Natural Selection

Chris Schmid

Chris Schmid elárulta: „A legtöbben lemaradnak a teljes képről.” Ez természetesen sok dologra igaz lehet, de ebben az esetben az tisztán a természetfotózásról szóló kijelentés – nevesítve: a környezetről, a szokásokról és a történetmesélésről.

„Amikor az emberek szafarin vesznek részt, az idő legnagyobb részében dolgoznak, és nem adják át magukat a pillanatnak. Feladatlistát hajtanak végre („látni akarom ezt, látni akarok olyat”), így öt percet töltenek az oroszlán mellett, a lehető legközelebb, készítenek róla egy portrét, majd továbbállnak. Így viszont lemaradnak a legjobb dolgokról, az összes részletről; a felhőkről, a tájképről, a fákról, a zebrákról. Elszalasztják az állat életének valóságát; a versengést és a túlélésért vívott harcot.” 

Chris képei más módszerrel készülnek. Arra összpontosít, hogy témáit a környezetük részeként örökítse meg (jellegtelen portrék helyett), részletgazdag tanulmányokat készít, amelyek bemutatják az adott állatok életét és halálát. A vadon igazi valóságát. Ezzel a megközelítéssel hihetetlen természetfotók egész tárházát, valamint természetdokumentarista filmeket hozott létre. Elmondása szerint ugyanakkor jelentős energiát és eltökéltséget igényel ez a típusú munka, ugyanis „ha nincs meg a kellő mértékű szenvedély, nem lehet túlélni; mindent bele kell adni a puszta jelenlétért, és órákat kell áldozni a megfigyelésre.” 

chris schmid sony alpha 9 zebrák gyülekeznek az ivóhelynél
 © Chris Schmid | Sony α9 + 24-105mm f/4 G OSS| 1/250s @ f/5.6, ISO 160

Hogyan is került ide fotósként? Chris számára mindez az általa ismert és szenvedélyesen kedvelt témákkal indult. „Igazából sportfotósként kezdtem” – árulta el Chris. „Korábban úszó voltam, ezért az úszást fényképeztem – úgy gondolom, ha valamit jól akarok csinálni, ismernem kell azt, amit fotózok.”

A 2012-es londoni olimpiáról tudósítottam, de valahogy nem éreztem jól magam. Egész héten ugyanott ültem, ugyanabban a székben... így nem lehet kreatívnak lenni. Utána elutaztam Namíbiába, és beleszerettem a természetbe és vadvilágba. Úgy éreztem, ez az, amit csinálni szeretnék, ráadásul hasznos is. A sportban más fotósokkal kell versenyezni, a vadvilág fotózásával viszont segíthetem az állatokat.”

chris schmid sony alpha 7RII magányos gepárd visszanéz a fényképezőgépbe
 © Chris Schmid | Sony α7R II + 70-200mm f/2.8 GM OSS| 1/200s @ f/2.8, ISO 1000

Fortunately, he says, his experience with sports photography gave him transferable skills that he now applies to wildlife photography. “You certainly need speed and timing to catch the moment. If you want to tell great stories in sport, you need to know what you’re shooting. It’s the same with wildlife; you need to know the behaviour of the animals, so I like to spend as much time as possible with the same pride of lions or family of cheetahs. It means you get a snapshot of their real lives."

Chris says he might spend three weeks following the same pack of cheetahs, which helps him understand the animals and capture genuine images; the amount of contact time makes the story.”

„Nemrégiben követtünk egy gepárdot, akinek volt egy kölyke, és mivel sok időt töltöttünk együtt, az egyik éjszaka odajött az autó oldalához, otthagyta a kölykét, és elment vadászni. Ha csak néhány órára mész ki a terepre, ezt nem élheted meg.”

A türelem hiánya, illetve az állatokkal megfelelően eltöltött idő megteremtésének hiánya az egyik legnagyobb hiba, amit a szafarin először részt vevők elkövethetnek. Elmondása szerint „figyelembe kell venni, hogy nem lehetsz ott mindenhol. Elkapni pontosan a tervezett felvételt; ez is része a játéknak. Ha egész nap rohansz, esélyed van néhány jól sikerült képet készíteni, de nem láthatod az állatok viselkedését, ami az igazi jutalom lehetne.”

Ha nem szelektálsz, hasonló képek ezreivel érkezel meg a fotózásról. „Ez érhető, különösen az első szafarin: igyekszel mindent lefotózni. De a harmadik vagy negyedik napon már okosabban kell csinálni.” Hozzátette: „A kioldógomb megnyomása előtt végig kell gondolni: »Megéri erről képet készíteni? Vagy inkább tartsam meg a pillanatot magamnak?«” Ha a három fő összetevő – a kompozíció, a megvilágítás és az általam mesélt történet – nem illeszkedik, nem készítem el a képet.” 

chris schmid sony alpha 7RIII újszülött bújik az anyjához tanzániában

© Chris Schmid | Sony α7R III + 100–400 mm f/4.5 - 5.6 GM OSS| 1/1000s @ f/5.6, ISO 640

Az állatokkal végzett közeli munka gondot okoz? Hatással van ez a viselkedésükre? Esetleg kevésbé hiteles a kép? „Ezt máshogy látom” – mondja Chris. „Megadom a tiszteletet, nem szeretnék túl közel kerülni, és erőltetni az érintkezést, ahogyan más egyes fotósok teszik; én megfigyelő vagyok. Nem akarok zavarni. Nem azért vagyunk jelen, hogy közvetlenül beavatkozzunk az életükbe, hanem csak a képeken keresztül; nem szeretnénk megzavarni a viselkedésüket.”

A témául szolgáló állatoktól távolságot tartó módszer követésével Chris fotóin az állatok természetesebben szerepelnek a környezetükben, és kontextusba ágyazottan láthatók. A vadvilág fotózásánál várható módon a téma távolabbi fényképezéséhez hosszabb objektív szükséges. Sony α7R III és α9 gépéhez Chris legtöbbször a SAL 500 mm f/4 G SSM objektívet használja, és hamarosan szolgálatba áll nála az új FE 400 mm f/2.8 GM is.

„A felvételeim hetven százalékát az 500 mm-essel készítem, de használom az FE 100–400 GM f/4.5-5.6 OSS, az FE 70–200 mm f/2.8 GM OSS és az FE 24–105 mm f/4 G OSS objektívet is, ha nagyobb rugalmasságra van szükségem, vagy ha az állatok közelebb jönnek.” 

Chris számos felvételén látható, hogy a telefotós fókusztávolság nem feltétlenül teszi másodrendűvé a hátteret, és nem mossa el a felismerhetetlenségig. A telefotós felvételkészítés valójában segít a tájkép jellegű látványvilág létrehozásában a síkságokon (például a Serengeti parkban), ahol a környezet gyér.

chris schmid sony alpha 7RII fenséges oroszlán a zambiai dzsungelben
 © Chris Schmid | Sony α7R II + 500mm f/4 G SSM| 1/500s @ f/4.0, ISO 640

A természetfotózás olyan, mint a tájképfotózás; a jó helyezkedés létfontosságú. A fényekre ügyelés mellett jó pozíciót is kell elfoglalni, és várni kell az állatokra. A jó vezető elengedhetetlen ehhez. „Zambiában voltunk,” – fejtette ki Chris – “oroszlánokat fotóztunk, és egy hímet követtünk az erdei portyázására. Ha ismered a viselkedését, tudod, hová tart, elhelyezkedhetsz, és felkészülhetsz. A szerencsére továbbra is szükség van, de az ehhez hasonló képeket lehetetlen elkészíteni, ha autóban ülsz, és üldözöd az állatot.”

chris-schmid-sony-alpha-9-silhouetted-lions-at-black-rock-in-the-masai-mara-at-dawn

 © Chris Schmid | Sony α9 + 100-400mm f/4.5 - 5.6 GM OSS| 1/400s @ f/5.6, ISO 3200

Chris elmondta, hogy ugyanez igaz a Masai Mara rezervátumban készített képére is. „Ez a Black Rock, ahova az oroszlánok a nap korai szakaszában mennek játszani. Akkor a leglátványosabb, ha a nap a szikla mögött van, így háttérmegvilágítást és árnyékot képez a nőstények és a kölykök esetében. Elég készen állni, és várakozni. Ha nem működik, az is rendben van, ez lutri, ha viszont nem vagy jelen, a lehetőségek 100%-át mulasztod el.”

A cikkben bemutatott termékek 

ILCE-7RM2

α7R II hátulról megvilágított Full Frame képérzékelővel

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm-es Full Frame fényképezőgép autofókusszal

SEL2470GM

α9 Full Frame, tükör nélküli fényképezőgép egymásra helyezett CMOS-érzékelővel

TEST
SEL70200GM

FE 70-200 mm F2.8 GM OSS

SEL100400GM

FE 100-400 mm G Master szuper-telefotó-zoomobjektív

SEL24105G

FE 24-105 mm-es F4 G OSS objektív

SAL500F40G

500 mm-es F4 G SSM

Chris Schmid
Alpha Universe

Chris Schmid

Svájc

A látványnak hatalma van. Egyetlen felvétel képes megörökíteni egy érzelmet, illetve kiváltani egy érzést legbelül.

Profil megtekintése