egy nagy sebességgel érkező síelő megküzd a trükkös lejtővel

A hegyek izgalmai

Mine Kasapoğlu

2021. januárt írunk, és a profi sportfotós, Mine Kasapoğlu egy hóból és jégből épült, fák és sziklák között tekergő ösvényt kémlel. Ez a Streif, a férfi lesiklás világkupa-pályája a kitzbüheli Alpokban található Hahnenkammban, Ausztriában. Ez egy embert próbáló, 860 méteres lesiklópálya, amit a legnehezebbként tartanak számon a világon. Nincs hibázási lehetőség.

„Ez a legkeményebb lesiklópálya, ami létezik – magyarázza Mine. – Elképesztő és egyúttal lenyűgöző látni ezeket a sportolókat, ahogy a teljesítőképeségük határán sprintelnek lefelé a célhoz.”

Mine egyértelműen csodálja ezeket a síelőket, amiért szembeszállnak a világ legnehezebb pályáival. „Amikor fotózok – mondja, – mindig törekszem arra, hogy a lehető leghősiesebbnek és tökéletesebbnek mutassam be őket. Az nem érdekel, hogy eséseket fotózzak, mert én nem így tekintek ezekre a sportolókra. Szerintem ilyen hozzáállást érdemelnek, mert számomra ők szuperhősök, és szeretném megmutatni a világnak, miként igyekeznek tökéletesen teljesíteni. Ha a közönségben ülnék, akkor szurkolnék nekik, de a fényképeimmel szintén képes vagyok támogatni őket.”

egy síelő oldalra dől, hogy megküzdjön a lejtővel

© Mine Kasapoğlu | Sony α9 II + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/16000s @ f/3.2, ISO 800

Mine küldetése részének tekinti, hogy bemutassa a profi sport emberi oldalát, ami könnyen feledésbe merülne, ha minden képen egy magányos alak lenne csak látható, aki megküzd a heggyel. „Természetesen szeretem a versenyzőket akció közben megörökíteni, de a felkészülésük nyomon követése is aranyat ér” – mondja. „Mint az a kép, amit Max Franzról készítettem, aki talált egy csendes zugot, ahol képzeletben végigmehetett a pályán, és gondolatban végigpróbálhatta a kanyarokat és a meredek letöréseket.”

a botjain megpihenő síelő verseny után

© Mine Kasapoğlu | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/3.2, ISO 400

Amikor a versenyről van szó, az a fotósoknak és a sportolóknak is egyaránt tartogat kihívásokat. A síelők nem véthetlek egy hibát sem a lesiklás során, és ez igaz azokra is, akik megörökítik a teljesítményüket. „Fontos, hogy az ember jó helyet válasszon – magyarázza Mine, – de, mint minden szabadtéri sport esetén, a fények és az időjárás mindent felülírhatnak. Kitzbühelben nagyszerű helyek vannak az utolsó ugrás megörökítésére, ahonnan a közönség is látszik a háttérben; 2021-ben viszont nem volt közönség!”

Természetesen az is nehézséget okozhat, hogy a 140 km/h sebességgel mozgó alany éles legyen, és megfelelő helyre kerüljön a keretben – már ha az ember nem a Sony Alpha 9 II fényképezőgépet használja. Mine ezen a versenyen egy FE 400 mm f/2.8 GM OSS objektívet illesztett az Alpha 9 II vázára, és szokás szerint elképesztő képeket készített. „Fontos az időzítés – mondja –, mert ilyen sebesség mellett a síelők már azelőtt kimennek a képből, hogy az ember észbe kap. A kompozíció alapja a tapasztalat és a koncentráció, és mindig utal arra néhány jel, hogy a síelő mikor jelenik meg a képen. Nagyjából 45 másodperces időközökkel érkeznek egymás után, így fel lehet készülni rájuk, máskor pedig látja az ember, amikor a Tv kamerák már akkor a síelőre fordulnak, mielőtt ő megjelenne a láthatáron.”

síelő a levegőben, ugrás közben

© Mine Kasapoğlu | Sony α9 II + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter| 1/10000s @ f/4.0, ISO 640

Az Alpha 9 II elsötétedésmentes elektronikus képkeresője nagy szerepet kap a sikerben Mine szerint, mert az elektronikus zárral és a képkockasebességgel kiegészülve ez tökéletes eszközzé teszi a gépet a munkához. „Ez a kamera szó szerint megváltoztatta azt, ahogy a lejtők oldalában dolgozom – mondja Mine –, mert 20 képkocka/mp sebesség mellett nagyon könnyű követni az alanyt, miközben biztos lehetek benne, hogy minden képen rendben lesz a fókusz. Igazából az elektronikus képkereső lenyűgözően működik a hóban is. A hó olyan vakító, hogy a főképernyőn nem lehet visszanézni a képeket; de az Alpha 9 II használata közben tudom, hogy úgy is tűéles minden kép.”

„Leggyakrabban a valós idejű témakövetés üzemmódot használom, ami fixen tartja az élességet a síelőn, és tökéletesen fókuszban tartja őket, emellett pedig, ha van rá lehetőség, ezt már a kapu előtt elvégzem, aztán inkább hosszabb ideig követem őket, ahogy közelednek felém. Persze segítség, hogy nagy a kontraszt a síelő és a hó között, de kevésbé ideális körülmények között is tökéletesen működik.”

Ha az ember egy ilyen mértékben felnagyított képen akar kimerevíteni egy mozdulatot, az a zársebességen is múlik, itt pedig Mine támaszkodhat az Alpha 9 II elektronikus zárjára és nagy ISO-teljesítményére, így akár 1/16000 másodperces beállítást is használhat. „Én már csak az elektronikus zárat használom – mondja –, számomra ez a nyerő. Több kockát tudok lőni, a képek élesebbek lesznek és mindezt teljes csendben, szóval körülöttem egy fotós se tudhatja, hogy mikor készítek képet, ezt pedig nagyon szeretem!”

a lesiklópályán nagy sebességgel érkező síelő

© Mine Kasapoğlu | Sony α9 II + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/10000s @ f/3.2, ISO 800

A végén valaki mindig nyer. 2021-Ben a Hahnenkamm bajnoka lesiklásban a svájci Beat Feuz lett, aki kis híján rekordsebességgel, 1:53,77-es idővel ért végig a pályán. A fotósok esetében a sikert másként mérik. Mine számára a siker „azt jelenti, hogy sikerül átadnom egy érzést. Azt szeretném, hogy valakinek a szíve megdobbanjon, amikor meglátja a fényképemet, ugyanúgy, ahogy nekem, amikor elkészítettem azt. Lehet ez a sportoló arca, testbeszéde miatt, vagy azért, ahogyan mondjuk bedől egy kanyarban. Ha valami izgalomba hoz, tudom, hogy az kell nekem.”

Kiemelt termékek

Mine Kasapoğlu

Mine Kasapoğlu | Turkey

„A fény, az energia és az érzelem nyomában – tökéletesen időzített felvételeken.”

Kapcsolódó történetek

Regisztrálj az α Universe hírlevelére

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod az α Universe hírlevélre.

Kérjük, adj meg érvényes e-mail-címet.

Elnézést! Valami elromlott.

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod.