nagymacska rohan a bozótban serengetiben

Sebesség és agilitás

Chris Schmid

Chris Schmid vagyok, Svájcból származom, fotósként, National Geographic Explorerként, filmrendezőként és operatőrként dolgozom, a szakterületem pedig a távoli vidékek természetrajza, azon belül is főként a nagymacskák. Annak szenteltem az életem, hogy megörökítsem a természet szépségét, a célom pedig mindig ugyanaz: testközelből bemutatni a természetet, ezáltal felhívva a figyelmet bolygónk törékeny mivoltára, és cselekvésre sarkallva az embereket a természet védelme érdekében.

Szívügyem a vadvilág védelme, és egy San Franciscó-i környezetvédelmi szervezettel, a WildAiddel szoros együttműködésben munkálkodom azon, hogy visszaszorítsuk a vadon élő állatokból és növényekből készült illegális termékek iránti keresletet. 2019-ben elindítottam a Stay·Wild internetes ékszerboltot, amely a nyeresége 50%-át non-profit szervezeteknek adományozza, hogy támogassa a vadvilág megőrzését célzó projekteket.

Egyike voltál azoknak a profi fotósoknak, akik elsőként tesztelhették a Sony Alpha 1 modellt – mik voltak az első benyomásaid, és mely funkciók ragadták meg a figyelmed?  

Amikor először hallottam erről a gépről, lenyűgözött, hogy végre egyszerre tudok nagy sebességgel (akár 30 képkocka/mp) és nagy felbontással (50 MP) rögzíteni – ez mindenképp említésre méltó. Az Alpha 1 egy olyan kamera, amely mindent végre tud hajtani anélkül, hogy valamelyik aspektus minősége csorbulna. Amikor terepen dolgozom nem mindig tudok adott esetben visszamenni a járművemhez vagy két kamerát magammal cipelni – hatalmas előny, hogy ugyanazt a kamerát tudom használni a különféle típusú felvételeimhez. A továbbfejlesztett autofókusz rendszer is előnyt jelent. Ez már eleve jó volt a régebbi gépen, de ezen – hihetetlenül gyors, különösen a Szem AF követés a nagymacskáknál, ami minden eddigi általam használtnál is jobb. Ami a videót illeti, nagyszerűek a funkciók, ami szintén fontos a filmes munkáimhoz.

a távolba tekintő nagymacska ül egy sziklán

© Chris Schmid | Sony α1 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/800s @ f/4.5, ISO 500

Hogyan segítik ezek a technológiai újítások a munkamenetet és a kreativitásod kibontakoztatását?

Amint már említettem, az ugyanabban a kamerában megvalósult sebesség és felbontás hatalmas lépés – ez jóval könnyebbé teszi a fotózás vagy a forgatás előkészítését. Tudom, hogy az Alpha 1 géppel megvan az egyedi pillanat rögzítéséhez szükséges sebesség, és a felbontás is elég nagy ahhoz, hogy szükség szerint levágásokat tudjak végezni a képen. Ez nagyon fontos számomra, különösen a vadászati jelenetek során, ahol minden olyan gyorsan történik, és soha nem lehet tudni, milyen fordulatot vesznek a dolgok. Az érzékelő dinamikatartománya is nagyon jó ahhoz, hogy a lehető legtöbb részletet rögzíthessem a képen, még komplikált fényviszonyok mellett is. Itt vannak például a háttérvilágításos képek; imádom a háttérfényben készült képeket, amelyeken hatalmas a kontraszt, de ezekhez nagyon jó dinamikatartomány kell, hogy megmaradjanak a részletek az árnyékos és a fényes részeken is – az Alpha 1 lenyűgözően jól teljesít ebből a szempontból.

magas fűben vadászó nőstényoroszlán

© Chris Schmid | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x teleconverter | 1/640s @ f/4.0, ISO 1000

Milyen egyéb funkciók voltak számodra kiemelkedőek és mely helyzetekben?

Kíváncsian vártam, hogy tesztelhessem az új autofókusz rendszert, különösen az állatokhoz kínált Szem AF funkciót. Amikor régebben teszteltem, nem igazán győzött meg, ezen a gépen viszont teljesen ledöbbentem a fejlesztések eredményétől, tehát mostantól teljesen megbízhatok ebben a funkcióban. Sokszor voltam olyan helyzetben, amikor egy oroszlán például magas fűben sétált. Az előző Alpha kameráknál azt tapasztaltam, hogy az autofókusz keresője kissé akadozott, és ilyen helyzetben mondjuk átugrott az állat előtti fűszálra. Az Alpha 1 géppel az autofókusz tökéletesen rajta maradt az állat szemén, és ezt lenyűgöző volt látni a történések közben.

fogát kivillantó leopárd ül egy sziklán

© Chris Schmid | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x teleconverter | 1/800s @ f/5.0, ISO 640

Az objektívek és a tartozékok szintén alapvetően fontos elemei a fotózási és filmes munkáknak  – milyen objektíveket és tartozékokat használtál a kezdeti teszteléshez és miért?

A felvételek készítéséhez a Sony FE 400mm f/2.8 GM objektívet használtam. Szerintem a felvételeim 70%-a ezzel az objektívvel készül. Néha hozzáadtam egy 1,4-szeres konvertert az extra távhoz, ha szükség lenne rá, de nem láttam jelét annak, hogy élességvesztés történt volna vagy az autofókusz sebessége csökkent volna. Imádom a Sony 400 mm-est, mert így távolságot tudok tartani az állatoktól, és nem zavarom meg a természetes viselkedésüket, ugyanakkor azt is lehetővé teszi, hogy belefoglalhassam a környezetet a képeimbe. Ezen az objektíven kívül még az FE 70-200mm f/2.8 GM és az FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM objektívet is használtam. Ezzel a kettővel kicsit szélesebb látószögű felvételeket tudok készíteni, így még többet meg tudok mutatni a környezetből. Még egy FE 16-35mm f/2.8 GM objektív is volt nálam; azt kell mondjam, hogy a felvételeim kevesebb mint 5%-a készül nagy látószögű objektívvel, viszont ha szükség van rá, akkor aztán tényleg szükség van rá, és csodálatos lesz a végeredmény vele.

leopárdkölyök sétál a magas fűben

© Chris Schmid | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x teleconverter | 1/1000s @ f/4.0, ISO 640

Milyen tanácsot adnál a lelkes fiatal fotósoknak, akik a nyomdokaidba szeretnének lépni?  

Ha egyetlen tanácsot mondhatnék, és talán ez lenne a legfontosabb: gondolkozz, mielőtt megnyomod a zárgombot. Gondold át, hogy mit szeretnél létrehozni, mit akarsz elérni az előtted lévő témával. Szelektálj a munkád során, és ha nem hat át az érzés, akkor lehet, hogy inkább érdemes megtartani magadnak a pillanatot. Ne hozz létre képeket pusztán azért, mert gyönyörű valami; azért készítsd a képet, hogy megoszthass általa egy üzenetet vagy érzelmet. ⁠

fiatal oroszlánok egy csoportja ül egy sziklán

© Chris Schmid | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x teleconverter | 1/640s @ f/5.0, ISO 1250

Esetleg zárszó – köszönetnyilvánítás vagy egy utolsó jótanács az olvasóink számára?

Légy önmagad, és alakítsd ki a saját stílusod és a világra vonatkozó szemléleted. Mindannyian máshogy éljük meg a látottakat, és a felvételeidnek azt kell tükröznie, ahogyan te látod a világot, és nem azt, ahogy valaki más látja.

Kiemelt termékek

Chris Schmid

Chris Schmid | Switzerland

„A látványnak hatalma van. Egyetlen felvétel is képes megörökíteni egy érzelmet, vagy kiváltani érzést legbelül.”

Kapcsolódó cikkek

Regisztrálj az α Universe hírlevelére

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod az α Universe hírlevélre.

Kérjük, adj meg érvényes e-mail-címet.

Elnézést! Valami elromlott.

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod.