borzas gödény a levegőben

Objektívprofil | FE 300mm f/2.8 GM OSS

Gustav Kiburg

Legyen szó emlősök, rovarok vagy madarak megörökítéséről a fagyos sarkkörtől a meleg és párás Ecuadorig, egy dologban biztosak lehetünk: a tökéletes objektív kiválasztását nyugodtan Gustav Kiburg szakértelmére bízhatjuk. Gustavval, aki nemrég tért vissza a borzas gödényeknek otthont adó görögországi Kerkini-tóról, azért ültünk le beszélgetni, hogy többet tudjunk meg a Sony FE 300mm f/2.8 GM OSS objektív iránt érzett szenvedélyes szerelméről.

a fényképezőgépet bámuló borzas gödény © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS + 2x Teleconverter | 1/1600s @ f/5.6, ISO 1000

A Kerkini-tó nem szűkölködik sem fényben, sem pedig madarakban. Kiburg szerint „ez az egyik legjobb hely Európában, ha az ember madarakat szeretne fotózni. Vándorútjuk során több ezer faj áll pihen meg itt. Sok közülük ritka és veszélyeztetett. A tél pedig tökéletes alkalom a gödények megörökítésére. Gyönyörű, színes madarak ezek, főleg az évnek ebben a szakában. A hímek tollazata ilyenkor ugyanis nagyjából teljes díszében pompázik, készen a párzási időszakra.”

borzas gödény oldalról a meleg délutáni fényben © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS + 2x Teleconverter | 1/6400s @ f/5.6, ISO 2000

Gustav egy kicsi hajóval igyekszik a lehető legközelebb kerülni a gödényekhez. Reggel fél hétkor kezd fotózni, az időpontot pedig kulcsfontosságúnak tartja. „Ilyenkor a legjobbak a fények, a madarak tollai pedig ilyenkor a legszínesebbek.”

Az aranyóra jótékony hatása tehát egyértelmű, de hol jön a képbe a fény fogalma, amikor az FE 300mm f/2.8-ról beszélünk?

„A 300 mm-eshez hasonló fix objektívek általában jobban teljesítenek a hasonló kaliberű zoomobjektívekhez képest” – válaszolja. – „De ehhez persze a gépnek magának elég könnyűnek kell lennie ahhoz, hogy használható legyen, és alkalmasnak kell lennie arra, hogy elég fény jusson keresztül a blendén. A Kerkini-tónál készített fotókhoz az objektívet a Sony Alpha 1-es gépemre szereltem fel, illetve a Sony 1,4-szeres és 2-szeres telekonverterekkel használtam együtt.”
nagy gödény narancssárga csőrrel és felborzolt tollakkal © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS | 1/5000s @ f/5.0, ISO 1000

„Az objektív súlya rendkívül fontos a kézi felvételek esetén, amikor a madarakat röptükben igyekszem lencsevégre kapni. Ilyenkor nem használhat az ember semmilyen állványt” – magyarázza Gustav. „A 300mm-es mindössze 1470 grammot nyom, úgyhogy órákon át folyamatosan használhatom. Sajnos ez nem mindig igaz a prím- vagy zoomobjektívekre, vagy az FE 400mm f/2.8 GM OSS-hez hasonló objektívekre. Fantasztikus velük dolgozni, de hosszabb idő után remeg tőlük a kezed.”

repülő borzas gödény © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS | 1/10000s @ f/4.0, ISO 2000

„A fény megörökítése tekintetében pedig igaz, hogy az f/4-es persze még ennél is könnyebb lenne, az f/2.8-as blendéje azonban elengedhetetlen a kontraszt beállításához, illetve a gyenge fényben történő és a telekonverterekkel való munkához. És habár az objektív önmagában is csodálatosan megállja a helyét, engem az érdekelt igazán, mit tudok kihozni a 300mm-ből a telekonverter segítségével.”

„A képe emellett rendkívül éles, ez pedig egy másik kulcsfontosságú faktor a telekonverterek használata esetén” – mondta Gustav. „A telekonverterek a csúcsminőségű fix objektívekkel működnek a legjobban. Ez egyszerű fizika. Persze zoomobjektívekkel is használhatók, és ennek vannak előnyei, de korlátai is. Viszont ha ezzel a fantasztikus objektívvel indulok el, az 1,4-szeres telekonverterrel 420mm f/4-es objektívet kapok, a 2-szeressel pedig egy igen éles 600mm f/5.6-ost. Ha ennél kisebb blendével rendelkező géppel indítanék, az egyben lassabb blendét is jelentene.

vízen sikló gödény © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS | 1/6400s @ f/5.0, ISO 1000

„A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy alapból használhatom az objektívet nagyobb állatok fotózására, míg a nagyobb madarakat az 1,4-szeres, a kisebb vagy félénkebb madarakat pedig a 2-szeres telekonverter segítségével örökíthetem meg. Az Alpha 1-essel kiegészítve egy olyan felszerelés áll rendelkezésemre, amellyel gyakorlatilag bármilyen állatot lencsevégre kaphatok – és mindez belefér egy kisebb táskába!”

Alpha 1-esével párosítva Gustav úgy érzi, a felszerelés használata már szinte már csalásnak minősül. „Ilyen AF-sebesség, élesség, felbontás és képstabilizálás mellett ha valami nem sikerül, az tényleg a fotós hibája. Mintha a fényképezőgép és az objektív a szemed közé nézne, és azt mondaná: mi készen állunk. És te? Én a részemről tehát inkább biztosra megyek, mielőtt fotózni kezdek. Ismerem a szükséges AF- és expozíciós beállításokat, és tudom, hogy a fényképezőgép meg az objektív elvégzi a többit. Nem is szükséges ellenőriznem, hogy egyáltalán éles-e a kép.”

szárnyával a vizet súroló gödény landolás közben © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS + 2x Teleconverter | 1/1000s @ f/5.6, ISO 400

Gustav ezen a ponton a kedvencére bök a Kerkini-tavon készült képek közül: egy gödényre, amely a kora reggeli aranyfényben a víz felett siklik, szárnyával éppen érintve azt. A madár a képen ugyanolyan kristálytisztán kivehető, mint a tó vize. „Ezt a képet a 2-szeres telekonverterre szerelt 300mm-essel készítettem” – büszkélkedik Gustav. – Olyan éles, hogy látod a vízcseppeket a begyén és a lábán. Ez egy olyan objektív, ami elképzelhetetlen minőséget biztosít gyakorlatilag bármilyen téma esetén. Ráadásul olyan könnyű, hogy egyre több időt tölthetek azzal, amit igazán szeretek.”

Kiemelt termékek

Gustav Kiburg

Gustav Kiburg | Netherlands

„A rossz időjárás színes időjárás.”

Kapcsolódó történetek

Regisztrálj az α Universe hírlevelére

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod az α Universe hírlevélre.

Kérjük, adj meg érvényes e-mail-címet.

Elnézést! Valami elromlott.

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod.