„Meg vagyok győződve arról, hogy nincs olyan pár a világon, akiről ne tudnék csodálatos képeket készíteni. Ha a pár hisz abban, amit csinálok, akkor valami valóban gyönyörűt és egyedit tudunk megörökíteni” – mondja Marcis Baltskars, akit a világ egyik legjobb esküvői fotósának tartanak. Sok más fotóshoz hasonlóan az ő fényképész karrierje is abból a vágyból indult, hogy elszakadjon a 9-től 5-ig tartó munka világától.
„Számos olyan fényképész tanfolyamra jelentkeztem, amelyeket a legkimagaslóbb lett fényképészek tartottak. Megtanultam együtt dolgozni hivatásos modellekkel, stylistokkal és sminkesekkel. Az ekkor készült képeim egyre nagyobb figyelmet kaptak a közösségi médián, és egyre többen kerestek meg munkaajánlatokkal. Nem is telt el sok idő, amikor egyszer csak bevillant egy gondolat, és rájöttem, hogy akár hivatásos fényképész is lehetnék, és végül belevágtam.”
„Ha visszatekintek az elmúlt 10 évre, szerintem úgy foglalhatnám össze, hogy jókor kell lenni jó helyen. Sosem szándékosan kerestem vagy tettem valamit, minden rendkívül véletlenszerűen kezdődött, és aztán minden kezdett egy irányba mutatni. Tulajdonképpen sosem terveztem, hogy az esküvőfotózásra szakosodom majd, egyszerűen csak nagyon nagy volt rá a kereslet.”
Sok fotósnak se veled, se nélküled kapcsolata van az esküvőkkel. Hatalmas a nyomás – nem lehet visszamenni és valamikor máskor új képeket csinálni, de Marcisból épp a jelentőségteljes alkalom hozta ki a legjobbat.
„Imádom az esküvőket belengő pozitív hangulatot. Csodálatos jelen lenni egy ilyen gyönyörű pillanatnál. Miden egyes esküvőben van valami különleges!”
„Minden ember más, – mondja Marcis – és a fotós feladata az, hogy egy hullámhosszon legyen a menyasszonnyal és a vőlegénnyel. Fontos, hogy bízzon bennem a pár, és higgyenek az elképzeléseimben. Mostanság gyakran kell improvizálni, mert az időjárás és a fényviszonyok is folyamatosan változnak.”
„Általában két-három helyszínnel tervezünk, de minden más spontán történik. Van, hogy a legszebb fotókat az út mellett készítjük egy olyan erdő vagy mező szélén, amelyet épp utazás közben veszünk észre, amikor a természetes fényviszonyok egyszerűen tökéletesek.” „Amikor csak lehet inkább természetes fénnyel dolgozom – ritkán használok vakut. A Sony α7R III gépével dolgozom és a készülék dinamikatartományának, valamint nagyfokú érzékenységének köszönhetően még rendkívül gyenge fényviszonyok között is elképesztő fotókat tudok készíteni. A titok abban rejlik, hogy meglássuk honnan jön fény, és aztán ezt megpróbáljuk a saját előnyünkre fordítani.”
„Tavaly egy pár úgy döntött, hogy egy hőlégballonban fog esküdni. Hajnali 2-kor kellett felkelnünk és a szertartás 5 órakor kezdődött, napfelkeltekor. Aztán a sors úgy hozta, hogy a hőlégballon egy igazi tündérmesébe illő réten landolt, és a harmat borította tájon egyszerűen varázslatosak voltak a fények, így végül itt került sor a mesés képek elkészítésére.”
„A legfőbb ok, amiért az α7R III-es gépet használom az a képek mérete és minősége. Olyan sok információt biztosít számomra, hogy szabadon szerkeszthetem az adott képet. Amikor riportázs-stílusú fényképeket készítek egy esküvőn, nem mindig tudok olyan közel kerülni, mint amennyire szeretnék, vagy az is előfordul, hogy valami oda nem illő dolog kerül a kép szélére. A Sony α7R III 42 millió pixeles képeinek köszönhetően azonban, még ha le is kell vágnom egy keveset a képekből, még akkor is egy nagy felbontású fotó lesz a végeredmény.”
„Akár 10 képkocka/mp-es sebességgel is fényképezhetek a tökéletes pillanat megörökítése érdekében, de már a Sony α9-es gépét is használtam, amellyel másodpercenként 20 képkocka is rögzíthető, így lehetővé téve, hogy ráleljek arra a pillanatra, amely a legtökéletesebben adja vissza fényviszonyokat és az érzelmeket.” „Van azonban még valami, ami fontos, – folytatja – méghozzá a csendes zár funkció – segítségével, anélkül örökíthetek meg egy esküvőt, hogy megzavarnám a fényképezőgép folyamatos kattogtatásával.”
„Végre-valahára az automata fókusz gyors és megbízható, és rendkívül tetszik, hogy az érintőképernyőt használva ki lehet választani a fókuszpontokat. Ennek köszönhetően különböző szögekből készíthetek képeket még akkor is amikor nem tudok a képkeresőbe nézni. Hatalmas előny.”
Végtére is egy esküvő tulajdonképpen egy olyan történet, amelyet a család és a barátok egymást közt mesélnek majd és idéznek fel, és Marcis feladata az, hogy megörökítse és elmesélje ennek a napnak és a pár kapcsolatának a történetét.
„Minden esküvőn 100%-ot adok ki magamból. Azok, akik jelen voltak ismerik a történetet, és arra emlékezhetnek majd. Én azonban azt szeretném, hogy akik nem voltak ott, a képekre nézve megalkothassák a saját történetüket.”
„A képekben az a legjobb, hogy soha nem változnak, míg a rajtuk látható emberek igen.” – Andy Warhol