A hidegben való fotózás már azelőtt elkezdődik, hogy elhagynád a házadat, nemcsak a fényképezőgéppel, hanem a ruhával is. Azt gondolhatnád, hogy egy tonna ruhát kell felvenni, de inkább csak a megfelelő ruhadarabokat. Ahelyett, hogy tíz pár zoknit vennél fel, vedd fel a megfelelő pár zoknit, a megfelelő kabátot, egy gyapjú alapréteget és egy vastag kesztyűt. A jó ruházat nem csak melegen, de biztonságban is tart.
Ne feledd, bármit is a mond a hőmérő vagy az előrejelzés, a szél miatt kétszer olyan hidegnek is érezheted. És gondoskodj a víz szigeteléséről, mert úgy nem tudsz hidratálni, ha egy jégtömböt iszol!
A fényképezőgép és a kiegészítők használata
Ha síelőket fotózok, egy jól bevált „alapfelszerelést” használok, a fotóriporterekhez hasonlóan; kiválasztok egy objektívet, és azt felteszem a Sony Alpha 1 vagy Sony Alpha 7R III vázra, majd a fényképezőt ráteszem a vállpántra. Addig síelünk a barátaimmal, amíg meg nem találjuk a tökéletes helyet. Utána én előre síelek, letérdelek, és lefotózom, ahogy elcsúsznak mellettem. Nincs beállítás, nincs újrapróbálkozás, csak fotózok, és utána megyek tovább.
Megmondom őszintén, hogy soha nem volt gondom a Sony fényképezőgépekkel, amikor fagyban fotóztam. A Sony Alpha 1 és a Sony Alpha 7R III is pontosan úgy teljesít, mint normál körülmények között, azzal a különbséggel, hogy az akku kicsit kevesebb ideig bírja, mint minden más elektronikus eszköz esetében. Ezért mindig viszek magammal egy csomó akkut, és olyan melegen tartom őket, amennyire csak lehet.
Elkészíteni a felvételt
A képeimen a természet erejét akarom megmutatni. A környezetet nem érdekli, hogy ott vagy-e vagy sem – az emberek nincsenek vele azonos szinten. Meg kell hajolnunk az akarata előtt. Ez rosszul hangzik, de ha megpróbálsz -13°C-fokban aludni, amikor erős szél fúj, és csak néhány vékony réteg anyag és némi kacsatoll van közted és a hipotermia között, akkor hirtelen megérted. Szóval a képeimen ezt próbálom bemutatni: nagy természet és kis emberek.
Ennek bemutatásához különböző objektíveket használok. A történetek vagy helyek dokumentálásához, illetve a gyors reakciót igénylő munkákhoz zoomobjektívet szoktam használni, például az FE 16-35 mm f/2.8 GM vagy az FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS objektívet. Ha pedig egy konkrét kreatív megjelenést vagy effektet keresek, akkor prímobjektívet használok, például az FE 50 mm f/1.4 ZA vagy FE 85 mm f/1.4 GM objektívet.
Az objektívet és az expozíciós beállításokat a környezettől és a feltételektől függően kell kiválasztanom. Ismétlem, az emberek annyira jelentéktelenek; rugalmasnak kell lennünk, és azzal kell dolgoznunk, amink van.
Vannak napok, amelyek túl hidegek a felhők számára, vagy vékony felhők ölelik át a hegycsúcsokat, hogy leegyszerűsítsék a sziluettet. Ezek tompíthatják a fényt, és könnyebbé teszik, hogy a fény irányába fotózz, amit sokszor nem tudok elkerülni. A hóról rengeteg fény verődik vissza. Amikor embereket, sátrakat vagy bármi mást fényképezel, a fény minden irányban visszaverődik a hóról. Kitölti az árnyékokat, akár tetszik, akár nem. Ez fényes és levegős érzetet ad a fotóknak.
De vannak olyan napok, amikor süvít a szél, és ettől borzasztó hideg lesz. Ez egy durva fotózás volt kb. -15°C-fokban és 20 m/s-os szélben. Az ilyen napokon el kell fogadnod, hogy ez a történet része, és még csak nem is tehetsz úgy, mintha mindenki jól érezné magát. Ha a szél felkapja a havat, előfordul, hogy formák nélküli, tiszta fehér hátteret kapunk. De a szél blokkolni is tudja a témát, ilyenkor pedig csak széles közeli felvételt lehet készíteni. Őrület, hogy a szél milyen mértékben képes irányítani a fotózást.
Egy apró tanács, hogy kényelmesen érezd magad – keresd azt a fotót, amelyik eltereli a figyelmedet a hidegről. Ha a fotózásra összpontosítasz, akkor nem olyan fájdalmas a hideg, legalábbis addig, amíg le nem megy a nap, mert akkor beüt az IGAZI hideg.
Sötétben minden sokkal hidegebbnek érződik.
„Nem sokszor jutsz hozzá mindehhez a szépséghez egyetlen helyen… Ezt nevezzük természetnek.”