Alpha Universe háttértörténet
Filmezés az Alpha 7S III-mal: lencsevégen a Serengeti 

Chris Schmid 

Svájcból származom, fotósként, filmrendezőként és operatőrként dolgozom, a szakterületem pedig a távoli vidékek természetrajza, azon belül is főként a nagymacskák. Annak szenteltem az életem, hogy megörökítsem a természet szépségét, a célom pedig mindig ugyanaz: hogy a természetet testközelből mutassam meg, ezáltal felhívva a figyelmet bolygónk törékeny mivoltára, valamint hogy cselekvésre sarkalljam az embereket a természet védelme érdekében.

Szívügyem a vadvilág védelme, és a WildAiddel, egy San Francisco-i környezetvédelmi szervezettel szoros együttműködésben munkálkodom azon, hogy visszaszorítsuk az illegális vadon élő állatokból és növényekből készült termékek iránti keresletet. 2019-ben elindítottam a Stay·WildTM internetes ékszerboltot, amely a profitja 50%-át non-profit szervezeteknek adományozza, hogy támogassa a vadvilág megőrzését célzó projekteket. A munkásságom megtekinthető a National Geographic képgyűjteményében.

A fő projektünk az volt, hogy megörökítsük a hatalmas gnúvándorlást a tanzániai Serengeti nemzeti parkban. Évről évre 1,5 millió gnú vándorol együtt egy hatalmas csordában; ez az egyike a „világ hét természeti csodájának”.

Az év ezen időszakában a gnúk a Serengeti északi részére vándorolnak, ahol aztán átkelnek a híres Mara folyón, epikus és drámai harcot vívva a folyóval, krokodilokkal és más ragadozókkal. A vándorlás ideje alatt rendkívül aktívak a különböző ragadozók, például az oroszlánok és a gepárdok, akiknek bőven akad alkalma egy-egy préda elejtésére.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 a folyón átgázoló gnúcsorda

© Chris Schmid | Sony α7R IV + 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x teleconverter | 1/1250s @ f/7.1, ISO 400

Első benyomások az Alpha 7S III modellről

Már évek óta lelkes Sony-felhasználó vagyok, és az állóképeimhez mostanában kizárólag az Alpha 9 II & 7R IV modellt használom, de a filmezéshez ki szerettem volna próbálni az Alpha 7S III-at.

Számomra az új fényképezőgép legjobb funkciója kétségtelenül az 50/60p képkockasebességű 4k 4.2.2 felvételkészítés, illetve a sebesség 100/120p-re való megnövelése, a színmélység megtartása mellett. Én S-Log3-ban szeretek dolgozni, és fényelni is szoktam a felvételeket, így a 10 bites mód elengedhetetlen.

Az érintéslapú fókuszálás, és a többi fókuszbeállítás is nagyon hasznos újítások az Alpha 7S III modellnél. Az, hogy az Imaging Edge alkalmazás érintésalapú fókuszának és a steadicamnek köszönhetően magas fűben is követni tudtuk az oroszlánokat, nagyon fontos volt számunkra, és nem is éreztük szükségesnek a fókuszkövetéses motor használatát a steadicamnél. Mindenféle aggodalom nélkül irányíthatók távolról is a kamera beállításai.

A gördülő zár effektust szintén sikerült drámaian lecsökkenteni az Alpha 7S II modellnél megszokotthoz képest, és ez a steadicam használata során volt a leginkább tetten érhető.

Végül pedig az ISO-érték kitolása is alapvető fontosságú volt – hihetetlenül jó volt, hogy nem kellett amiatt aggódni, hogy a gyenge fényviszonyok között magas ISO-beállítással kellett dolgoznunk az 50/60p-s sebesség eléréséhez, különösképp, mivel a nagymacskák hajnaltájt és késő éjjel a legaktívabbak.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 chris, amint beállít egy képet az állványra helyezett alpha fényképezőgépén

Chris miközben beállít egy képet az FE 200-600 mm-es f/5.6-6.3 G OSS objektívvel felszerelt Alpha 7S III gépén

Felszerelés 

Szerencsénkre 2 Alpha 7S III volt nálunk a fogatás során – az egyiket egy FE 200-600 mm-es f/5.6-6.3 G OSS objektívvel használtuk állványon a statikus felvételeknél, a másikra pedig egy FE 70-200 mm-es f/2.8 G Master objektívet (és alkalmanként egy 1,4-es konvertert) tettünk; ezt használtuk a Ronin 2 steadicammel. Mindkét összeállításnak része volt még a RAW formátumú felvételkészítéshez szükséges Atomos Ninja V, amely a HDMI porton keresztül volt csatlakoztatva.

Felbecsülhetetlen volt, hogy az Imaging Edge appból tudtuk vezérelni a steadicamre csatlakoztatott fényképezőgépet, és a beállításokat is villámgyorsan módosítani tudtuk, ha változtak a fényviszonyok.

Mivel izzasztó hőségben dolgoztunk, nem lepődtem volna meg, ha az egyik, vagy akár mindkét gép túlmelegedés jeleit mutatta volna egy idő után, főleg teljes felbontás mellett, de többórás folyamatos használat mellett sem tapasztaltunk semmilyen problémát.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 egy steadicamre helyezett fényképezőgép

Hogyan készítsünk videót a vadvilágról

Nem szabad mindent lassított felvételben megörökíteni. Attól függetlenül, hogy jól néz ki a 100/120p képkockasebességű felvétel, fontos, hogy legyen egy ritmusa a normál sebességű és a lassított felvételek váltakozásának; minden a film tempóján múlik.

Mielőtt elindulna az ember forgatni, nem árt bíbelődni egy kicsit a fényképezőgép beállításaival a memória funkciót használva. Az én gépemen például az „M1” jelöli az 50/60p-s sebességet, az „M2” a 25p-t, az „M3” pedig a 100/120p-t; így pillanatok alatt válthatok a képkockasebességek közt.

Nagyon fontos kiismerni az autofókusz-beállításokat is, mielőtt az ember kimenne terepre; fontos tudni, hogy mi az, ami számunkra és az objektívünkkel a legjobban működik. A legtöbb esetben nálam a rögzített AF az 1-es beállítás, így a kamera a lehető leggyorsabban elkezdi követni az alanyt, a 2-es beállítás pedig az AF-sebesség, aminek köszönhetően a gép zökkenőmentesen újrafókuszál, ha megszakad a követés.

Az automatikus ISO beállítást nem szabad filmezéskor használni, mert bonyolítja a dolog, amikor valami sötétet vesz az ember, és a fehéregyensúly megpróbálja kijavítani a színhőmérsékletet. Mindig a Napos vagy a Felhős fehéregyensúly-beállítást kell használni, a körülményektől függően.

Ha lehetséges, használjunk egy nagy külső monitort. Amikor a szabadban dolgozik az ember, olykor nagyon erős tud lenni a fény, és muszáj jól látni, hogy mit csinálunk éppen.

Az egyik legfontosabb dolog a türelem. Türelmesnek kell lenni, és fel kell készülni rá, hogy néha órákig is várakozhatunk, mire történik majd valami. Nem szabad folyamatosan rohanni, mert pont így maradunk le a legszebb pillanatokról.

Végül pedig érdemes néha váltogatni a gyújtótávolságot, ha már a helyszínen vagyunk; legyenek széles látószögű és közeli felvételek is, mivel így több opció közül válogathatunk majd a szerkesztés során.

Kiemelt termékek
ILCE-7SM3
α7S III profi videós/fotós funkciókkal

ILCE-7SM3

SEL70200GM
FE 70-200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL200600G
FE 200–600 mm, F5,6-6,3 G OSS

SEL200600G

SEL14TC

1,4-szeres telekonverter lencsék

SEL14TC

Kapcsolódó cikkek
Chris Schmid
alpha universe

Chris Schmid

Svájc

„A látványnak hatalma van. Egyetlen felvétel képes megörökíteni egy érzelmet, illetve kiváltani egy érzést legbelül."

Profil megtekintése


x