Maximális hatás

Frank Doorhof

Minden egyes kép az összetevőinek az összessége: ott a tervezés, a kompozíció, a megvilágítás, az exponálás, a felszerelés, amit használsz és minden más, amit a fotós az adott képkockába belefoglal. Az egyes összetevők ötvözetében tetten érhető a fényképész művészi ujjlenyomata, a vizuális DNS-ük. Frank Doorhof munkája ennek a mintapéldája; merész, színes, erőteljes, stílusában pedig a szuperhős képregényeket és filmeket idézi, semmit sem tart vissza. Ezt ő a ’mindent-egy-lapra’ megközelítésnek hívja, és ezért olyan sikeresek és egyediek a képei.

frank doorhof sony alpha 7RII lila és vörös hajú lány félig elbújva

© Frank Doorhof | Sony α7R II + 24-70 mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/8, ISO 100

Frank az MTV-n nőtt fel, és megbabonázta az, ahogy popvideókban a mozgást és a színeket használták, a 80-as évek lágyan eső anyagai és hogy minden fénylett; ezek mind rendkívül nagy hatást gyakoroltak a munkájára.

„A divatfotózás számomra sosem a csinos arcokról szólt, hanem a vizuális hatásról és a történetről. Minél élénkebb és kidolgozottabb a modell öltözéke, és minél izgalmasabb a helyszín vagy hatásosabb a megvilágítás, annál érdekesebb számomra.”

frank doorhof sony alpha 7RII egy gótikus épület előtt modellt álló vörösruhás hölgy

© Frank Doorhof | Sony α7R II + 24-70 mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/11, ISO 100

A megvilágítás volt azon dolgok egyike, amibe Frank már fényképészi karrierjének kezdetén beleszeretett. „A fényt manipulálva szó szerint bármit elérhetsz, – magyarázza Frank – csak rajtad múlik. Nagyon sok fényképészt a megvilágítás irányít, holott ennek pont fordítva kellene lennie.”

Frank elmondása szerint sok fotós túlgondolja a megvilágítást a divatfotózások esetében, és ez tartja vissza őket attól, hogy kreatívak lehessenek: „Az elmédben megjelenő kép legyen előtted, és akkor tudni fogod, hogyan helyezd el ahhoz a fényeket, hogy segítségedre legyenek a történet prezentálásban. Összpontosíts az árnyékokra, a többi pedig jön majd magától.”

frank doorhof sony alpha 7RII egy repülő előtt álló ezüst színű ruhát viselő hölgy

© Frank Doorhof | Sony α7R II + 12-24 mm f/4.5-5.6 | 1/160s @ f/11, ISO 100

Frank azt is hozzátette, hogy szerinte divatfotózás során sem szabad tartani a markáns árnyékoktól, még akkor sem, ha esetleg emiatt nem vehető ki tisztán a modell arca, mivel a divat a kinézetről és a stílus által gyakorolt hatásról szól. Frank az árnyékokat használva ad bele mindent a munkájába.

„Néhány képem – meséli Frank – rendkívül sötét; olyannyira, hogy a modellt sem lehet felismerni rajtuk. Ha nem teszed igazán magadévá ezt a filozófiát, azt mondják majd, hogy egy rosszul elkészített képről van szó, de ha magabiztos vagy, akkor azt, hogy lenyűgöző. Nyiss ki egy-két divatmagazint, és meglátod, hogy tele van igen mély árnyékokkal.”

frank doorhof sony alpha 7R piros kesztyűt viselő kékszemű hölgy az arcához emeli kezeit

© Frank Doorhof | Sony α7R + 24-70 mm f/2.8 ZA SSM | 1/100s @ f/2.8, ISO 2500

Amikor ennyire a kontrasztra helyezi a hangsúlyt, Frank bevallása szerint rengeteget segít α7R III-es fényképezőgépe. „Az egyik ok, amiért annyira szeretem az Alpha gépeimet, az az elképesztően dinamikus érzékelők sora. Korábban az expozíciósorozatot használva próbáltam lefedni mindazt, amit a képen akartam látni, de az α99-essel és a mostani α7R III-essel is egy képkockában megkapok mindent, amire szükségem van, és csak minimális utómunkát kell végeznem a Lightroom alkalmazásban. Ennek köszönhetően a határokat feszegetve akár egy stroboszkópot is közvetlenül a fényképezőgépre irányíthatok, és így is azt a minőséget kapom, amit szeretnék.”

