frank doorhof sony alpha 7RM3 szemcsés fekete-fehér felvétel fejét rázó hölgyről, akinek fél arcát eltakarja a haja

A cél a következő szint

Frank Doorhof

„A munkámban mindig jelen van némi mozgás” – mondta el a divat- és hírességfotós, Frank Doorhof. „Ez lehet a kézfej egy finom részlete, amely mozgásra utal, vagy egy póz, amely egy bizonyos ívet rajzol meg... Kifejezetten szeretem az így „áramló” vonalakat. Rendkívül fel tud dobni, ha egy felvételen a modell épp csak egy picit igazít a haján!” A mozgás, akár óriási, akár apró, adja Frank minden felvételének alapvető energiáját. Ez pedig olyasmi, amiről ő is tudja, hogy megérinti a nézőt is – ösztönösen vonzza a tekintetet, ugyanis az elménk fejlődése a mozgások, az erős színek és mintázatok felismerésének irányába haladt.

frank doorhof sony alpha 7RM3 piros kockás inget viselő hölgy rázza a fejét integetés közben

© Frank Doorhof | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/11, ISO 400

„Mindig az áramlás érzését keresem” – mondta el. „Akkor is, ha nem nagy és nem szembeötlő, ugyanis a néző számára a dinamikusabb kép mindig megnyerőbb is.” Az alany szabályos mozgása mellett Frank kellékeket és fizikai effektusokat is használ ahhoz, hogy dinamikus energiával telítse felvételeit. „Amikor belelendülsz, rengeteg lehetőséget fedezel fel” – mondta el. A víz, a füst és a por egyaránt csodás, de használok hosszú ruhát és sálat is, maximális fokozaton járó vagy éppen csak duruzsoló szélgéppel... elképesztően sokféle dologgal lehet a mozgás érzetét kelteni. A lehetőségeidnek csak a kreativitásod szab határt.”

frank doorhof sony alpha 7RM4 fekete ruhás hölgy ostort tart a válla fölött, miközben a levegőbe ugrik

© Frank Doorhof | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/11, ISO 400

Frank véleménye szerint a mozgáshoz való ösztönös vonzódás tükröződik abban, ahogyan a megörökítése zajlik, ahol a döntő mozzanat a megfelelő pillanat megtalálása egy fordulás vagy egy ugrás közben. „Amikor mozgást örökítesz meg, minden felvétel más, és nincs mód ugyanazt a dolgot másodszor is lefotózni. Ez olykor frusztráló, amikor sikerül igazán jól elkészíteni a felvételt, de valami nem 100%-os a képen – például az alany arckifejezése vagy egy kézfej helyzete. Természetesen lehet egy képet csinálni kettőből, de én az a fajta fotós vagyok, aki szereti, ha 99%-osra sikerül a kép már a fényképezőgépben. Ez egyben kihívás is, amely segít fejlődni.” Frank segítségére van a döntő pillanat elkapásában gyors Sony α7R IV gépe, amely a közepes formátum minőségét kínálja a sportfotós fényképezőgépek sebességével. „Hensel stúdióstroboszkópokat használunk, amelyek képesek tartani a lépést az α7R IV gép 10 képkocka/mp-es gyorsaságával, de inkább a képek egyenkénti készítése és a gép azonnali reagálási képessége az, ami igazán segít nekem” – mondta el. „Kipróbáltam mindkét módszert számos alkalommal, de én a saját időzítésemet szeretem használni. Néhány ezredmásodpercnyi különbség akár a megfelelő pillanat elhalasztását is jelentheti, ezért a fényképezőgép reakcióideje létfontosságú.”

frank doorhof sony alpha 7RM3 fekete ruhás hölgy forog reflektor előtt

© Frank Doorhof | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/125s @ f/11, ISO 200

Frank szinte összes munkája vakuval készült, és leginkább ez az, amitől borotvaélesek a mozgást ábrázoló képei, és nem a rendkívüli zársebesség. „Az emberek gyakran keverik össze a két dolgot” – mondta el. „A stúdióban, illetve a stroboszkóppal végzett munka során a vaku villanásának hossza az, ami megfagyasztja a mozgást. Beltérben állítsd a fényképezőgépet f/16-os blendére és 1/125 mp-es záridőre, készítsd el a felvételt ISO 100 érzékenységgel, és valószínűleg egy fekete képet kapsz. De ha ugyanezzel a beállítássorral vakut is villantasz (természetesen megfelelő mérést követően), voilà – a képen szerepel a modell, a vaku sebessége által meghatározott módon. Emiatt akár 1 másodperces rekeszidővel is csinálhatod a felvételt, ugyanezt az eredményt kapod.” Ahol a zársebesség vezérlése különösen fontossá válik, az Frank lassú szinkronizálású, avagy „vontatott rekeszes” vakus projektje, amelyben keverednek az örvénylő mozgások és az élesen definiált témák egy álomszerű vagy kaotikus szín- és formakavalkádban. „Néha kísérletezem hosszabb záridőkkel és beállításokkal, amelyek megörökítik a jelenetben meglévő fényeket, valamint a vakuval” – mondta el. „Bár jobban kedvelem a borotvaéles, időben megfagyasztott felvételeket, a vontatott rekeszes fotók is pompásak lehetnek. Ez egy rendkívül személyes jellegű stílus, és nagyon szórakoztató, különösen zoomeffektusok alkalmazása vagy a gép mozgatása esetén. A jól sikerült, használható felvételek száma drasztikusan csökken, de ne add fel: ha elkapod a pillanatot – az telitalálat!”

frank doorhof sony alpha 7RM3 több expozíciós felvétel lila ruhás hölgyről, aki rázza a fejét

© Frank Doorhof | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 4s @ f/16, ISO 100

Nagy sebességű vakuval készített felvételeihez Frank legtöbbször előfókuszál α7R IV gépe középső fókuszpontja segítségével, és egyfelvételes AF módban fotóz, „majd hagyom a modellt elmozdulni, ugyanis általában kisebb blendenyílással dolgozom, ezért mozgás ábrázolásakor van valamennyi lehetőségem trükközni” – fejtette ki. Más felvételek, például a kültéri fotók esetében az α7R IV szemkövető AF funkciója és ISO-érzékenysége kerül előtérbe.

„A egyik dolog, amit igazán szeretek a Sony rendszerben, hogy amikor a folyamatos fókusz és a vaku kombinálására van szükség, a Sony α7R IV és az α9 igazi nagyágyú. Annyira egyszerűvé teszik.”
frank doorhof sony alpha 7RM3 szenvedélyes tekintetű hölgy néz meredten, a háttérben vízcseppek

© Frank Doorhof | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/11, ISO 200

Végeredményben a mozgás megörökítésének formájától függetlenül – akár tűéles kontúrokkal, akár lenyűgöző elmosódással – olyasvalami jön létre, ami mindig megatározó volt a munkájában, „mert a divatfotózás már a karrierem legelején sem csupán a csinos arcról szólt, hanem az általa keltett hatásról” – zárta le a gondolatot.

Kiemelt termékek

Frank Doorhof

Frank Doorhof | Hollandia

„Minek hamisítani, ha létre is lehet hozni...”

Regisztrálj az α Universe hírlevelére

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod az α Universe hírlevélre.

Kérjük, adj meg érvényes e-mail-címet.

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod.