Az emberek általában Albert Dros fagyott virágokról készült igényes képeit látva arra gondolnak, milyen szépek. Miért is lenne ez másként? A tavasz hírére nyíló bimbók és élénk virágok tökéletesen áttetsző jégbe burkolóznak, mintha megállt volna az idő. Elegáns kompozíció és finom részletek jellemzik a képeket, ezzel a makrófotózás legművészibb és legelragadóbb formáját képviselik. De nem mindenkinek a szépség jut róluk az eszébe.
„Sokan egészen elszomorodnak – jegyzi meg Albert nevetve –, mert azt hiszik, hogy a virágok elhervadnak. De ez egyáltalán nem így van, mert valójában a jég megvédi őket.” Igaza van, hiszen a holland Neder-Betuwe régió gyümölcsfarmjain megörökített virágoknak alapos gondját viselik. „Tavasszal, amikor először virágoznak, a hőmérséklet nagyon hirtelen csökken egyetlen éjszaka alatt – mondja Albert. – A virágtermesztéssel foglalkozók készülnek erre, és ha komoly lehűlés várható, akkor vizet permeteznek a növényekre, hogy jégréteg képződjön rajtuk. Ha nem védi őket a jég, akkor a fagy töri meg őket.”
Így tulajdonképpen a növényápolás a fotózás javára szolgál. Különösen igaz ez Albertre, aki bár nagy tiszteletben áll gyönyörű tájképei és természetfotói miatt, csak nemrég kezdett ismerkedni a makró fotózással. „A COVID-lezárások alatt új témákat kerestem, az otthonom közelében – meséli – így a Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS objektívet választottam az Alpha 7R IV készülékem mellé. Itt kezdődött a felfedezőút, és bár csak egy gyors utazás volt pár lépésnyire a saját kertemben, minden fotósnak ajánlanám.”
Ám a virágok nem jelentenek teljesen új terepet a számára. „A szélesebb látószögű tájképeim előterében, illetve a teleobjektívem segítségével előszeretettel fotóztam őket – mondja – de ilyen közel még nem merészkedtem, és teljesen magával ragadott. Így amikor az egyik barátom a betuwe-i fagyott virágokról beszélt, rögtön ott termettem.”
Fagyott virágokat azonban sosem egyszerű vagy gyors találni. „Mint a makró fotózás általában, okkal lassú a folyamat a gondos válogatás és komponálás miatt – meséli Albert. – Ehhez hozzáadódik, hogy a fagyos reggelek és a fák növekedésének együttállása miatt csak néhány hétig megy ez végbe évente. Amikor ott vagyok, akkor pedig meg kell találni a megfelelőt, mert a makróobjektívnek hála minden apró tökéletlenség óriásinak tűnik.”
Fegyelmet gyakorolva Albert sok időt fordít a tökéletes téma megtalálására, de ezzel koránt sincs vége a folyamatnak. „Majd körülbelül 20 percet szánok a megfelelő szög megtalálására, melynek nagy részében a hátteret keresem, amely legalább annyira, ha nem fontosabb, mint maga a téma. A megfelelő háttérnek köszönhetően tűnik ki egy szál virág.”
Albert folyamatosan kísérletezik a kompozíciókkal, ám gyakran fotózik úgy, hogy a hajnali fény a téma mögé kerül, hogy „elérje azt a gyönyörű, lágy, fénylő megvilágítást – mondja. – De az egyik kedvenc képemet körülbelül napfelkelte után három órával készítettem, mert így kontraszt jött létre a sárga virágok és a tiszta, kék ég közt. Nem lehet sokáig várni, mert a jég teljesen elolvad.”
„Az FE 90mm Macro objektívvel elképesztően izgalmas, hogy milyen részletesen meg tudom örökíteni ezeket az összetett témákat. Addiktív, hisz egyre többet és többet szeretném fotózni őket.” Mint bármely makrótémával, a részletesség a precíz élességállítástól függ, amelyre különleges módszert talált ki az Alpha készülékén.
„Azt szoktam csinálni – magyarázza –, hogy az érintőképernyőn beállítom a nagyjábóli fókuszpontot, majd van egy gomb a vázon, amely előhívja az Alpha 7R IV Fókusznagyítóját. Ez egy célkeresztet jelenít meg, akár egy fegyvernél egy videojátékban, amelyet pontosan a legélesebbnek szánt pontra irányítok – ez virágoknál általában a porzó. Egy lenyűgözően egyszerű és hatékony funkciója ez a kamerának.”
A kézből fotózott képek élességéhez ezenkívül a Sony SteadyShot technológiája járul nagyban hozzá, amely az Alpha 7R IV érzékelőjéhez kapcsolva, de a 90 mm-es makróobjektívben is megtalálható. „Ez az objektív gyönyörűen lágy és álomszerű, életlen részeket ad, míg minden más, ami fókuszban van, ultraéles. Az optikai SteadyShot és az öttengelyes, beépített képstabilizálás nagyban hozzájárul ehhez – mondja. – Próbáltam nélküle is fotózni, és hű, elképesztő volt a különbség” – folytatja Albert.
„Órákat el lehet tölteni egy-egy virágágyás fotózásával, kísérletezve, a kompozíciót tökéletesítve, és tudva, hogy az eredményért megéri majd. A makró objektív az átlagost rendkívülivé varázsolja, ám ha rossz minőségű felszerelést használsz, a folyamat épp annyira lehet frusztráló, mint amennyi élvezetet okoz. Hálás vagyok, hogy az Alpha 7R IV segít nekem a megvalósításban.”
„A tökéletes kép elkészítésének megszállottja vagyok.”