A nevem Stefan Krenn, osztrák filmkészítő és tartalomgyártó vagyok. Reklámfilmeket és zenei videókat készítek, szabadidőmben pedig a saját projektjeimen dolgozom, új látásmódokat keresek.
Amikor a Sony megkeresett, hogy lenne-e kedvem tesztelni az új, nagy látószögű APS-C objektívjeiket, éltem a lehetőséggel, és néhány barátommal együtt belevágtunk ebbe a projektbe.
Amint kicsomagoltam az objektíveket, máris meglepődve vettem észre, hogy milyen könnyűek és kompaktak – különösen a PZ 10-20mm f/4 G darab. Amikor filmezek, szeretek érdekes látószögeket keresni, és próbálgatni a különféle kameramozgásokat – ez nem mindig lehetséges nagyobb felszereléssel, így a ZV-E10 és ezen objektívek használata felüdülésként ért. Mivel ezek sokkal kisebbek, könnyebb volt gyorsan váltani: az egyik klipet kézből videóztam, majd váltottam a gimbalra, végül pedig állványról filmeztem. Általában a full-frame G Master objektívekkel dolgozom, így nagyon ígéretesnek tűnt, hogy olyan funkciók, mint a manuális blendegyűrű is helyet kaptak ezeken a kompakt objektíveken.
A táncosról készült felvételek többségéhez a 15mm f/1.4 G objektívet használtam, és elképesztően meg voltam elégedve azzal, hogy milyen teljesítményt nyújtott maximális blendenyílás mellett. Könnyedén elvált a téma a háttértől, és szuper egyenletes bokeht sikerült elérni f/1.4 rekeszértéken. A zenészek filmezésekor elsősorban a 11mm f/1.8 objektívet használtam, ismét maximális blendenyílással, hiszen a jelenetek minimálisan voltak csak megvilágítva. A többi felvételhez a PZ 10-20mm f/4 G tökéletesen megfelelt, és nem romlott a minőség akkor sem, amikor prímobjektívről zoomobjektívre váltottam. Mindhárom objektív nagyon éles képeket készített, és nagy látószögű objektívekhez képest igazán alacsony torzítást tapasztaltam. Elég kicsi volt a stúdió, ahol dolgoztunk, az objektívek viszont jelentősen tágították a teret anélkül, hogy ez a minőség rovására ment volna.
A standfotós sok kulisszafelvételt készített az Alpha 7 III gépére szerelt objektívekkel APS-C crop módban. A nagy látószögű objektív és a nagy rekesz kombinációja nagyon érdekes látványt eredményez, és a teljes lencsenyílás mellett elért élesség igazán meggyőző.
Ahogy említettem, az objektívek kompaktsága nyűgözött le leginkább. Számomra ez volt a döntő, hiszen egy gyors és spontán felvételt képzeltem el. Ez a kompaktság tette lehetővé számomra, hogy a kamerát könnyedén ráillesszem több különböző felszerelésre. Például egy „Snorricam Rig”-et is szereztem, hogy a kamerát közvetlenül a színészhez tudjam rögzíteni. Sokkal nehezebb lett volna megvalósítani ezt egy nagyobb (nehezebb) eszközzel. A kamerát gimbalon használtam, hogy érdekes felvételeket készíthessek felülnézetből, majd kézből közelieket is felvettem, ami nagyon jól működött a ZV-E10 beépített stabilizációjának köszönhetően.
Néhány táncos jelenetnél a fókusz gyorsan vált a táncosról az előtérben lévő kezére. A forgatáskor fel sem tűnt, de a vágás során vettem észre, hogy gyakorlatilag egyáltalán nem mozdult el a fókusz.
A fő felvételhez a 11mm és 15mm objektíveket használtam, egész egyszerűen a nagy blendéjük miatt, a kulisszafelvételekhez viszont a PZ 10-20mm f/4 G-t, mivel szükség volt bizonyos szintű rugalmasságra, hogy gyorsan meglegyen a jó felvétel. Elképesztően teljesít a nagy teljesítményű zoom, és bámulatosan precíz munkát lehet vele végezni. Korábban sosem használtam nagy teljesítményű zoomot, és kellemesen csalódtam, hogy milyen könnyen kezelhető volt a beállítás mind az objektív oldalán lévő csúszka, mint pedig a ZV-E10 zoombeállításai segítségével.
A helyszűke miatt volt egy jelenet, ahol a táncos egyedül fogta a kamerát, a stábnak pedig el kellett rejtenie magát, különben belelógtunk volna a képbe. Az Imaging Edge App segítségével azonban könnyedén tudtam követni a felvételt és instruálni a táncost. Újra és újra lenyűgöz, hogy az ilyen technológiák mennyivel több rugalmasságot biztosítanak filmezéskor, és mennyi új lehetőséget tárnak fel.
Az új objektíveket és a ZV-E10-et több különböző célra is fel tudnám használni. Sok tekintetben ez a kombináció tökéletes a vlogolásra, mivel a téma nagyon szépen elkülönül a háttértől a nagy blendének köszönhetően, és mégis nagylátószögről beszélünk.
Én magam nem vagyok a vloggertípus, de számomra ez a felszerelés tökéletesen megfelel a dinamikus, sportos felvételekhez, ugyanakkor az épületekről készült klipekhez is csodásan passzol. A legjobban a nagy blende nyűgöz le, amelyet nagyon érdekes közeli felvételekre is lehet használni az extrém közeli fókusztávolságnak köszönhetően. Alig várom, hogy használhassam a ZV-E10-t és ezeket az objektíveket utazás során, kompakt megoldásként. Rajongok azért, amilyen felvételeket a nagy látószögű objektívek képesek készíteni, és most kiváló minőséget érhetek el egy extrém kompakt beállítással.
Stefan Krenn egy osztrák filmkészítő és tartalomgyártó, aki elsősorban reklámfilmeket és zenei videókat készít.