Van egy kedvenc mondásom: „Jó fényképet csak jó fényképezőgéppel készíthetsz. Nagyszerű fényképet csak szívvel-lélekkel készíthetsz”.
Az emberek fotózása valószínűleg a fotográfia legdinamikusabb és legnagyobb kihívást jelentő területe. A fotósoknak mindig észben kell tartaniuk, hogy a fényképhez való pózolás a bizalom megnyilvánulása. Ez egy törékeny és érzékeny művészet, amelyet tiszteletben kell tartani.
A fotóalanyaim néha megjegyzik, mennyire tetszik nekik a magabiztosságom, és hogy felszabadultabbnak érzik magukat miatta. A magabiztosság a megfelelő felkészültségből ered, legalábbis technikai szempontból. Ha például túlzottan rákoncentrálsz az F-számokra és a fényképezőgép kezelésére, egyszerűen nem tudsz elég figyelmet fordítani a fotóalanyodra.
Ismerd meg és használd jól a felszerelésedet.
A legjobb az, hogy a fényképezőgépem gondolkodik helyettem, így a figyelmemet a kép legfontosabb elemére, azaz a fotóalanyomra összpontosíthatom. Már az összes Sony Alpha 7 fényképezőgépet kipróbáltam, de jelenleg a nagy sikerű Alpha 1 készüléket használom. A nagy felbontású érzékelővel minden részletet rögzíthetek, ami a kereskedelmi célú és szerkesztői munkámhoz szükséges, és olyan sebességet garantál, amellyel az arckifejezés legapróbb változásait is meg tudom örökíteni.
Számomra a Szem AF a Sony fényképezőgép-technológiájának egyik legfontosabb fejlesztése. Gyakran fotózok zenészeket borzalmas fényviszonyok között. Az Alpha 1 Szem AF rendszerének köszönhetően akkor is a fotóalany szemére fókuszálhatok, amikor a fényviszonyok nem megfelelőek ahhoz, hogy a saját szememmel lássam. Korábban az ilyen fotózásokon rengeteget aggódtam azon, hogy a képek vajon fókuszban lesznek-e. Ez most már a múlté.
Történet egyetlen képkockában
Úgy tekints a kép keretére, ahogy egy festő a vászonra. A kezdők egyik leggyakoribb hibája, hogy a megörökítendő személyre koncentrálnak, és megfeledkeznek a kép többi részéről. Így a „vászon” kétharmadát jelentéktelen dolgok töltik ki, ennek pedig nem szabadna így lennie. Ezért én úgy állok a fényképezőgép mögé, hogy arra gondolok, nincs se háttér, se előtér, csak egyetlen tárgy vagy személy, és ez alkotja az egyetlen képkockába foglalt történetet.
Amikor emberekkel dolgozom, mindig igyekszem kideríteni az adott személy történetét, és átgondolom, hogy hogyan tudnám kihangsúlyozni és elmesélni az objektíven át. Még ha csak egy egyszerű, közeli fekete-fehér arcképről van is szó, először akkor is tudatosítanom kell magamban, hogy miért vagyok itt és mit is csinálok.
A néző szeme elé táruló látványt a használt objektív gyújtótávolsága határozza meg. Jelenleg 135 mm-es gyújtótávolsággal fotózok az elképesztően éles 135 mm-es f/1.8 G Master objektívvel. Ahogy kipróbáltam, azonnal beleszerettem ebbe az objektívbe. Általában egész alakos és közelebbi felvételekhez használom – ez biztosítja a leglágyabb bokeh hatást. Emellett a 85 mm-es és a 24–70 mm-es G Master objektívet is használom. Az általam készített arcképek kb. 90%-a ezt a három objektívet dicséri, és a 135 mm-es a kedvencem. Ha viszont terepen dolgozom, és nem szeretnék sok felszerelést cipelni, csak egy objektívet viszek magammal, ami megfelel az adott fotózáshoz.
Kompozíció
A kompozíció mókás egy dolog. Csupán néhány szabályt kell tudnod, de azokat úgy, hogy szinte álmodból felébresztve is fel tudd őket sorolni. Azután már szabadon improvizálhatsz, és átadhatod magad az ihletnek. Éppen úgy, mint a zenében: mielőtt improvizálni kezdhetnél, memorizálnod kell a kottát.
Ha az alapok elsajátítása előtt kezdesz improvizálni, furcsa kompozíciók kerülhetnek ki a kezedből. Lehet, hogy az ötlet páratlan, de a kép úgy általában kaotikus hatást kelt. Rengeteg ilyet látok, és ez különösen veszélyes azon tehetségekre nézve, akik tele vannak ötletekkel, és úgy gondolják, kihagyhatják az alapokat.
Megvilágítás
A téma megvilágítása több egy lámpa puszta fel- és lekapcsolásánál. A fény rengeteg jellemzővel bír, mint például a szín, a fényerő, az élesség és az irány. A legfontosabb, hogy elemezd és értelmezd a jelenet meglévő fényviszonyait, mielőtt eldöntöd, mit szeretnél velük csinálni.
A megvilágítási folyamat számomra gyakran apróbb mozzanatokkal kezdődik, mintsem hogy egyből nagy lámpákat, állványokat és softboxokat állítsak fel. Ha akár csak pár méterrel állítod arrébb a témádat, már az is teljesen más megvilágítást eredményezhet. A felvételkészítési szög módosításával is egész más perspektívát és hátteret jeleníthetsz meg, ami szintén módosítja a kompozíció és a fény általános egyensúlyát.
Természetes fényviszonyok mellett is szabadon alkothatok, az Alpha 1 érzékelője ugyanis nagy érzékenységi beállításokkal is használható, mindezt úgy, hogy nem kell aggódnom a képminőség csökkenése miatt. Készíthetek albumborítókat vagy címlapokat ISO 3200 érzékenységgel, ami végtelen szabadságot nyújt, és teret ad a kreativitásom kibontakoztatásának.
„Dolgozz keményen, és szeresd, amit csinálsz – a többi jön magától.”