A láthatatlan fotós

Jan Tichy

Jan Tichy számára az utcai fotózás szenvedély, a művészi önkifejezés forrása, és még valami más: edzőtábor.

 Ezt mindenki érzi, aki valaha próbálta: nagyon igényes téma. Kemény, merész, kimerítő és adrenalindús. Az utca fotózása közben az ember…megváltozik. Mindez pedig még jobb fotóssá teszi, és nem csak az utcák fotózásakor.

 

jan tichy sony alpha 7M2 lány a buszon
© Jan Tichy | Sony α7 II + 55mm f/1.8 ZA | 1/60s @ f/1.8, ISO 100

„Az utca rengeteg nagyszerű dologra tanít”, magyarázza Jan. „Megtanulod gyorsabban kezelni a gépet, és megtanulod másképp látni a dolgokat. És ami a legfontosabb, hogy megtanulsz reagálni: gyorsabbá válsz, és egyre többet tudsz megörökíteni azokból a töredék másodpercnyi pillanatokból. És mindennek jó hasznát veszed a portréfotók készítésekor, az esküvőkön vagy bármilyen eseményen, ahol emberek vannak.”

jan tichy sony RX1 lépcsőn haladó férfi
© Jan Tichy | Sony RX1 | 1/80s @ f/4.0, ISO 1600

„Utcai fotósként szeretek láthatatlan és észrevétlen maradni... nem akarom elrontani a pillanatot a jelenlétemmel. Ez ugyanolyan, mint amikor egy esküvőn fotóztam. Ott is azt tapasztaltam, hogy az emberek természetesebbek, ha nem tudják, hogy ott vagyok. Célom a természetes reakciók megörökítése. Egyes utcai fotósok szeretnek a kép részei lenni; ők reakciókat akarnak kiváltani – de én láthatatlan akarok maradni.”

És ami a legjobb, mondja Jan, hogy az utcai edzőtábor mindig nyitva van: „Az utcát bárhol és bármikor fotózhatod. És ez addiktív: megszereted, és végül minden idődet ezzel töltöd.” És ebből következik az utcai edzőtábor egyik legfontosabb szabálya: mindig legyen nálad fényképezőgép.

Jan tudja, hogy az utcai fotózás a lehetőségről szól, ezért mindig van nála fényképezőgép: vagy egy Sony α9, vagy egy RX1. „Az utcán minden a lehetőségekről szól. Minden. És mindig van mit fotózni, akkor is, ha éppen egy buszra vagy villamosra várok. Az embernek csak egyetlen esélye van. A pillanat nem ismételhető meg. Ha egy napra otthon hagyom a fényképezőgépemet, biztos, hogy bámulatos dolgot fogok látni, és bánni fogom!”

jan tichy sony alpha 7M2 utcán átfutó hölgyek

© Jan Tichy | Sony α7 + 55mm f/1.8 | 1/40s @ f/1.8, ISO 100

Tehát melyek azok a technikák, amelyek segítenek neki láthatatlanul fotózni? Részben a megközelítés – mondja –, és részben a technológia. „Valójában az egyik legfontosabb dolog, ami segít, az a dönthető képernyő, így derékmagasságból is fotózhatok. Ilyenkor az emberek nem látnak engem, és ha nem látnak, természetesen viselkednek. Ilyen kompozíció esetén az emberek azt hiszik, hogy csak állítgatom a fényképezőgépet, vagy megnézem a képeket, de valójában fotózom őket. A derékmagasság technika nagyon fontos része a stílusomnak.”

Zsúfolt, pörgős helyeken is érdemes fotózni, mondja Jan, mert amellett, hogy itt több a téma, az emberek túl elfoglaltak is, így nem figyelnek a fotós jelenlétére. Szívesen dolgozik turisták által felkapott helyeken is, „ahol mindenkinek a kezében van egy fényképezőgép.”

jan tichy sony alpha 7M2 nyüzsgő utca
© Jan Tichy | Sony α7 II + 55mm f/1.8 | 1/1000s @ f/1.8, ISO 400

Ha az ember magával ragadó utcaképet szeretne készíteni, a feltűnés úgy is elkerülhető, hogy keresünk egy jó kompozíciót vagy jó megvilágítást, és megvárjuk, hogy a téma belesétáljon. Jan gyakran teszi ezt, mert szerinte így hatékonyabban lehet megörökíteni a pillanatot, mint ha vadászna a témákra. „Az utcán a legnehezebb megörökíteni a nagy pillanatot; sosem tudhatod, mikor vagy hol fog megtörténni. Néha lehet szerencséd, de én jobban szeretem megkeresni a kompozíciót, majd várni. Találok egy remek hátteret vagy megvilágítást…majd várom, hogy az emberek átsétáljanak rajta, tegyenek valamit, vagy történjen valami. Azt hiszik, belesétáltak a képbe, és mentegetőznek, ami jó, mert nem jönnek rá, hogy ők a téma!”

 Jan sajátos módon állítja be a fényképezőgépet, úgy, hogy minden a lehető legegyszerűbb legyen, így nem kell időt és energiát vesztegetnie a beállításokra, hanem ehelyett megfigyel és fényképez. „Így gyorsabban tudok reagálni”, mondja, majd így folytatja: „Ismerek olyan fotósokat, akik például folyton váltogatják a mérési módokat, attól függően, hogy mit fényképeznek. De ez engem csak lelassítana. És több a hibalehetőség is. Én minden beállítást semlegesen, normál értéken hagyok, így akár egy kézzel is dolgozhatok.” 

jan-tichy sony alpha 7M2 alacsony szögű utcai jelenet

© Jan Tichy | Sony α7 II + 55mm f/1.8 | 1/2000s @ f/1.8, ISO 100

„Blendeprioritással fotózok, de Auto ISO-val használom. Ez nagyon hasznos funkció, mert a használni kívánt legmagasabb ISO alapján a lehető leghosszabb záridőt választja ki. Beállítom mondjuk 1/500 sec-re, és nem fog ez alá menni, hanem megnöveli az ISO-értéket, és ezek a fényképezőgépek bámulatosan kezelik a zajt. Ha ragyogó napsütésből árnyékos helyre megyek, biztos lehetek benne, hogy a fényképezőgép alkalmazkodik.”

Ami a fókuszálást illeti, Jan folyamatos AF-et használ a választható legkisebb AF-területtel, melyet szükség szerint mozgat. De az α9 Eye-AF funkcióját is használja, „különösen akkor, ha nincs módom a fókusz ellenőrzésére a képernyőn. Minél szélesebb a zóna, annál több a hibalehetőség, szóval én még kisebbé tenném, ha lehetne! És csak egyedi képeket készítek, nem használok 20 fps-es sorozatfelvételt. Ez segít a megfelelő pillanatra koncentrálnom.”

De vannak olyan esetek, amikor az élesség technikai aspektusainál fontosabb a pillanat megörökítése? „Igen, azt hiszem, ha van egy nagyszerű pillanat vagy érzés, néha becsukom a szemem, és azt mondom: ’nem tökéletes ugyan, de mégis ezt választom, mert igaz’. Mint az utcán áthaladó nők képe. Szinte az egész homályos, de megtartottam, mert a kép tele van energiával. Az élesség fontos, és tudni kell elérni, de önmagában nem elég a remek utcaképekhez – az élesség csak hozzáadott érték. Minden kép rétegekből épül fel: a fény, a fókusz, a kompozíció, a történet… minél többet tudsz ezekből beletenni, annál jobb lesz.”

ILCE-7 Váz / Felszerelés

α7 E-bajonettes fényképezőgép Full Frame érzékelővel

ILCE-7M3

α7 II gép 35 mm-es full-frame képérzékelővel

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1.8 ZA

TEST
SEL85F18

FE 85mm F1.8

Jan Tichy
Alpha Universe

Jan Tichy

Cseh Köztársaság

„A fotózástól kaptam a legnagyobb ajándékot – azt, hogy a világot egyedi perspektívából láthatom. Rengeteg szépség és csoda vesz körül minket, amelyeket érdemes megörökíteni. Csak keresni kell, és mindig készen állni…”


x