Dokumentálni egy eseményt az egy dolog, azonban megragadni egy adott pillanat és hely érzelmeit már teljesen más képességeket igényel. Erről vált ismertté az esküvői fotós Mārcis Baltskars: csodálatosan intim portrékat készít a menyasszonyról és a vőlegényről az esküvő napjának korlátai és a nagy nyomás közepette.
„Hatalmas ajándék, ha kiválasztanak esküvői fotósnak” – mondja Mārcis. „Minden olyan tisztának tűnik – valódi a nevetés, valódiak a könnyek, és végül ezekből lesznek az emlékeik. Nem emlékezhetünk mindenre, de a képeket végignézve újra átélhetjük az eseményeket.”
Fotósként Marcis jelen van, hogy megfigyelje és dokumentálja a nap eseményeit. Nagyon sok minden történik – köszöntik a vendégeket, beszédeket mondanak, sokat táncolnak, és Mārcis mindezt képes megörökíteni Sony Alpha 7R III fényképezőjével. És mindeközben Mārcis a friss házasok első néhány közös pillanatát is képes elkapni.
Ezen a ponton a fotók együttműködéssé válnak; Mārcis hallgat, figyel, és kitalálja, hogyan tud dolgozni a párral. „Minden a kommunikáción alapul,” – mondja. „Fotósként nem mondhatom azt egyszerűen, hogy állj oda, döntsd félre a fejed, nézz a távolba... olyan illúziót kell keltenem, amelyet az adott személy követni szeretne. És természetesen a személynek éreznie kell, hogy profi vagyok – ha bizonytalan, akkor meg kell mutatnom, hogy tudom mit csinálok, és teljes mértékben megbízhatnak bennem.”
Nagyon kevés ideje van dolgozni, ezért Mārcis a Sony Alpha 7R III-ra támaszkodik, hogy biztosan el tudja készíteni a kívánt felvételeket. „A Szem AF nagyszerűen használható embereknél. Ahelyett, hogy a technikán és az élességen gondolkoznék, olyan fontos dolgokra tudok összpontosítani, mint például a perspektíva, a kompozíció és ami a legfontosabb, az alanyokkal folytatott kommunikáció.”
Aztán ott van még a néma fotózás – ez a funkció kulcsfontosságú volt az esküvői fotós munkájának megváltozásában: „az esküvői szertartás egy értékes pillanat, ahol rendkívül fontos, hogy a fotós láthatatlan legyen, és ne zavarja az események menetét, ezért ez nélkülözhetetlen!”
Ami az objektíveket illeti, Mārcis nagyon élvezi az FE 24-70mm f/2.8 G Master zoomobjektív sokoldalúságát. „Ez a legjobb szövetségesem! Teljesen lenyűgöz a minőségével, az éles képekkel és a gyors autofókusszal, ezért nem érzem szükségét a gyakori cserének.” A portrék elkészítéséhez azonban átvált a klasszikus 85 mm-es fókusztávolságra a Sony FE 85 mm f/1.4 G Master objektívvel.
A szükséges eszközökkel és funkciókkal felszerelve Mārcis gyorsan tud dolgozni a megfelelő pillanatokban. Egy ilyen pillanat szülte az egyik kedvenc fotóját is, amikor minden a helyére került. „Este volt, és már mindenki a táncparketten volt, ezért elindultam a szokásos sétámra, hogy körülnézzek. A nap épp lenyugodott, szürkület volt, és lassan köd szállt a rétre. Berohantam a párhoz, és elmondtam nekik, hogy a természet csodálatos ajándékot szánt nekik, de ők azt mondták, hogy a következő 30 percet a buliban töltik. Erre azt mondtam, hogy most vagy soha.”
Szerencsére a menyasszony és a vőlegény beleegyezett, és megkezdődött a hihetetlen kép elkészítésének folyamata.
„Elhagytuk a báltermet, és kimentünk a rétre, melyet harmatcseppek borítottak. Néhány perc múlva a menyasszony ruhája csurom víz volt, és a cipőkből is önteni lehetett volna a vizet, de ez nem állított meg minket. A képen minden rajta van – a frissen felkelt hold, a varázslatos atmoszféra, és a pár a csodálatos tekintetével – mintha semmi más nem létezne a világon.”
Ezekért a pillanatokért él Mārcis: olyan fotókat és emlékeket alkotni, amelyeket egy életen át dédelgetni fognak: „a leginkább szívmelengető pillanatok azok, amikor egy pár az esküvőjük után 3, 5 vagy akár 10 évvel megkeres, amint a házassági évfordulójukon átnézik a fotóalbumot, és könnyekkel a szemükben elmondják, hogy az általam készített képeknek hála újra és újra át tudják élni ezt a napot. Az ilyen képek tesznek engem boldoggá.”
„A képekben az a legjobb, hogy soha nem változnak, míg a rajtuk látható emberek igen.” – Andy Warhol