magokat a tenyerében tartó nő

A Bissau-guineai magőrzők

Vanessa Ribeiro Rodrigues

Vajon létezhet-e jobb téma a Bissau-guineai magőrzőkénél egy olyan dokumentarista fotós és filmkészítő számára, akinek a kedvenc megközelítése, ha a történetei természetes módon bontakoznak ki és növekednek? Vanessa Ribeiro Rodrigues egy hónapot töltött a nyugat-afrikai ország pálmafás szigetcsoportján, a Bijagós-szigeteken, hogy találkozzon ezekkel az inspiráló nőkkel, és hogy felerősítse a hangjukat – ezzel nagyban segítve a terepen végzett munkájukat.

Vanessa ezzel a történettel akkor találkozott, amikor oknyomozó újságírást oktatott Bissau-Guineában 2021-ben. „Történetmesélőként új történeteket kerestem – magyarázza Vanessa. – Már ismertem a Tiniguena nevű civil szervezet munkáját – az ő projektjeik az ökológiai feminizmus, agroökológia, felhatalmazás és fenntarthatóság érdekes egyvelegét alkotják. Amikor valaki megemlítette nekem a »magőrzők« munkáját, annyira kíváncsi lettem, hogy ez mit takar, és milyen fontos küldetésük van, hogy tudtam, meg kell ismernem a történeteiket.”

kőkunyhó előtt ülő nő

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/160s @ f/4.0, ISO 200

Ezek a nők a Bijagós etnikum tagjai, és a közösségük az Urok-szigetek védett tengeri területén él. Szerepük az élelmezés szuverenitásának és biztonságának biztosítása számos kihívással szemben: ilyenek a szigetek őshonos növényeire, például a kesu-monokultúrára leselkedő veszélyek, a klímaváltozással egybefüggő növekvő tenger- és csapadékszint, valamint a gazdasági és ipari fenyegetések.

palántát a földbe ültető nő

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/320s @ f/4.5, ISO 100

Emellett azonban az egyenlőtlenség is átszövi Vanessa fenntarthatóságról szóló történetét. „A Bissau-guineai mezőgazdaság a vidéki nők munkáján alapul, és az ő kezükben van a családjaik élelmezésének biztonsága is. Azonban a megművelt területeknek kevesebb mint egy százaléka van az őket megművelő nők tulajdonában a diszkriminatív törvények és gyakorlatok miatt.” Vanessát megihlette, hogy megossza a történetüket, és multimédiás projektje idáig több helyen is megjelent, például portugál és nemzetközi újságokban. Emellett idén jelenik majd meg egy egész estés dokumentumfilmje, amely egy immerzív kiállítás alapját alkotja majd Portugáliában.

a fényképezőgép mellé tekintő nő

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 200

A magőrzők meginterjúvolása és fényképezése kihívásokat is rejtegetett. „A legnagyobb kihívás az volt – mondja Vanessa nevetve –, hogy egyszemélyes csapat voltam! Rendkívül szorított az idő, mivel sok nőt szerettem volna szerepeltetni, és mindent egyedül csináltam: az előkészítést, a videóinterjúkat, a beállításokat és vágóképeket, a portréfotózást és egyéb állóképeket, a hangfelvételeket… és a felszerelésemet is magam cipeltem a helyszínek között. A terület földrajza és időjárása is jelentős befolyásoló tényező. Amikor az ár túl magas volt, hajóval közlekedtünk, de egyébként gyakran kellett a vízbe gázolnunk vagy órákat gyalogolnunk, hogy mindenkivel találkozhassak, akivel szerettem volna.”

„Amikor ilyen helyeken jár az ember, és ilyen izgalmas történetet szeretne elmesélni, akkor szeretné a legtöbbet kihozni a helyzetből – folytatja. – Folyamatos elköteleződést igényel, de mindig megvan a maga jutalma. Megtiszteltetés, hogy beléphettem ebbe a világba, és elérhettem egy ilyen ősi és távoli kultúrát. A történetekre vadászva az ilyen időtlen történeteknek köszönhetően érezhetem úgy, hogy képes vagyok változást elérni a világban.”

Vanessát a projektje megvalósítása során a Sony Alpha 7C fényképezőgépe, valamint FE 24-105mm f/4 G OSS objektívje kísérte el. „Egyszemélyes hadseregként ez a kombináció hatalmas szerencsét jelent – magyarázza Vanessa –, mivel nagyon könnyen hordozható eszközről van szó, amely egyúttal nagy rugalmasságot és minőséget kínál az állóképek és videófelvételek készítésekor egyaránt. A könnyű súly elengedhetetlen, amikor heteken át a hátadon cipelsz minden felszerelést! Az objektívvel minden beállítást elérhetek, amit csak szeretnék: portrékat, széles látószögű felvételeket, vagy akár a bolamai rizsföldek túloldalán található témák megörökítését. Az f/4 blende lenyűgöző fényerősséget kínál, és ez fontos a számomra, mivel szeretek kizárólag a természetes fényre támaszkodni.”

magokat a tenyerében tartó nő

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/50s @ f/4.0, ISO 100

A kihívások ellenére Vanessa nem hanyagolta a rá jellemző megközelítést: a lehetőségekhez mérten lassan és természetesen dolgozott, megdolgozva a témáját jelentő emberek bizalmáért, és biztosítva, hogy a hangjuk hallható legyen. „A véleményem az, hogy nem érdemes mindössze elkészíteni a felvételt, és távozni, legyen szó akár fotózásról, akár filmkészítésről. Szeretek kapcsolatba lépni és kapcsolatot kiépíteni az emberekkel, és ehhez időre van szükség.”

zöld levelek által körbevett nő oldalsó profilja

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/160s @ f/4.0, ISO 640

„Mindig megkérdezem az alanyaimtól, hogy számukra mi a fontos, mit szeretnének, hogy átadjak a történetükből. Sok szempontból »alulról szerveződésről« van szó – a közösség egyedi hangjaiból felépülve együttműködés születik. Kívülállóként nem az én tisztem eldönteni, minek van hírértéke. Ehelyett a hangot az emberek kezébe adom. Hogyan képviselhetem őket? Milyen aggodalmaik vannak? A történetük mely részét nem mondta még el senki?”

Vanessa úgy érzi, hogy az ezekről a nőkről készült portréi különleges jelentőséggel bírnak. „A szememben a fotózásnak olyan ereje van, amely hiányzik a videós vagy audiovizuális kommunikációs formákból – magyarázza. – Nem állítom, hogy az egyik jobb lenne a másiknál, de a képek megállítják az idő egy pillanatát, és ez képes beindítani a nézők fantáziáját. A képek a szemet a különböző részletekhez vezetik, és ottmaradásra késztetik, ezzel különleges kapcsolatot kialakítva, előhívva egy emléket vagy egy korábban ismeretlen gondolatot. A videós formátumok mindent – mozgást, nyelvet és hangot – elénk tesznek, miközben ezek híján gyakran jelentősebb dolgokat fedezhetünk fel.”

sárga fejkendőt viselő nő

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/320s @ f/4.5, ISO 100

Milyen hatást vár Vanessa a megörökített történettől? „Szerintem az agroökológia története csodás példaként szolgálhat a világ számára, miközben a magőrzők is visszakapnak belőle valamit” – foglalja össze Vanessa.

Kiemelt termékek

Kapcsolódó történetek

Regisztrálj az α Universe hírlevelére

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod az α Universe hírlevélre.

Kérjük, adj meg érvényes e-mail-címet.

Elnézést! Valami elromlott.

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod.