színpadon álló zenekar sziluettje

Élő zene

Morten Rygaard

„Örömmel látom, hogy az élő zene újból virágzik” – jelenti ki mosolyogva Morten Rygaard, aki nemrég tért vissza egy Dánián és egész Európán átívelő, koncertekkel és fesztiválokkal teli körútról. Számára a zene és a fotográfia szeretete már régóta kéz a kézben jár, mióta pedig hivatásszerűen dolgozik a zeneiparban, két érdeklődési körét mindennap ötvözheti. „A rajongók teljesen megvadulnak – nevet Morten –, és épp ezt szeretem a koncertekben: a zene által felszabadított érzéseket.”

a színpadon fellépő rammsteint kék fény világítja meg

© Morten Rygaard | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/2.8, ISO 200

Mortenből csak úgy árad a zene iránti lelkesedés. „A koncertfotókon keresztül képes vagyok kifejezni önmagam, és már régóta tudom, hogy ezzel szeretnék foglalkozni” – meséli a fotós. A zene iránti szeretete hajszálnyival korábban alakult ki, mint a fotográfia iránti rajongása, ugyanis már gyermekként belecsöppent a rockzene világába. „A dán rádióállomások csupa unalmas zenét játszottak, de édesapám olyan antennát barkácsolt, amely a Radio Luxembourg adását is fogta, így hát egész álló nap rockzenét hallgattam, és teljesen beleszerettem.”

a színpadon álló énekest zöld füst lengi körül

© Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/250s @ f/2.8, ISO 500

Míg a fényképek témájául szolgáló zenészek és közönségük a hangzás rabjai, Morten a fényeket is megörökíti. Mivel a koncerteken a vakító világosságtól a félhomályig bármilyen fényviszony előfordulhat, a kiváló felvételekhez elengedhetetlen a megfelelő felszerelés és az ügyesség. „Koncertfotózáskor rendkívül fontos, hogy tisztában legyünk az ISO, a blende és a zársebesség beállításaival. Úgy kell éles fotót készítenünk a zenészekről, hogy fényviszonyoktól függetlenül élesen rajzolódjanak ki a felvételen, ráadásul vakut sem használhatunk hozzá. Az előadókat zavarja a villanás, és a koncert hangulatát is megbolygatja. A lényeg, hogy elég gyors zársebességet válasszunk a téma mozgásának kimerevítéséhez.”

rammstein-koncert pirotechnikai látványelemekkel

© Morten Rygaard | Sony α1 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/3200s @ f/2.8, ISO 200

„Az ilyen helyzetekben rendkívül nagy ISO-érzékenységre van szükség, ezért nem is kérdés, hogy a megbízható Sony fényképezőgépeimet, az Alpha 1 és az Alpha 9 II modellt viszem magammal. Világosabb fényviszonyok között az Alpha 1-et használom a nagy felbontású képfájlok miatt, sötétebb helyszínek esetén azonban az Alpha 9 II a befutó, ugyanis még 6400-as ISO esetén sem keletkezik zaj. A magasabb értékeknél már szemcsésebbek a képek, de még így is csodásan festenek. Azokra a fotókra emlékeztetnek, amelyeket szándékosan túl lassan hívtam elő. Ez a technika textúrát ad a képeknek, és a végeredmény nagyon mutatós.”

Morten munkáját az ISO-érzékenység mellett a Sony fényképezőgépek legendás autofókusza is segíti. „A szemfelismerő AF egészen páratlan, és véleményem szerint nincs hozzá fogható fókuszálási rendszer a világon. A fókusz a szemet követi, így könnyedén lefotózhatom a témát, és biztos lehetek afelől, hogy a fénykép tűéles lesz. A Szem AF még a koncertek éles kontrasztjait is képes kezelni, például az erős háttérvilágítást, illetve a füstöt és a ködöt is.”

narancssárga fénnyel megvilágított énekes a színpadon

© Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 2000

A fényképezőgépek nagy ISO-érzékenysége és az AF pontossága lehetővé teszi, hogy a kötelező felvételek elkészítése után Morten kreatívabb vizekre evezzen.

„Minden koncertfotós tudja, hogy csak néhány szám erejéig van lehetőségünk fényképezni. A zenekar tagjairól éles, művészi képekre van szükség, illetve készítek néhány felvételt a színpadról és a rajongókkal közös pillanatokról. Ha a kötelező képek elkészültek, lehetőségem nyílik kísérletezni. Ilyenkor születnek az igazán varázslatos fotók.”
a közönségnek integető énekes és gitáros

© Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 1250

Morten szerint a merészebb felvételekhez alapos előkészületekre van szükség. Ha jól ismeri a fellépőt, még akkor is megnézi a közelmúltbeli koncertfelvételeket, hogy megtervezhesse, milyen felvételeket készít majd. A siker érdekében Morten számos különböző objektívvel felvértezve érkezik a helyszínre. „A koncerteken nincs idő az objektívek cseréjére, ezért négy vázat használok, amelyekre a 12-24mm f/2.8 GM, a 24-70mm f/2.8 GM, a 70-200mm f/2.8 GM OSS II és a 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS objektívet illesztem. Ezek a színpad előtt fotózva minden szöget lefednek, illetve az aréna hátsó soraiból a FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS objektívvel készítek felvételeket.”

brian may gitárszólót játszik a színpadon

© Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/3.2, ISO 500

A gondos előkészületek, a kemény munkával megszerzett expozíciós képességek, illetve a Sony készülékeibe fektetett bizalom révén Morten azt teheti, amit a legjobban szeret: játszhat. „Számomra a fotográfia csupa játék és szórakozás. Ez a hitvallásom. Szeretem a kreatív kihívásokat és a különböző fényviszonyok adta lehetőségeket. Már 30 éve foglalkozom fotózással, de a felvételeimet látva még mindig azon tanakodom, hogyan javíthatnék rajtuk. Épp ez a szakma szépsége, és a Sony Alpha készülékeim maximálisan támogatnak a céljaim elérésében.”

Kiemelt termékek

Kapcsolódó történetek

Regisztrálj az α Universe hírlevelére

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod az α Universe hírlevélre.

Kérjük, adj meg érvényes e-mail-címet.

Elnézést! Valami elromlott.

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod.