Amikor az izlandi Fagradalsfjall vulkán 2021 márciusában elkezdett kitörni, közelről láthattuk a bolygónkat formáló drámai őserőket. A kitörés helyének és megközelíthetőségének köszönhetően a nagyközönség is felkereshette a helyszínt, szemtanúja lehetett és dokumentálhatta bolygónk hatalmas erejét és csodáját. Amikor Németországban látta a felvételeket, Stefan Liebermann tudta, hogy személyesen és a Sony Alpha 7C lencséjén keresztül kell megnéznie mindezt.
A külföldi utazásnál a Covid-19 világjárvány közepette volt néhány akadály. „Amikor megérkeztünk, öt napra karanténba kellett vonulnunk, de amikor lefotózhattuk a kitörést, hú, az bámulatos volt!” – mondja Stefan.
Stefan akkor érkezett meg, amikor a kitörésnek csak az első hasadéka volt aktív, de a második hasadék megnyílása után nehezebb lett a terület megközelítése a növekvő veszély.
„A területre való belépés szigorúan tilos volt. Senki sem volt ott, és a rendőrség mindenkinek azt mondta, hogy maradjon távol. Szerencsére a barátomnál és nálam is volt német sajtóigazolvány. Megkerestük a rendőrséget, és azt mondták, hogy mehetünk fotózni, de csak a saját felelősségünkre.”
Stefan általában inkább tájképeket és asztrofotókat készít Sony Alpha 7R III és Alpha 7 III fényképezőjével, de ehhez az izlandi kalandhoz a Sony Alpha 7C-t választotta. Ez a Sony legkisebb full frame tükör nélküli fényképezője, amely ugyanazt a 24,2 megapixeles érzékelőt tartalmazza, mint a Sony Alpha 7 III.
„Amikor hosszú túrákra megyek, és viszek magammal ételt és egyéb felszereléseket is, szeretem, ha a fényképezőm a lehető legkisebb és legkönnyebb, ezért választottam az Alpha 7C-t erre az utazásra. Fel tudok rá tenni néhány kiválasztott objektívet, így ugyanazt az eredményt tudom elérni, mint a Sony Alpha 7 III-mal. Különösen szeretem a kisméretű ’palacsinta’ objektíveket, például az FE 24 mm f/1.4 GM, az FE 14 mm f/1.8 GM vagy az FE 135 f/1.8 GM objektívet; ezek kicsik és könnyűek – tökéletesek utazáshoz és hosszú túrákhoz.”
Stefan az FE 16-35 mm f/2.8 G Master és 135 mm f/1.8 G Master objektívjeit vitte magával izlandi útjára. A szupernagy-látószögű objektív lehetővé tette Stefan számára, hogy teljes szélességben örökítse meg a tájat, különösen amikor a sarki fényről készített asztrofotókat. A széles gyújtótávolság feltárja az előteret, ami mélységet és léptéket ad, és lehetővé teszi a néző számára, hogy ott érezze magát.
„Senki sem volt a második hasadéknál, kivéve két olasz tudóst, akik méréseket végeztek. Náluk volt egy csomó biztonsági felszerelés, nálunk semmi.”
„Akkor nem vettem észre, de a láva hője kicsit megégette az arcomat, és egy nap fényképezés után az FE 16-35 mm f/2.8 G Master objektív napellenzője elkezdett megvetemedni és megolvadni a hőségtől. Az intenzív körülmények ellenére azonban a fényképezőgép és az objektívek tökéletesen teljesítettek!”
A szélsőségek utazása volt, mivel Stefan később azon kapta magát, hogy a -20°C-os éjszakában fotózza a sarki fényt. De a Sony Alpha 7C ismét nagyszerűen bírta az extrém hőmérsékletet.
Absztrakt képek készítésekor – egy lávamező vagy természetes viszonyítási pontok, például fák nélküli táj fotózásakor – nehéz átadni a méretarányt. Stefan ehhez egyedi témákat használ néhány izlandi képén. „Mivel ott volt velem a barátom, vagy megvártam, amíg elrepült a fejünk felett egy repülő, meg tudtam mutatni a lávamező és a kráter méretét, és néhány képen azt is, hogy milyen közel vagyunk hozzá” – mondja Stefan.
Egy másik izlandi képén Stefan egy madár segítségével mutatja meg a Skógafoss vízesés méretét.
Az izlandi fotózás, és különösen egy működő vulkán megörökítése csodálattal töltötte el Stefant. „Izgalmas volt – mintha gyerek lennénk” – mondja nevetve. „Profi fotósként talán túlzottan hozzászoktunk ahhoz, hogy újra és újra ugyanazt fotózzuk, de ez valami teljesen új volt. Több száz különböző képet készítettem, mindenféle szögből, és próbáltam elkészíteni a tökéletes képet, hogy megörökítsem ezt a látványos tájat, és ebben a Sony Alpha 7C segített.
„Igazán különleges válfaja a fotózásnak: az emberi szem számára láthatatlan, mégis valódi.”