frank doorhof sony alpha 7RIII kinyújtott karokkal a sötétben álló hölgy, ahogy egy kék fénysugár átvilágít rajta

© Frank Doorhof | Sony α7R III, ISO 100

Ezekben a helyzetekben nagy segítségére van Franknek Alpha EVF gépe, magyarázza, mert „bár régi vágású vagyok, az EVF segítségével könnyen megy az exponálás, mert azt kapod, amit látsz. Mondjuk, ha 1/125 mp-es zársebességgel dolgozom vakuval, akkor elkezdhetem lerekeszelni a blendét, hogy sötétebb képet kapjak, és ha f/16-os beállításnál is jól néz ki, akkor csak hozzá kell mérnem a stroboszkópot, és már készen is állok.”

frank doorhof sony alpha 99 papírlegyezőkből készített piros ruhát viselő hölgy vörös füsttel a háttérben

© Frank Doorhof | Sony α99 + 85 mm f/1.4 | 1/100s @ f/10, ISO 100

Az objektívválasztás is egy olyan dolog, amiben nem riad vissza Frank a határok feszegetésétől. „Sokat használom a 24-70 mm-es f/2.8-as G Master objektívet, mert nagyon sokoldalúan lehet használni a divatfotózásoknál. Ez egy széles látószögű telefotó-objektív, így számos lehetőséget kínál. Készíthetek akár egy viszonylag szokványos, kissé összepréselt arcképet 70 mm-en, vagy alkalmazhatok szélesebb beállítást, ahol ezzel a torzítással játszva az objektívhez közelebb hozom a modell kezét vagy lábait.”

„Az FE 12-24mm f/4 G modellt is szeretem használni – semmilyen értelemben sem mondható egy szokványos divatfotózásokhoz használt objektívnek, de számomra nem is igazán létezik ilyen.” 

frank doorhof sony alpha 7RIII barna fal előtt álló bronz színű ruhát viselő hölgy

© Frank Doorhof | Sony α7R III + 24-70 mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 100

És hogy mit tanácsol búcsúzóul a divatfotósoknak? „Vágj bele. Ha egy szélesebb objektívet használsz, érezd a sajátodnak az abból származó torzítást és hozd ki vele a lehető legtöbbet a történetből, amit meg akarsz ragadni. Ha pedig zsugorít a lencse, akkor is tégy ugyanígy.”

„Ismerd úgy a felszerelésed, mint a tenyered, és tudd, hogy miről szól a megvilágítás. A megvilágítás a fényképészet nyelve. Ha ezt szem előtt tartva dolgozol, maradéktalanul az elmesélni kívánt történetre összpontosíthatsz. A fotózással olyan egyedi pillanatokat örökíthetsz meg, amelyek sosem térnek vissza. Ne engedd, hogy a tudatlanságod álljon az utadba. Csak fényképezz.”

A cikkben bemutatott termékek

ILCE-ILCE-7R

α7R E-bajonettes fényképezőgép Full Frame érzékelővel

ILCE-7RM2

α7R II hátulról megvilágított Full Frame képérzékelővel

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm-es Full Frame fényképezőgép autofókusszal

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2.8 GM

SAL2470Z2

Vario-Sonnar® T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM II

SAL85F14Z

Planar T* 85 mm F1.4 ZA

SLT-A99V


α99 A-bajonettes fényképezőgép 35 mm-es Full Frame érzékelővel

SLT-A99V

Frank Doorhof
Alpha Universe

Frank Doorhof

Hollandia

Minek hamisítani, ha létre is lehet hozni...

Profil megtekintése


x