Szerkesztőségi és reklámfotózás

Kenton Thatcher

A filmsztárok – például Pierce Brosnan – régivágású eleganciájától a futballisták – például Cristiano Ronaldo – modern lazaságáig; Kenton Thatcher már mindent fotózott. Székhelye a portugáliai Lisszabonban található, és a világ legnagyobb márkáitól és magazinjaitól is kap megbízásokat szerkesztőségi és reklámfelvételek készítésére.

kenton-thatcher-sony-alpha-9-two-men-jumping-in-mid-air-with-one-photographing-the-other
© Kenton Thatcher | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/5.0, ISO 400

Nincs két egyforma fotózás Kenton esetében, így akár tervezésről és előkészítésről van szó, akár csak percei vannak egy kép elkészítésére, elmondása szerint minden az időzítésen múlik.

„Képesnek kell lennem megörökíteni a másodperc törtrészéig tartó pillanatokat. A csendéletfotósoknak van ideje szusszanni és gondolkozni, de a portréfotós számára ez nem lehetséges. Olyan ez, mintha versenyautót vezetnél; nem fordíthatod el a tekintetedet az aszfaltról – ugyanez a helyzet az általam fotózott emberekkel is. Folyamatosan szemmel kell tartanom az alanyt, különben elszalaszthatom azt a bizonyos felvételt.”

enton-thatcher-sony-alpha-9-model-with-angel-wings-stands-atop-a-building-with-lisbon-cityscape-behind
© Kenton Thatcher | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/160s @ f/6.3, ISO 100

Bár csupán a másodperc töredéke szükséges a végső kép elkészítéséhez, rengeteg előkészület zajlik a színfalak mögött. Kenton mesélt nekünk egy nemrégiben lezajlott reklámfotózásról, amelynek keretében egy szárnyakat viselő lányt fényképezett Lisszabon egyik épületének tetején, és beszámolt az előzetes felkészüléséről.

„Nagyjából huszonötször mentem oda a kép hátterében húzódó táj fotózásához, de valahogy sohasem lett az igazi. Lisszabon egyik legmagasabb épületéről készült, és a szél is vadul fújt; a fényképezőgép még háromlábú állványon, súlyokkal stabilizálva is rezgett valamennyire, ráadásul mozgások voltak; mindez hosszú expozíciós idő mellett. Néhány napon fel is kellett függeszteni a fotózást, így szó szerint órákat töltöttem a próbálkozással, hogy elkészüljön az a bizonyos kép.”

kenton-thatcher-sony-alpha-7RII-boris-johnson-sipping-a-cup-of-tea-wearing-union-jack-socks

© Kenton Thatcher | Sony α7R II + FE 50mm f/1.4 ZA| 1/125s @ f/8.0, ISO 100

Mellett pedig vannak olyan szerkesztőségi fotók, amelyeknél Kenton esetleg csak néhány percet tud az alannyal tölteni. Elmesélte azt a megbízását, amikor a külügyminiszterként Portugáliába látogató Boris Johnson hivatalos portréját kellett elkészítenie. „Egyetlen unalmas pillanata sincs a fotózásaimnak” - mondta el. „Előzetesen tudni lehetett, hogy mindössze három percem lesz a fotózására, ezért előző nap odamentem, és két órán keresztül dolgoztam a beállításokon, hogy a lehető legtöbb jó felvételt készíthessem ilyen rövid idő alatt” – folytatta Kenton. „Ami azt illeti, az első portrét fehér háttér előtt készítettem. Amint végzett a nyakkendője igazgatásával, már oldottam is a zárat, és elkészítettem az első felvételt. Nagyon természetes volt, majd a következő 30-40 kép is rendben volt, de picit mesterkéltnek tűntek, ami nem illeszkedik a stílusomhoz. A hivatalos felvétel elkészítését követően egyetlen percem volt arra, hogy másik fotót is készítsek. Ragasztószalaggal gyorsan felhelyeztünk a falra egy fekete hátteret, és szerettem volna egy velejéig brit képet készíteni róla, úgyhogy megkértem arra, hogy tartson a kezében egy csészealjat, és igyon egy csésze teát. Az egyetlen megmaradt perc ellenére ezzel a képpel vagyok a legelégedettebb, és úgy tűnik, Boris is nagyon szereti.”

kenton-thatcher-sony-alpha-7RII-model-wearing-belt-as-a-hat
© Kenton Thatcher | Sony α7R II + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS| 1/160s @ f/20, ISO 160

Kenton kezdetben filmre fotózott, közepes formátumú fényképezőgépekkel, azóta viszont már alkalmazza a digitális fényképezőgépek által kínált technológiai vívmányokat is.

„Az apám afféle mentorom is volt; amatőr fotósként az egész garázsunkból sötétkamrát csinált, benne négy fotónagyító állvánnyal! Itt tanultam az Ansel Adam-féle zónarendszerről, és arról, hogyan exponáljam a képeket a dinamikus tartomány maximális kiaknázásával. Amikor filmre fényképeztem, előhíváskor mindig megcsináltam a csippentéses tesztet, és azért fohászkodtam, hogy a film határaihoz képest 1 fokozaton belüli expozíciók sikerüljenek, annyira korlátos volt a dinamikus tartomány. Most Sony α7R III gépet használok, amelynek dinamikus tartománya lenyűgöző – amikor először használtam, alig tudtam elhinni, mennyi részletet örökít meg a csúcsfényekben és az árnyékokban is.”

kenton-thatcher-sony-alpha-9-black-and-white-portrait-of-a-man-smiling-as-he-has-make-up-applied
© Kenton Thatcher | Sony α9 + FE 85mm f/1.4 GM | 1/100s @ f/5.0, ISO 100

Kenton klasszikus fókusztávolságú portréobjektíveket használ fényképezőgépéhez, amelyek közül a Zeiss FE 50 mm f/1.4 a kedvence, „ugyanis minden területen jól teljesít; nagyszerű objektív”.

Kifejtette, hogy használja a Sony FE 85 mm f/1.4 GM objektívet és az FE 70–200 mm f/2.8 GM objektívet is, ugyanis tökéletesek portréfotózáshoz. Azonban Kenton szerint „az az objektív, amelyet a másik háromnál is gyakrabban használok, az az FE 24–70 mm f/2.8. Ezt használom a mindennapokban, ezt viszem magammal mindenhova, és rajongok az elképesztő élességéért.”

kenton-thatcher-sony-alpha-7RIII-musicians-portrait-with-one-jumping-in-the-air
© Kenton Thatcher | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/100s @ f/4.0, ISO 200

Kenton számára egy másik funkció is rendkívül hasznosnak bizonyult a portrékészítésben a digitális felszerelése használatakor: az α7R III gép Eye AF funkciója. Elmondta, hogy mennyire hasznosnak találja életképek megörökítésekor.

 

„Volt olyan idő, amikor az 50 mm-es f/1.4 objektívet használtam volna f/2.8 vagy akár f/4 beállítással annak biztosításához, az alany szeme tökéletesen éles legyen” – árulta el. „Az Eye AF segítségével viszont a szemek tűélesek f/1.4 beállítással is, ez pedig megváltoztatta a fotózásom menetét is. Így beszélhetek az alannyal, és instruálhatom, bekapcsolt Eye AF mellett egyszerűen csak exponálhatok, és biztos lehetek abban, hogy a felvétel éles lesz.”

 

kenton-thatcher-sony-alpha-7RII-joaquim-de-almeida-drinking-whisky
© Kenton Thatcher | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/500s @ f/1.7, ISO 800

Egy kép, amely tökéletesen kihangsúlyozza mindezt Kenton számára, az Joaquim de Almeida egyik kampányához készült, amelyen whiskeyt iszik. „Nagyon ritkán használok állványt, és folytonos megvilágítással dolgozom, de ő folyamatosan izgett-mozgott: előrehajolt, öntött még egy whiskeyt, nevetett, és előre-hátra mozgott. A mélységélesség rendkívül csekély volt, a szemei mégis minden egyes felvételen tűélesen szerepeltek. Ez valóban mindent megváltoztat!” 

A cikkben bemutatott termékek

TEST
ILCE-7RM3

α7R III 35 mm-es Full Frame fényképezőgép autofókusszal

ILCE-7RM2

α7R II hátulról megvilágított Full Frame képérzékelővel

ILCE-9

α9 Full Frame, tükör nélküli fényképezőgép egymásra helyezett CMOS-érzékelővel

SEL85F14GM

FE 85 mm F1.4 GM

SEL50F14Z

Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

SEL70200GM

FE 70-200 mm F2.8 GM OSS

SEL2470GM


FE 24-70mm F2.8 GM

Kenton Thatcher
Alpha Universe

Kenton Thatcher

Portugália

A fotózás az én kommunikációs eszközöm. Sokkal többet tanultam úgy, hogy fényképezőgép volt a kezemben, és a fotóalanyok történeteit hallgattam, mint bármilyen könyvből – másfelől diszlexiás vagyok...

Profil megtekintése


x