Kenton Thatcher élvonalbeli reklám- és portréfotós, több mint 18 év tapasztalattal. Londonból indult, de ma már Lisszabonban él, és világszerte ismert ikonikus képeiről, valamint egyedülálló adottságáról, amellyel képes ösztönözni és felvillanyozni portréalanyait.
„Nem vagyok igazán technikai beállítottságú” – ismerte el a reklámpiaci szakember. „Egyszerűen csak szeretném a munkámat végezni fotósként, de odavagyok az újításokért. Mostanra már elég régóta fotózok ahhoz, hogy felismerjem az igazán meggyőző dolgokat, ezért is villanyozott fel, amikor először kipróbálhattam az α7R IV gépet.”
A közelmúltban α7R IV géppel fotózott projektjére utalva Kenton így folytatta: „a reklámozás időnként olyan, mint egy kis showműsor, így amikor ehhez a projekthez készítettem a portrékat – az α7R IV képérzékelőjének képességei tudatában –, úgy döntöttem, hogy a szokásosnál nagyobb látószöget használok, hogy nagyobb szabadságunk legyen a háttér kiválasztásánál. Így a modell feje a kompozíciónak mindössze nagyjából a harmadát töltötte ki. Ám ha ráközelítettem a modell szemére, és megmutattam a minőséget az ügyfélnek, egészen le volt nyűgözve.”
Kenton elmondása szerint az α7R IV fényképezőgép – a 61 megapixeles érzékelője által kínált részletgazdagságnak köszönhetően – a közepes formátumú fényképezőgépekkel esik egy kategóriába, ugyanakkor számos tekintetben felülmúlja azokat, leginkább a sebesség terén. „Félreértés ne essék – fejtette ki –, évekig használtam közepes formátumú vázakat, és igenis van helyük a szakmában, például a statikusabb stúdiómunkáknál. De a közepes formátum esetében gyakran fellép egy töredékmásodpercnyi késedelem – némi elszakadás a témától –, miközben az α7R IV géppel semmi ilyesmi nincs.”
„Annyival többre képesek a 35 mm-es fényképezőgépek” – folytatta Kenton. „Akár a sebességük, akár az, hogy hol lehet használni őket... Így amikor ötvöződik az óriási felbontás az α7R IV sebességével, az igazi áttörést hoz ennek a formátumnak. A korábbi, alacsonyabb felbontású 35 mm-es fényképezőgépek esetében mindig tudni akartam, hogy milyen lesz a végső formátum, hogyan használják fel a felvételt, milyen lesz a körülvágás, mert így tudtam maximális felbontást biztosítani az ügyfeleimnek – de már nem kell aggódnom emiatt, ugyanis az α7R IV elképesztő rugalmasságot ad.”
Egyre több képét készíti – az ügyfelei kérésének megfelelően – életstílus jellegű látványvilággal, és Kenton elárulta, hogy csak azért tudja ezt megtenni, mert az α7R IV révén úgy is tud dolgozni, ahogyan közepes formátumú fényképezőgéppel nem volna lehetséges. „A fotózás mindig trendek mentén fejlődik” – magyarázta. „Az utóbbi öt-hat évben az életstílus jellegű képek kerültek előtérbe, és nem csak a reklámiparban, hanem esküvőkön és a portréfotózásban is: rengeteg környezeti felvétel, mozgásokkal és kis mélységélességgel. Ez a kombináció korábban kifejezetten nagy kihívást jelentett, és számos kép volt elmosódott, de az α7R IV valós idejű Szem AF funkciója igazi áttörést hozott. Valóban befogja és annyira jól fókuszban tartja a szemet, hogy én körbe is szaladgálhatok a fotózás alanyával. Így az ilyen fotózások némelyikén 10 képkocka/mp-cel, teljes felbontással dolgoztam, és miközben az alany elfordította a fejét, egyetlen félresikerült felvétel sem készült. Ez a funkció megváltoztatja a fotózásod menetét, méghozzá teljesen.”
Bármennyire is meggyőzőnek találta az α7R IV műszaki paramétereit Kenton és ügyfélköre, a fotós gyakran a kezelhetőség alapján választ, és ez a fényképezőgép ezen a területen sem okoz csalódást. „Volt néhány előrelépés a kezelhetőség terén az α7R III géphez képest” – magyarázta. „Kezdetnek ott a markolat. Nagyon hasonlónak látszik a III-hoz képest, de mihelyt kézbe veszed, sokkal kellemesebb érzés. Ráadásul nagyon szeretek függőleges markolattal fotózni. Az általa biztosított kiegyensúlyozottság nagyszerű, és akkor is sziklaszilárdnak érződik a kézben, ha nagyobbacska (például Sony 70-200mm f/2.8 GM) objektívet teszek fel.”
A menük testreszabásának lehetősége további hatalmas előnyt jelentett Kentonnak a fotózásban. „A fényképezőgépnek rengeteg funkciója van, úgyhogy én könnyen elérhetővé teszem azokat, amelyekre a leginkább szükségem van, így sokkal intuitívabban tudok dolgozni” – fejtette ki. „A gyorsaság rendkívül fontos, ezért nincs idő túl sokat gondolkodni azon, hogy mit is csinálok. Olyan ez, mint autót vezetni. Amikor vezetni tanulsz, tudatosan figyelsz az első, a második vagy a harmadik sebességfokozatba kapcsolásra, de egy idő után már fel sem tűnik – ugyanígy kell zajlania ennek a fényképezőgéppel is. Az α7R IV esetében ez így is van.”
„A fotózás az én kommunikációs eszközöm. Sokkal többet tanultam úgy, hogy fényképezőgép volt a kezemben, és a fotóalanyok történeteit hallgattam, mint bármilyen könyvből – mondjuk tény, hogy diszlexiás vagyok”