Ricardo Nascimentót mindig is vonzotta a víz. „Már 12 éves korom óta bodyboardozom és hajszolom a hullámokat. Apám mindig az óceán szerelmese volt, és kisebb koromban sokszor mentünk együtt horgászni kis csónakokban” – emlékszik vissza a fotós. Napjainkban Ricardo víz alatti felvételekkel keresi a kenyerét: Sony Alpha 1 fényképezőgépével készít fotókat és videókat a mélyben élő lenyűgöző élőlényekről.
Ricardo mostanában a Futurismo Azores Adventures vállalattal dolgozik, amely olyan turistáknak kínál kirándulásokat, akik csónakból szeretnék megfigyelni a bálnákat és a szigetek körül nyüzsgő csodálatos tengeri élővilágot. A vállalat rendelkezik a világ legnagyobb tengervédelmi szervezeteként működő World Cetacean Alliance (WCA) tanúsítványával, emellett pedig olyan tengerbiológusokat alkalmaz, akik ámbráscetek és egyéb élőlények követésével és tanulmányozásával igyekeznek többet megtudni az állatok viselkedéséről. Itt jön a képbe Ricardo.
„Mindent lefilmezek és lefotózok, amit a víz alatt látok” – mondja Ricardo. „Megörökítem az ámbrásceteket, a gömbölyűfejű delfineket, a teknősöket, a delfineket, a polipokat és a medúzákat is – minél több tartalmat készítek, annál hatékonyabban tudják a biológusok azonosítani és tanulmányozni az egyes élőlényeket.”
A Sony Alpha 1 készülék 50 megapixeles felbontást kínál az állóképekhez, és 8K felbontást a videókhoz, így Ricardo megfelelő részletességű felvételeket képes készíteni ahhoz, hogy segítsen az egyes bálnák nyomon követésében és a viselkedésük tanulmányozásában. Más természetvédelmi projektekhez hasonlóan a fényképek és videók ebben az esetben is elmesélnek egy-egy történetet, amelyek Ricardo reményei szerint megragadják a közönséget.
„Az Azori-szigeteknél az ámbrásceteket több mint 200 évig vadászták a zsírjukért, mára viszont védett fajjá nyilvánították őket. Elképesztő állatok – 2500 méter mélyre is lemerülnek, és alkalmanként 45 percig is képesek a víz alatt maradni –, ha azonban az emberek nem látják őket, akkor együttérezni sem tudnak velük, és soha nem fognak erőfeszítéseket tenni az óceán védelme érdekében. Mi be tudjuk azonosítani a bálnákat, és nevet is adtunk nekik, ezért úgy vélem, hogy így az emberek is könnyebben tudnak azonosulni a helyzettel. Amikor egy adott állat történetét meséled el, együttérzel vele. Ez az egyik azon felfedezéseim közül, hogy mi mindenre vagyok képes egy fényképezőgéppel, egy objektívvel és egy víz alatti házzal.”
Amikor Ricardo először helyezte a Sony Alpha 1 fényképezőgépet egy víz alatti házba, azonnal tudta, hogy ez a készülék az „igazi” a számára. „Ahogy kipróbáltam az Alpha 1 fényképezőgépet, az volt az első gondolatom, hogy oké, ideje váltani.” Ricardo nem csupán a korábbi DSLR fényképezőgépe víz alatti teljesítményével nem volt megelégedve, hanem azzal sem, hogy egy nehéz filmes kamerát kellett használnia, ha a víz alatt szeretett volna dolgozni. Az Alpha 1 készülékkel Ricardo mostantól a két kamerát egyetlen univerzális készülékben egyesítheti, amely egyazon fényképezőgép-vázban biztosít lenyűgöző videó- és fényképminőséget.
„A filmes kamera és az objektív összeszerelve kb. 14 kg-ot nyom. Ezzel a tömeggel ugrok be a csónakról, ezzel merülök le a mélybe, ezzel úszom vissza a felszínre, és ezt húzom ki a vízből – néha akár napi 50 merülést is csinálok, és ez fizikailag nagyon megterhelő. Az Alpha 1 sokkal könnyebb és sokkal irányíthatóbb. Gyorsabban tudok vele úszni, ezáltal pedig nagyobb esélyem van arra, hogy lenyűgöző fényképeket és videókat készítsek.”
Itt érdemes megjegyeznünk, hogy Ricardo szabadtüdős búvár – nem használ búvárfelszerelést, hanem a lélegzetét visszatartva igyekszik a lehető legmélyebbre merülni, és a lehető leghosszabb ideig ott maradni. „Szabadtüdős merülés közben akár 2 percig is vissza tudom tartani a lélegzetemet” – mondja a fotós. „Amikor filmezek, valahogy mindig sikerül csak a feladatra koncentrálnom, és teljesen ellazulok. Van valami csodálatos abban, hogy egy állattal időzöm a víz alatt, de mindig figyelmeztetnem kell magamat arra, hogy nem maradhatok túl sokáig, mert balesetek bármikor előfordulhatnak.”
Ricardónak a víz alatt a felvételkészítési körülményekkel is meg kell küzdenie. „Nem a fény a legnagyobb probléma; azt könnyen meg lehet oldani. Az Alpha 1 fényképezőgépen bátran megemelhetem az ISO-értéket akár 4000-re is” – magyarázza a fotós. „A gond az, hogy bizonyos mélységekben a színek elvesznek. Tehát ha a felszínhez közel fotózol, csodás képeket készíthetsz, de például 10 méteres mélységben már túlságosan kék lesz a felvétel. Az Alpha 1 fényképezőgéppel tömörítetlen RAW-képeket készíthetek, amelyekkel a lehető legnagyobb részletességet érhetem el, majd egyenként végezhetem el az egyes fájlok színkorrekcióját.”
A részletek megörökítése kulcsfontosságú, ugyanis ez segít a biológusoknak a bálnák beazonosításában – ez érdekes módon a farok alapján történik. „A legtöbben a felszínen készítik a fényképeket és videókat, ahogy a bálna merülés előtt a víz felszínére tör. Így tehát több ezer könnyen hozzáférhető és azonosítható kép létezik bálnafarkakról. A víz alatt a farok részleteit kell megörökítenem ahhoz, hogy azonosíthassuk a bálnát és annak tartózkodási helyét az adatbázisban.” A biológusok már hozzászoktak ahhoz, hogy a csónakból lássák az állatokat, mi azonban lehetővé tesszük számukra, hogy a víz alatt figyelhessék meg a viselkedésüket.
A részletek és a magával ragadó víz alatti jelenetek megörökítéséhez Ricardo két Sony objektív közül szokott választani – vagy az FE 12-24mm f/2.8 GM, vagy az FE PZ 16-35mm f/4 G objektívet rögzíti Alpha 1 fényképezőgépére. „Ha tudom, hogy csak bálnákat fogok fotózni, akkor általában a 12-24 mm-es objektívet használom, ha azonban többféle állatot is szeretnék megörökíteni, például tőlem 15 méterre úszkáló bálnákat, 2 méterre lévő delfineket vagy egy 30 centiméterre lévő portugál gályát, akkor a 16-35 mm-es objektívet használom. Ezt az objektívet mindig magammal viszem a víz alatti munkához.”
A Sony felbecsülhetetlen támogatással és tanácsokkal segítette Ricardót a legutóbbi tengeri projektjei során. „Ami az objektíveket illeti, a víz alatt máshogy viselkednek” – mondja a fotós. „A Sony támogatásának köszönhetően több különböző objektívet is kipróbálhattam, hogy lássam, hogyan teljesítenek a vízben – mégpedig anélkül, hogy meg kellett volna vásárolnom őket. Ez elképesztő szabadságot nyújt, hogy a lehető legjobb eszközöket választhassam ki az adott projekthez. Emellett fel is hívhatom őket, és műszaki kérdéseket tehetek fel a fényképezőgépekkel kapcsolatban. Nagyszerű partneri kapcsolatot ápolunk egymással.”
A víz alatti fényképészet egy fizikailag igen megterhelő foglalkozás, így Ricardo gyakran kérdőjelezi meg a hivatását. „Nagyon nehéz – sokszor fordul elő, hogy szinte mindenem fáj. Minden egyes nap több órát töltök a vízben. Amikor hazaérek, meg kell tisztítanom a teljes felszerelésemet. Biztonsági mentést kell készítenem a képekről és a videókról. Újra be kell pakolnom a táskáimat, fel kell töltenem a telefont és a fényképezőgépeket, meg kell tisztítanom a víz alatti fényképezőgép-házat, majd valahogy el kell érnem, hogy sikerüljön hat órát aludnom, hogy másnap újra elindulhassak. Mindez a fényképeken és a videókon sokkal romantikusabbnak tűnik, mint amilyen valójában; viszont bőven megéri azokért a pillanatokért, amikor alázattal és ámulattal tölt el, hogy ilyen közel lehetek ezekhez a fantasztikus élőlényekhez.”
„Imádom. Imádom az egész folyamatot. Ha könnyű lenne, nem is csinálnám, az Alpha 1 alkalmazkodóképessége azonban kétségtelenül segít elkapni azokat a pillanatokat, amelyeket a régi felszerelésemmel valószínűleg elmulasztottam volna.”