matthias kniepeiss hölgy tükröződik több prizmán

Kreativitás a viszontagságok idején

Mathias Kniepeiss

Lássuk be, 2020. a viszontagságok jegyében telt. A COVID-19 számtalan változást és megszorítást hozott az életünkbe, és ez a lelkes és a profi fotósokra egyaránt kihatott. Ha azonban szabadjára engedjük kreativitásunkat, ez a helyzet lehetőségeket is szült. Az elegáns luxusban és stílusban beállított jeleneteket fotózó Mathias Kniepeiss épp most készült el egy projekttel, amely pontosan igazolja ezt az állítást.

matthias kniepeiss rózsaszín frizurás hölgy dugja át a fejét egy asztalon © Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/160s @ f/5.6, ISO 200

„Nagyon hiányzik az utazás” – mondta el. „És bár rengeteg megrendelőm és ügyfelem van világszerte, fogalmam sincs, hogy mindez újraindul-e jövőre. Számos dolgot törölnek, lemondanak, de teremnek esélyek és lehetőségek is. Ilyen lehetőség volt számomra a projektem a bécsi Museum der Illusionen kiállításán.” A 2015-ben Zágrábban megnyitó „Muzej Ilusia” (Illúziók múzeuma) mostanra világmárkává nőtt a látogatókat szórakoztató interaktív, magával ragadó és vidám optikai csalódásra épülő kiállításaival. Így Mathias, a kreatív fotós számára azonnal izgalmasnak hangzott.

matthias kniepeiss sárga és lila kezeslábast viselő hölgy tükröződik prizmán © Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/100s @ f/2.8, ISO 1600

Hogyan alakította saját igényeinek megfelelőre a beállításokat Mathias? „Ez bizony kihívás volt” – árulta el. „Ugyanakkor egy újabb lehetőség is. Vannak a látogatók számára kijelölt fotózási pontok, ahonnan nézve az optikai csalódás tökéletes a vonalak, a látvány mélysége és a színek miatt, de ha megjelensz ott a saját stílusérzékeddel, képességeiddel és technikáddal, további rétegeket adhatsz a trükkhöz, vagy akár létrehozhatsz valami egészen újat is.” Az eleve hatásos környezetet tovább erősítve lélegzetelállító divatelemeket használt, hogy még látványosabb legyen a „tálcára helyezett fej” illúzió, és a különféle nézeteket Alpha 7R IV gépével, valamint FE 85mm f/1.4 GM és FE 24-70mm f/2.8 GM objektívjével örökítette meg. Amikor pedig a perspektívaváltó folyosókban dolgozott, az FE 12-24mm f/4 G objektívvel fokozta a drámai hatást.

„Azok a terek nagyszerű vonalakkal rendelkeznek, amit a 12 mm nagyszerűen kihangsúlyoz” – magyarázta Mathias. „Minden energiát a képre koncentrál, különösen, ha nagyon alacsony vagy nagyon magas szögből fotózol. Az α7R IV dönthető képernyőjének köszönhetően akár a padló magasságából is készíthettem képeket, igazán egyszerűen.”
matthias kniepeiss hölgy fekszik párhuzamos vonalakkal mintázott, zöld padlón © Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/4 G | 1/160s @ f/4.0, ISO 1250

Fotózás előtt Mathias foglalkozott az előkészítéssel is, kidolgozta, hogyan tudja felhasználni a szokatlan tereket. „Az ilyen fotózásokra való felkészülés különösen fontos” – magyarázta. „Mert bár sok dolgot meg tudsz csinálni, az erre rendelkezésre álló idő véges. Minél jobban előkészíted a beállítást és a díszítést, annál kreatívabb lehetsz. És mivel mindezeket a képeket a barátnőmmel, Conny Aitzetmuellerrel készítem, gyorsabban is tudtunk dolgozni. Normál körülmények között egy csapat tagja volnék – stylistokkal, ruhatervezőkkel és asszisztensekkel –, de nagyszerű volt létrehozni valamit olyas valakivel, akit igazán szeretek. Hivatásos táncos és koreográfus, így pontosan tudja, mit tegyen az objektív túloldalán.”

matthias kniepeiss színpompás ruhába öltözött hölgy tükröződik tükörben © Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 1000

Mathias és Conny kísérletezett a múzeum egyik kaleidoszkópján át készített, absztrakt képekkel is. „Különféle ruhákat használtunk a tükröződések kihangsúlyozásához, és különféle objektíveket a hatások variálásához” – mondta el. „Az egyik dolog, ami feltűnt, az az Alpha 7R IV szemkövető AF-módja volt. Úgy értem, ha képes követni a témát egy kaleidoszkópon keresztül, akkor mi az, amit nem tud megcsinálni? Ennek az volt az egyik előnye, hogy biztos lehettem benne, a fókusz végig követi Connie szemét, így én teljes egészében összpontosíthattam a kompozícióra, és kereshettem a legjobb interakciót a tükröződésekkel” – tette hozzá.

Mathias külön kiemelte az Alpha 7R IV gép ISO-teljesítményét is, „mert bár felkészültünk, nem ismertük a fényerősségi viszonyokat. Néhányszor használtunk vakut, de a többi esetben a rendelkezésre álló fénnyel dolgoztunk, én pedig 1000-es, 2000-es vagy 3200-as ISO-értéket használtam, és nem kellett aggódnom a minőségromlás miatt.”
matthias kniepeiss hölgy pózol látványos lila háttér előtt © Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/4 G | 1/100s @ f/4.0, ISO 2000

„De az α7R IV talán legnagyobb előnye a felbontása” – jelentette ki. „Nem tudtam pontosan, hogy mi vár a múzeumban, ezért ez a lehetőség, hogy utólag körül lehet vágni a képet, és még mindig óriási a kép, nagyszerű. Ahogyan az is lehetséges így, az utómunka során kissé balra vagy jobbra eltolom a képet, azaz ha kell, javítani tudok a kompozíción is.”

matthias kniepeiss rózsaszín ruhába öltözött hölgy tükröződik több tükörben © Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/2.2, ISO 1600

„A Museum der Illusionen projekt szuperkreatív és nagyon vidám volt” – mondta el Mathias, különösen azért, mert új kreatív eszközkészletet kapott, és mivel korábban Alpha 7R III fényképezőgépet használt, annak utódja egyértelműen meggyőző volt számára. „A fejlődés igazán elképesztő, és ahogyan a jó fotós is, mindig készen áll az új lehetőségekre” – foglalta össze.

Kiemelt termékek

Mathias Kniepeiss

Mathias Kniepeiss | Austria

„A fényképezésben nincs lehetetlen, legyen szó a történetek megörökítéséről vagy új világok teremtéséről.”

Regisztrálj az α Universe hírlevelére

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod az α Universe hírlevélre.

Kérjük, adj meg érvényes e-mail-címet.

Elnézést! Valami elromlott.

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod.