Amikor elkezdtem fényképezni, imádtam portrékat készíteni, és elmesélni az életemben jelen lévő emberek történeteit – és 17 évvel később ugyanígy vagyok ezzel.
A témád bemutatása
A portréfotósoknak máshogyan kell gondolkodniuk arról, hogyan közelítsék meg a témát. Ha tájképfotós vagy makrófotós vagy, akkor a témád nem változik. De a portréfotós munkája csakis az alanyról szól, és meg kell értenünk az emberi viselkedést. Valahányszor portréfotókat készítek valakiről, beszélgetést kezdeményezek vele. Kérdezgetem az érzéseiről, karrierjéről, szerelmeiről, szomorúságáról vagy reményéről. Amikor megismerem az életét, jobb portrét tudok festeni róla, ami a kompozíciót és a végső képet illeti.
A kép kompozíciója
Jelenleg a Sony Alpha 7R IV fényképezőgéppel fotózom az alanyaimat. Ez a kamera hihetetlen, 61 millió képpontos felbontással rendelkezik, ami nagyon jól jön mind a kereskedelmi célú, mint a saját projektek során. Ilyen tökéletes felbontás mellett nyugodtan körbevághatom a képet, ha át kell keretezni speciális felhasználáshoz vagy hirdetéshez, vagy különböző méretek és képarányok szükségesek. Ez lehetővé teszi számomra, hogy kreatív legyek a kompozíció megalkotása során, amikor szerkesztem a fotókat.
Fókusz
Portrék és divatfotók készítésekor az egyik kedvenc funkcióm a fényképezőgépen a Szem AF. Mindig bekapcsolva tartom ezt a funkciót, így egyszerűen kiveszem az Alpha 7R IV-et a táskából, és már kezdhetem is a fotózást. Így tudok a beszélgetésre és az alannyal való kommunikációra koncentrálni, és nem kell aggódnom amiatt, hogy fókuszban van-e a szeme.
Legyél kreatív a fényekkel
A kreativitásom fenntartásának és a kísérletezésnek az egyik legfontosabb módja a játék a fényekkel. Az elmúlt 17 évben folyamatosan tanultam a fényről, és még mindig tanulok és kísérletezem. Sok különböző megvilágítás létezik, beleértve a LED-fényeket, a vakut és számos fénymódosítót. Az utóbbi pár évben egy olyan projekten dolgozom, amelyben UV-fényt és UV-sminket használok, így maga a smink lesz a fény, mivel csak UV-megvilágításban látszik. Rendszeresen veszek új világítási berendezéseket a stúdiómba – a fényekkel való kísérletezés lehet az, ami kiemel a tömegből, és ami új, kreatív fényképezési módokra sarkall.
A fények segítenek elmesélni az alanyok történetét. Fotót készítettem egy modellről az általam „hideg nézésnek” nevezett arckifejezéssel, és közben Fresnel-lámpát használtam, ami csak az arcának a felső részét világította meg. El akartam venni bizonyos részleteket a képről, hogy kifejezetten az arcának ezt a részét tanulmányozzuk. Így sikerült kontrasztot teremteni a hidegkék, majdnem fekete háttér és az arcán és a sminkjén látható narancssárga és sárga színárnyalatok között. Ezzel mind a színek, mind a fények kontrasztos hatást keltenek.
Objektívválasztás
Sony-felhasználóként nagy szerencsém van, hogy számos különböző objektív közül választhatok. Van pár kedvenc objektívem a portréfotózáshoz. Egyik ilyen az FE 85mm f/1.4mm G Master objektív. Olyan krémes bokeh-hatást kölcsönöz, amikor széles blendével fotózok! Kiváló a kültéri felvételekhez, mert el tudom vele választani az alanyt a háttértől.
Hasonlóképp szeretem az FE Sonnar T* 55mm f/1.8 ZA objektívet is, amikor teljes vagy féltávú portrét készítek. Kiváló kontrasztot és élességet biztosít. Az FE 24-70mm f/2.8 G Master pedig sokoldalú objektív olyan esetekre, amikor kültéri helyszínre kell mennem, és korlátoz az idő. A zoom segítségével gyorsan módosíthatok a kompozíción.
Az utolsó, talán meglepő választásom a Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS objektív. Ezt az objektívet sokat használom reklámfotózás során, mert ez a létező egyik legélesebb objektív. Gyakran használom portrék készítéséhez, de olyankor is, ha közelképet vagy makrót készítek, például sminkről vagy ékszerekről. Tökéletes gyújtótávolsága van a szabványos portréfotókhoz, és nagyon kicsi a minimális gyújtótávolsága, így csak közelebb kell lépnem a megörökíteni kívánt részlethez.
Maradj benne a flow-ban
Végül további hasznos funkció a Sony Alpha 7 IV kamerán, hogy vezeték nélkül csatlakoztathatom. A képernyőjét egy táblagépre továbbítom, így az ügyfél vagy a művészeti vezető látja, mit fotózok, és élőben tud visszajelzést adni. Ez segít a fényképezés folytonosságának megőrzésében, mert nem kell megállni, és átnézni a képeket.
Az ilyen praktikus funkciók révén adnak nekem a Sony fényképezőgépei kreatív szabadságot. Ha csak egy tanácsot adhatnék bárkinek, aki a kereskedelmi portréfotózásra adja a fejét, az az lenne, hogy ismerje a fényeit, de még jobban ismerje az árnyékait. Aki fél az árnyéktól, az nem ismeri a fényt!
„A kamerám az egyetlen olyan eszköz, amely lehetővé teszi, hogy a fények nyelvén kommunikáljak a világgal és azokkal az emberekkel, akiket megörökítek.”