Tervezd meg a fekete-fehér képek készítését
Egy kép attól még nem válik művészivé, ha színesből fekete-fehérre konvertáljuk. A kép több elemének is össze kell állnia ahhoz, hogy legyen értelme a fekete-fehérre váltásnak. A portrénak egy célzott érzelem kiváltását kell elérnie, így ha már eredetileg is fekete-fehérben fotózunk, azzal könnyebben elérhetjük a célunkat.
Ha a fényképezőgépet kreatív fekete-fehérre állítjuk, azzal könnyebb vizualizálnunk a végső képet, és figyelemmel kísérhetjük az expozíciót is.
Általában a laptoppal összekötött Alpha fényképezőgépemmel fényképezek. A fényképezés megkezdésekor beállítom a megfelelő monokróm színmélységet, hogy amikor a portrék megjelennek a laptop kijelzőjén, az elkészült képek biztosan úgy nézzenek ki, ahogy szeretném.
Ha a fényképezőgépbe épített kreatív stílusokat vagy képprofilokat használva fényképezel, érdemes őket testre szabni, hogy közelebb álljanak a kívánt látványhoz. Ne feledd, hogy a RAW-fájl bármikor elérhető marad; a fekete-fehér hatást a fényképezőgép csak a JPEG-képekre alkalmazza.
Légy merész
A jelenlegi mottóm, hogy „a bátorság általában elnyeri a jutalmát”. Úgyhogy ne tartsd vissza magad. A színek vezetik a szemet a kereten belül; a különböző színek az elménkre is hatnak. Ez a jelenség nem érvényesül fekete-fehérben, így a színek helyett a kontraszt és a formák vezetik a szemet. Ha a színek nem vonják el a figyelmet, olyankor egyszerűbb, tisztább megközelítést érhetünk el, merész kompozíciókat és éles vonalakat alkalmazhatunk, majd a fényelés és képfeldolgozás segítségével összeállíthatjuk a kész képet.
Feszegesd a rendezés határait
Amikor az alanyt rendezed a kompozícióhoz, ne félj kihívások elé állítani. Kerülj közel az alanyhoz, hogy formákat és (ha muszáj) mozdulatokat hozz ki belőle akkor is, ha épp rossz napja van. Fekete-fehér fényképezéskor ezek mind jelentős eredményt hozhatnak, és lenyűgöző képekhez vezethetnek. Soha ne hagyd úgy abba a fényképezést, hogy úgy érzed, többet is kihozhattál volna belőle.
A Rick Rubinról készült képem az egyik kedvencem. Közeli felvétel, amelynek köszönhetően intim viszonyba kerülhetünk az alannyal, és ezt a hatást nem érhettem volna el színesben. Az FE 35mm f/1.4 G Master objektívet használtam, körülbelül 50 cm-re az arcától. Merészen kell hozzáállnunk a rendezéshez, hogy ilyen reakciót érhessünk el, és ezt a merészséget a képfeldolgozás során is meg kell tartanunk, hogy sikeres képet alkothassunk.
Figyeld a kiemelt részleteket
A fényképezőgépem beállításakor az a fő szabályom, hogy RAW formátumban is rögzítse a képeket, hogy a kezemben maradjon a teljes irányítás a képek fölött. A kiemelt részletek expozíciójával kapcsolatban mindig biztosra megyek. Szeretem figyelemmel kísérni a fényképezőgép hisztogramját, hogy biztosan ne veszítsem el a kiemeléseim részletességét. Az Alpha 7R V érzékelője szerencsére akár 15 lépésben állítható dinamikatartománnyal rendelkezik, és lenyűgöző, mennyi részletet képes megörökíteni mind kiemelések, mind árnyékok tekintetében.
Alkalmazz lágy fényeket, és utólag add hozzá a kontrasztot
A fényképezőgépbe épített kontraszt erősre állítása hibás döntés. Ha éles fényeléssel dolgozunk, akkor azzal az adott kontraszttal kell dolgoznunk. Azonban ha lágy fényeket alkalmazunk, és ügyelünk a fény és árnyék egyensúlyára, az utófeldolgozás során nagyobb szabadságunk marad.
Van egy képem Paul Simononról, amely egy erőteljes, agresszív portré, de a megvilágítása nagyon lágy. Az egyik oldalra feltettem egy fekete zászlót, amely elnyeli a fényt, a másikra, Paulhoz nagyon közel egy lágy derítőernyőt. A fény rendkívül visszafogott, de a fények aránya segített kontrasztos képet alkotni.
Használd a Szem AF funkciót
A Szem AF a legnagyobb szabadságot biztosítja, amire bármely fényképezőgép-technológia képes volt. Minden alkalommal hálás vagyok érte, amikor a kezembe veszem az Alpha 7R V fényképezőgépemet, mivel a portré elkészítésére koncentrálhatok ahelyett, hogy a gép irányítására kellene figyelnem.
Az egyik képemet, amely egy Alan nevű szörfösről készült, a lenyugvó napnál készítettem. Az 50mm f/1.2 G Master objektívemet használtam, 1/8000 másodperces beállítás mellett, és a Szem AF funkciónak köszönhetően biztos lehettem benne, hogy még akár f/1.2 érték mellett is tökéletesen fókuszban lesz Alan szeme. Ha f/8 vagy f/11 értéket használtam volna, pillanatfelvételről lenne szó. De mivel szélesre tárt blendével dolgoztam, a kép az izgalmas részleteire tereli a tekintetünket – Alan szemére és arckifejezésére. Alan portréja egészséget és pozitivitást sugároz, és az óceán iránt érzett szeretete, a teljes igazság ott rejlik a képben.
A fekete-fehér fényképezésnek köszönhetően megörökíthettem a pillanat izgalmát úgy, ahogyan nem sikerülhetett volna színesben – a kép így egyszerűbb, közvetlenebb és mindig aktuális.
Igyekezz olyan portrét készíteni, amely megragadja a figyelmet, az igazságot közvetíti, vagy egyszerűen nyugalmat áraszt.
„A boldogság az élet értelme, az emberi lét célja és vége.” Arisztotelész