férfi gördeszkán, ugrás közben

A versenytársak előtt

Bertrand Bernager

„Sok esetben – kezdi Bertrand Bernager –, az utcai fotográfia egy játék közted és az alany között. Néha az ember csak céltalanul bóklászik a városban és keresi az érdekességeket. Máskor minden arról szól, hogy találsz egy nagyszerű helyet, ahol gyönyörűek a fények, aztán megvárod, hogy valaki átsétáljon rajta, mint egy színész a színpadon. Akármiről legyen is szó, ezek az új objektívek kiválóak erre.”

emberek sétálnak a parkolóban, erős árnyékokkal

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 24mm f/2.8 G | 1/500s @ f/8.0, ISO 200

Bertrand, aki ugyanúgy készít utcai képeket a szülővárosát jelentő Párizsban, mint máshol a világon, most a Sony három új objektívéről beszél – ezek az FE 24 mm f/2.8 G, az FE 40 mm f/2.5 G és az FE 50 mm f/2.5 G. Milyen hatással voltak ezek a munkájára?

párizsi épületek lágy árnyékokkal a falakon

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 24mm f/2.8 G | 1/320s @ f/11, ISO 100

„Utcai fényképezéshez általában prím- és zoomobjektívek keverékét használom – mondja –, ebbe beletartozik az FE 16-35 mm f/2.8 GM, az FE 24 mm f/1.4 GM és az FE 55mm f/1.8 ZA, tehát az új objektívek pont a leginkább használt fókusztávolságaimhoz illenek. Elképesztően kompakt méretűek, de így is megvan bennük minden, mint a csúcskategóriás G Lens objektívekben, mint például a kettős lineáris autofókusz-motor, illetve a manuális blendegyűrűk, amelyek nekem nagyon fontosak, nem csak azért, mert szeretek manuális beállításokkal fotózni, hanem mert egy prímobjektíven ez így van rendjén.”

Bertrand épületekkel és emberekkel is egyaránt foglalkozik az utcai fotózása során, a kettőt pedig mesteri érzékkel vegyíti, ahogy az új objektívekkel készített képei is bizonyítják. Munkáin gyakran szerepelnek apró emberi alakok, akik eltörpülnek az épületek és ember alkotta terek mellett, vagy épp kiemeli őket a napfény a mély városi kanyonból. „Ez az egyik kedvenc módszerem, hogy bemutassam a városainkat, és hogy az emberek miként viszonyulnak azokhoz – magyarázza Bertrand –, a könnyű súlyú, kiváló minőségű prímobjektívek pedig kifejezetten egyszerűvé teszik ezt számomra.”

egy pár kel át az úton erős napfényben

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 40mm f/2.5 G | 1/640s @ f/5.6, ISO 100

„Ezekkel az objektívekkel – folytatja –, rengeteget játszottam a napfény és az árnyékok közötti erős kontraszttal, például egy sötét utca, amit egyetlen lámpa fénye világít meg. Persze az utcákon kevesebben vannak az utóbbi időkben a járvány miatt, de ha ehhez hozzáveszem a fény és árnyék hatását, akkor a terek még kihaltabbnak hatnak, és a benne lévő emberek még ikonszerűbbek, akik csapdába estek a város geometriájában.”

3 párizsi épület különböző textúrával

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 40mm f/2.5 G | 1/640s @ f/5.0, ISO 100

Az új 24 mm-es, 40 mm-es és 50 mm-es objektívek használata közben Bertrand azt találta, hogy a 40 mm-es egy különösen izgalmas nézőpontot kínál. „A Sony most először készített 40 mm-est – mondja –, és ez nagyon szép középutat teremt a másik két objektív között. Nagyszerű az utcai használatra, és a Full Frame-es Alpha fényképezőgépekhez ez majdhogynem tökéletes lenne szabványobjektívnek. Az aszférikus kialakítással és az extraalacsony szórással mindegyik új objektív tűéles képet készít a képkocka szélein is.”

Mivel rengeteget jár-kel a városban és jellemzően kézből fotóz, ezért Bertrand számára a súly kiemelten fontos, az új objektívek ezért szabadságot jelentenek a számára.

„Valamennyi objektív ugyanazzal a könnyűsúlyú formatervvel született – magyarázza –, ugyanakkorák és ugyanabból a csúcsminőségű anyagból készültek, ilyen régimódi esztétikai megjelenéssel, ezért távolról majdnem filmes kamerának tűnnek. Még a szűrőjük mérete is ugyanakkora mindnek, 49 mm-es, tehát különböző méretű szűrőket se kell cipelni. Biztos, hogy sokkal kényelmesebb egy ilyen üveggel végigfotózni a napot.”
fényben fürdőző párizsi épület tetején lévő aranyszínű szobor

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 50mm f/2.5 G | 1/100s @ f/8.0, ISO 200

„Aztán persze ott a méret – folytatja Bertrand –, hiszen a kisebb objektívek azt jelentik, hogy kisebb táskát kell magaddal vinned és kisebb fényképezőgépet kell a kezedben tartanod. Amikor az ember az utcán fotóz, nindzsaként kell viselkednie, diszkréten, szinte észrevehetetlenül, hogy csak megfigyeljen másokat és felvételt készítsen róluk, de semmivel ne befolyásolja a viselkedésüket. Ilyenkor a lehető legnagyobb csendet akar az ember, szóval az objektívek lineáris motorjai hatalmas előrelépést jelentenek, akárcsak a blendegyűrű, ami akkor kattan, ha az ember szeretné. Ezek a tulajdonságok elsősorban a videósokhoz szólnak, de nekem is segítenek az utcai fényképezés során.”

rózsaszín virág egy fán

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 24mm f/2.8 G | 1/125s @ f/8.0, ISO 100

Végül, de nem utolsó sorban az új Sony prímobjektívek abban is segítettek Bertrandnak, hogy újra rátaláljon a városra: „Egy ilyen élénk város is, mint Párizs, szellemvárossá vált, én pedig kishíján felhagytam a változások dokumentálásával. Később viszont rájöttem, hogy az utcai fotózás napjainkat is történelmi hitelességgel képes dokumentálni. Fontos volt, hogy hű maradtam a fényképész énemhez, megőriztem a kíváncsiságomat és a kreativitásomat, és továbbra is az utca az én játszóterem. Ezek az objektívek valóban erre inspiráltak.”

Kiemelt termékek

Bertrand Bernager

Bertrand Bernager | France

„A fényképezésen keresztül a fényt próbálom lekövetni, elillantani a mozgást és megörökíteni a pillanatot”

Kapcsolódó történetek

Regisztrálj az α Universe hírlevelére

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod az α Universe hírlevélre.

Kérjük, adj meg érvényes e-mail-címet.

Elnézést! Valami elromlott.

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod.