Nem véletlen egybeesés, hogy a fotózás egyik legelbűvölőbb ága, a zenei fotográfia egyben a legzártabb is. Kemény munkával és eltökéltséggel Peter Neill az egyik legkeresettebb élőzenei fotóssá küzdötte fel magát. A művészek fellépés közbeni megörökítésének egyéni módja az, amelynek révén a zeneipar számos nagy nevével dolgozik – ilyen például Rick Astley, Will.I.am, Justin Timberlake és a The Script.
Azonban a hihetetlen élő fellépéseket átszövő spontaneitás ellenére rengeteg kutatás és tervezés állhat a végül elkészülő képek mögött.
„Amikor először dolgozom egy művésszel, előzőleg utánanézek, hogy miről ismeri őt a világ. Például Nicky Wire (a Manic Street Preachers basszusgitárosa) mindig csinál valamiféle őrült ollózó rúgást, Danny pedig – a The Script együttesből – gyakran ugrik egyet a dobfelszerelésről a fellépés végén. Készen kell állnom ezeknek a pillanatoknak a megörökítésére.”
„Ha olyan művésszel találkozom, akivel korábban még nem dolgoztam, az egyik kedvenc elfoglaltságom, hogy a fellépésein készített, rajongói videókat böngészek róla a YouTube-on. Nagyszerű módja lehet ez annak kitalálásához, hogy mi fog történni. Tegyük fel például, hogy csak 3 zeneszámos belépőt kapok, és a második zeneszám alatt a fotóállásban minden fotós jobbra húzódik, ugyanis a basszusgitáros a színpad széléhez jön. Én viszont tudom, hogy a következő zeneszámban még jobb dolog következik, ugyanis az énekes csinálni fog valamit a bal oldalon. Én lehetek az, aki készen áll annak a fotónak az elkészítésére, amit senki más nem tud.”
Mint az élet legtöbb más területén, Peter igyekszik ápolni a kapcsolatot azokkal, akikkel együtt dolgozik, és ez nem mindig arról szól, hogy minden adódó alkalommal kattogtat.
„Esetenként a legjobb kép a bizalomból születik, valamint annak tudásából, hogy mikor kerüljön vissza a sapka az objektívre. Néhány éve a színpad mögött voltam Gary Barlow egyik fellépésén, beszélgettem a menedzserével, amikor Gary családja hirtelen megjelent hátul, és szaladt az öltözője felé. Ösztönösen visszatettem az objektívsapkát a gépemre.”
„Néhány órával később Gary annyit mondott: »Láttam, mit tettél az objektívsapkával. Nagyra értékelem.« Ezeknek az apró momentumoknak óriási hatása lehet; és azóta, ha bármikor találkozom Garyvel, ő el tud lazulni, mivel korábban kialakult a bizalom köztünk.”
Az utóbbi néhány évben Peter műteremben és a színpad oldalán is dolgozott, de ugyanaz a művészekkel kialakított kapcsolat segíti abban, hogy elkészítse a kívánt felvételeket. Eddig csak olyanokkal dolgoztam műteremben, akiket egy ideje már ismertem, így volt benyomásom a személyiségükről. Rick Astley például kifejezetten vidám és bolondos, így kértem, hogy csináljon néhány dolgot a műteremben, ami kihozza belőle ezt az oldalát. Meg sem kérhettem volna erre, ha nem ismertem volna előtte.
A műteremben a fényképezés mindig együttműködés Peter számára, de hisz abban is, hogy fotósként a szerepe a kreatív alkotóé is, tennivalója nem merül ki a fényképezőgép kezelésében.
„Mindig igyekszem megkérni a művészt, hogy adjon néhány képet olyasmikről, amiket szeret. Ugyanakkor viszont, egy kreatív személy megbízásakor pont ezt várják el – a kreativitást. Mindez valójában egyensúlyozást jelent az igényeik kielégítése, valamint annak kiszámítása és kigondolása között, hogy mi lehetne még jobb, mitől lehetne még hatásosabb a felvétel. Ehhez hinni kell önmagunkban, a fotós szaktudásunkban.”
Peter minden képének elkészítését két fényképezőgéppel, a Sony α7R III és a Sony α7S II segítségével oldja meg – ezek némileg különböző funkciókat kínálnak, amelyekkel bármilyen fényképezési igénynek képesek megfelelni.
„A két fényképezőgép közti rugalmasság egyszerűen fantasztikus. Mindkettő kiválóan alkalmas fényképezésre és videókészítésre egyaránt. Ha például lenyűgöző képeket vagy videót szeretnék csinálni gyenge fényben, az α7S II elképesztően teljesít. Ha pedig a legjobb felbontás a cél, átváltok az α7R III gépre. A két legfőbb objektívem a 24–70 mm-es f/2.8 G Master objektív és a 70–200 mm-es f/2.8 G Master. Többször kikölcsönöztem már a 85 mm-es f/1.4 G Master objektívet is – nagyon szeretem a kézi blendéjét. Az a következő objektív, amit meg fogok venni!”
Peter azt tanácsolja azok számára, akik nyomdokain szeretnének haladni, hogy legyenek eltökéltek, és ne adják fel. Rengeteg elutasítást kell megélni, mire először sikerül bejutni. Eltökéltnek kell lenni, ugyanis idővel a legtöbben feladják. Azoknak sikerül, akik elszántak. A legfontosabb a megfelelő hozzáállás.
Peter csúcstippjei a legnagyszerűbb képek elkészítéséhez
„Peter Neill a legkifejezőbb fotós, akivel valaha találkoztunk. Egyszerűen nem dolgozunk senki mással többé.” – Mark Sheehan, The Script