tóba merülő zöld jégmadár

Legjobb tippek: Az aranyóra fotózása

a Sony Alpha fényképezőgépeddel

Ki korán kel, aranyat lel

Általában a napkeltét közvetlenül követő, illetve a napnyugtát közvetlenül megelőző időintervallumot nevezzük aranyórának. Ebben az időszakban a fény melegebb, az árnyékok pedig hosszabbra nyúlnak. Ilyen káprázatos fényt keresve sem találsz. A táj ilyenkor életre kel, és pontosan ez az egyike a számtalan oknak, amiért a fotósok imádnak ilyenkor dolgozni.

De ne hidd, hogy elég napkeltére kiérned a helyszínre! Fotózás előtt szánj egy kis időt annak tanulmányozására, pontosan hol kel fel vagy nyugszik le a nap. Habár ezt akkor nem feltétlenül észleled, a fény ilyenkor folyamatosan változik, ezért pár perc is hatalmas különbséget jelent. Érdemes tehát hamarabb eldönteni, hogy mit szeretnél fotózni, és jóval a bűvös óra előtt érkezni.

cingár fácska a hegyoldalon, lenyugvó nappal a háttérben © Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/5000s @ f/3.2, ISO 100

Fényképezőgépek és objektívek

Tájképek fotózása esetén olyan nagy felbontású fényképezőgépre lesz szükséged, amilyenre csak lehet, ezért egy Sony Alpha 7R V vagy egy Sony Alpha 7R a maga 60 millió pixeles felbontásával kiváló választás a pillanat megörökítésére. Az objektívválasztás függ a fotózott tájtól, azonban alapvetően két megközelítés közül választhatsz: nagylátószög és telefotó. Használd az FE 16-35mm f/2.8 GM II vagy az FE 12-24mm f/2.8 GM objektívet egy széles látószögű képhez, vagy válassz ki egy kisebb részletet, és használd az FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II objektív telefotó részét.

Mindazonáltal ne feledd, hogy sem a fényképezőgéped, sem pedig az objektíved nem szabhat határt, mivel a táj mellett az aranyóra mindig számtalan témalehetőséget kínál.

kora esti fény esik egy nádfedeles fakunyhóra © İlhan Eroğlu | Sony α7R V + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/60s @ f/8.0, ISO 160

Ne ragadj le a tájnál!

Az aranyóra lélegzetelállító napsugarai a témák széles skálájával kecsegtetnek. Az utcai fotósok merész, nagykontrasztos képeket készíthetnek, ha kihasználják a hosszabb árnyékokat és az aranyszínű fényt. Portréfotósként a napot egy hatalmas, aranyszínű softboxként használhatod, hogy elképesztő portrékat lőj bárkiről. Amennyiben a fény túl élesen esik a témára, használhatsz reflektort, hogy egy kis aranyfénnyel tompíts az árnyékokon.

Az aranyóra kiváló alkalom a vadvilág fotózására is, hiszen az állatok ilyenkor kezdenek el élelem után kutatni, a rovarok pedig mozdulatlanul várják a napon, hogy felmelegedjenek. Hozd ki a legtöbbet a napfényből – mintha lenne egy gigantikus stúdiólámpád!

ivó zsiráf a szavannai naplementében © Francis Bompard | Sony α7R III + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/4000s @ f/2.8, ISO 1250

Szemben a nappal

Az aranyóra tökéletes lehetőséget kínál a hátulról megvilágított képek készítésére. A fényes háttér előtt könnyen körvonalazódik témád sziluettje, a napfény pedig csodálatosan fest, amikor egy ködös erdőben átszüremlik a faágak között.

ködbe burkolózó fa hajnalban © Albert Dros

Napcsillagok létrehozása

A fotósok általában igyekeznek elkerülni, hogy a nap a képeiken szerepeljen, ezt azonban nehéz megoldani akkor, amikor az ilyen alacsonyan van az égen. De mi van, ha megfordítod a dolgot, és a kompozíció feláldozása helyett a napot teszed a kép egyik főszereplőjévé?

Kicsi, mondjuk f/16-os blendebeállítással napcsillag-hatást hozhatsz létre. A csillagod ágainak számát az objektív blendelamelláinak száma határozza majd meg. Ha az objektív blendelamelláinak száma páros, akkor pontosan ugyanannyi ága lesz a csillagnak, ahány lamellád van: nyolc lamella tehát nyolcágú csillagot fotóz majd. Azonban ha a blendelamellák száma páratlan, akkor a csillag ágainak száma duplázódik: hét lamella tehát tizennégy ágat eredményez. Emiatt érdemes lehet különféle objektívekkel kísérletezni, ha tökéletes napcsillag-hatásra törekszel.

A Sony objektívjei a kiváló optikai bevonatnak köszönhetően nagyszerű napcsillag-hatást eredményeznek minimális becsillanással, így bátran kreatívkodhatsz anélkül, hogy a csillogás megzavarná a kompozíciót.

szélmalom a fák között átszűrődő hajnali napfényben © Albert Dros | Sony α7R V + FE 16-35mm f/2.8 GM II | 1/640s @ f/22, ISO 200

Expozícióbeállítások

Az alacsonyról érkező intenzív fény miatt az aranyóra kiváló alkalom arra, hogy az expozícióbeállításokkal kísérletezz. Amit viszont mindenképpen szeretnénk elkerülni, az a csúcsfények elmosódása az égen. Ettől ugyanis hófehérré válnak. Mindenképpen tartsd a szemed a fényképezőgép hisztogramján, amelyet a hátsó képernyőn és a képkeresőn is megtehetsz. Ha a jobb oldalon egy nagy kiemelkedést látsz, az azt jelenti, a csúcsfényeid hófehérek, úgyhogy érdemes visszább venni az expozíciós értéket, hogy megőrizd a részleteket az olyan képelemek esetén, mint például a felhők. Ha a kép túl sötét, még mindig könnyedén világosíthatsz az árnyékos részeken az utószerkesztés során, azonban ha egy részlet elvész a csúcsfények miatt, akkor lehetetlen visszanyerni. Szerencsére a Sony Alpha fényképezőgépek kiváló dinamikatartománnyal operálnak, így mind a csúcsfények, mind pedig az árnyékok esetén annyi részletet örökíthetsz meg, amennyit csak tudsz.

csendes tóra szálló pelikán © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS | 1/8000s @ f/4.0, ISO 1600

Nézz a hátad mögé!

Az előttük sugárzó csodálatos nap rengeteg fotós eszét elveszi, így könnyedén megfeledkeznek arról, hogy néha érdemes a hátuk mögé pillantani. Nézd meg, mi történik akkor, ha a nap mögéd kerül, és teljesen más színben tárul eléd a táj és az ég! Ha a kevésbé magától értetődő szögből fotózol, az gyakran meghálálja magát.

Kiemelt termékek

Kapcsolódó történetek

Regisztrálj az α Universe hírlevelére

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod az α Universe hírlevélre.

Kérjük, adj meg érvényes e-mail-címet.

Elnézést! Valami elromlott.

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod.