A „With Heart Films” vállalkozásban együtt dolgozó George Kasionis és Stam Tsopanakis az α7 III gépet használja, amely tökéletesen megfelel a történetmesélési stílusukhoz.
A helyszín a toszkánai Pienza, júliusban, ahol szokatlan módon éppen esik. Zuhog. Ez kifejezetten kellemetlen hír Francesca számára, aki az utca túloldalán vesztegel, a kisváros főterén álló katedrálissal szemben, ahol a tervek szerint összeházasodik Max nevű vőlegényével. Ám a szakadó eső nem tágít, a vendégeket és a bámészkodókat a történelmi kapualjakba kényszeríti, Francescát pedig vissza az esküvői autóba. Francasca feszült. És ki ne lenne az?
A nagy napot videóra vette George Kasionis és Stam Tsopanakis, akik együtt alkotják a „With Heart Films” vállalkozást – összesen több mint 20 évnyi tapasztalattal, és az esküvők filmezésének rendkívül különleges megközelítésével.
Egy operatőr számára a drámai időjárás igazi kincsesbánya, de George tisztában van azzal, hogy feladata van, és jelenleg ez nem a filmezés.
„Odamentem az autóhoz” – magyarázta. „A menyasszonnyal maradtam, leeresztett géppel. Fotózhattam volna a közelben, az esős utcákat, a kapualjakba behúzódó embereket, de ehelyett azt mondtam: »minden rendben, nem érdekes, hogy esik-e az eső. Biztosan boldog vagy, mert az eső egy percen belül eláll, te pedig hozzámész a választott férfihoz«. És pontosan ez történt. A nap közvetlenül a szertartás után előbújt, az esküvő pedig zökkenő nélkül zajlott.”
A „With Heart Films” filozófiája az érzelmes történetmesélés. Ezt pedig csak a szociális készségek, a technikai tapasztalat és a legmodernebb fényképezőgépek és objektívek megfelelő kombinációjával lehet megvalósítani. Két-három napon át készítik a felvételeket, így a vendégek – ahogy Stam fogalmaz – „időt kapnak arra, hogy levetkőzzék a feszélyezettségüket körülöttünk. Nyíltsággal fordulunk feléjük, és igyekszünk jelen lenni velük a pillanatban, és nem személyzetként.”
A csapatban végzett munkának az esemény előtt, alatt és után több előnye van azon túl is, hogy többfelé oszlik a terhelés. „Amikor videót rögzítesz – különösen az egyedi és megismételhetetlen pillanatokról, amilyenek az esküvők is –, szeretnél valakit, aki biztosít téged” – folytatta George. „Ez a fajta bizalom felszabadít, és téged is művészibbé, kreatívabbá tesz.”
Mindketten vallják, hogy a modern technológia minden korábbinál jobban segíti a gyönyörű felvételek elkészítését, de ezzel nem fölöslegessé teszi a munkájukat, hanem még inkább kihangsúlyozza történetmesélő szerepüket. „Mindenki tudja, hogy a videója jól tud kinézni” – magyarázta Stam. „A dolog nehéz része a magával ragadó és érzelmes hangulat. Moziszerűvé tesszük, amennyire csak tudjuk, de személyesnek is kell lennie a menyasszony és a vőlegény, valamint minden megjelent számára.”
Ennek megvalósításához viszont nincs idő a felszerelés miatti aggodalomra – George és Stam a Sony α7 III felszerelésben bízik, amely formálta az általuk elmesélt történeteket is.
„Ezzel az új technológiával, például a Sony fejlett AF funkciójával és beépített képstabilizálással, gyorsabban tudunk reagálni és jobban tudunk bízni a felszerelésben” – mondta el Stam. Az α7 III kis méretű váza azt is jelenti, hogy nem kell feladniuk a természetesebb megközelítést hordozó módszerüket, az ismerősök és családtagok közé vegyülést. „Rendkívül feszélyező lehet egy óriási mozikamera elé kerülni” – folytatta Stam. „Egy kisebb gépváz megkönnyíti a valódi érzelmek megörökítését, amelyek túlmutatnak az ijedt tekinteten.”
Ha objektívről van szó, George és Stam a különféle FE-üvegekben bízik, hogy meglegyen a sokféle téma fotózásához szükséges rugalmasság. A kedvenceik közé tartozik az FE 16-35 mm f/2.8 GM, az FE 24 mm f/1.4 GM és az FE 55 mm f/1.8 ZA, a szertartás és a beszédek filmezéséhez pedig az FE 85 mm f/1.4 GM objektívet használják.
A gyors, csendes és megbízható automata fókusz szintén áldás. Ráadásul váratlan előnyöket biztosít.
„Hihetetlenül felszabadító érzés olyan rendszerrel dolgozni, amelyben igazán meg lehet bízni” – magyarázta George. „Korábban kifejezetten fárasztó volt a hosszabb beszédeket megörökíteni. Ám a valós idejű Eye AF segítségével elég megnyomni a felvételkészítés gombját, aztán gyakorlatilag elég hátradőlni! Márpedig ha pihensz, kevésbé fáradsz el, így később lesz energiád a többi dolgot is megcsinálni, például a hajnali ötig tartó bulit!”
Mint a legjobb filmek mindegyikénél, mindezek a technikák rejtve maradnak, csak a történet marad az előtérben, a középpontban. Megannyi elmesélendő történet mellett George és Stam még mindig olyan lelkes, mint korábban? „Igen” – felelte nevetve George. „Minden alkalom más, és amikor odajönnek megköszönni, az az én jutalmam.”
Stam is ugyanígy gondolja: „Minden általunk készített film két ember szerelmének ünnepe, valamint mindazoké, akiknek ők fontosak. Ki tudna megunni ilyesmit?”