepeiss | Austria

„A fényképezésben nincs lehetetlen, legyen szó a történetek megörökítéséről vagy új világok teremtéséről.”

Kapcsolódó történetek

Regisztrálj az α Universe hírlevelére

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod az α Universe hírlevélre.

Kérjük, adj meg érvényes e-mail-címet.

Elnézést! Valami elromlott.

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod.