Ki fél a sötétben?

Mike Will

„A legjobb dolog a gyenge fényviszonyok között történő fényképezésben az, – mondja Mike Will – hogy valódi kihívást jelent. Nem könnyű elsajátítani, így lehetőséget ad, hogy tanúbizonyságot tegyek a kreativitásomról.”

Mike már jónéhány éve készít London környékén gyenge megvilágítású városképeket és éjszakai portrékat, és egyszerűen nem tud ráunni a kihívásra: „Ha választanom kéne éjszakai és nappali fotózás között, mindig az előbbit választanám, és ennek az oka az a reakció, amelyet a képeim váltanak ki az emberekből. Lehet, hogy épp egy olyan utcát örökítek meg, amelyet naponta tízszer is látnak, és szinte már magától értetődőnek veszik a látványt, aztán jövök én, és mutatok nekik valami teljesen mást és elképesztőt.”

mike wil sony alpha 7RIII 20 a fenchurch épület éjjel

© Mike Will | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1.0s @ f/4.0, ISO 100

Kétség sem fér hozzá: Mike gyenge megvilágítású képei valóban lenyűgözők; egy több év alatt kiforrt stílust láthatunk, amelyben tökéletesen vegyül a kiváló kompozícióhasználat, a precíz időzítés és az elragadó színvilág. Mindezen tényezők a tükör nélküli Alpha fényképezőgép funkcióival, valamint az éjszakai portréfotózás jelentette kihívás leküzdése iránti szenvedélyével párosulva sarkallták Mike-ot az izgalmas és egyben varázslatos gyenge megvilágítású fotók készítésére.

Mike saját bevallása szerint igyekszik minden egyes képet értékkel felruházni azáltal, hogy olyan összetevőket használ, amelyek egyedivé teszik a képet és megragadják a néző figyelmét.

 

mike will sony alpha 7RIII pörgő fények mögött álló férfi a szent pál-székesegyház előtt

© Mike Will | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 2.5s @ f/8.0, ISO 160

Hogyan lehet gyenge megvilágításuk ellenére ilyen kivételesképeket készíteni? Hogyan lehet így megragadni az érzelmeket, és ennyire lenyűgözően fényképezni? Mike számos különböző technikát használ, az egyik ezek közül a magasított pozíció.

„A magasabb nézőpont tökéletes, ha mondjuk panorámaképet szeretnénk készíteni egy olyan nagyvárosról, mint London, – mondja – és szabadabbnak is érezzük magunkat, mikor nem az utcaszinten vagyunk, továbbá a látkép is jóval szélesebb. Fontos azonban, hogy megtaláljuk az egyensúlyt, mivel nem szerencsés, ha túlságosan eltávolodunk az adott helyszíntől, vagy ha ebből kifolyólag névtelenné válik a felvétel.”

Vegyük például ezt a Bankról készült felvételt, amelyen a magas nézőpont egy hagyományos tájképkompozíciót kölcsönöz a képnek, erős vezetővonalakkal, amelyek irányítják a néző tekintetét.

mike will sony alpha 7RIII fénycsíkok az éjszakában london egyik utcáján egy hosszú expozíciós fotón

© Mike Will | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 5.0s @ f/11.0, ISO 125

A mozgás megint csak egy fontos tényező, de nem lehet akármilyen. Ha hosszú expozíciós idővel dolgozunk gyenge fényviszonyok között, akkor elmosódott lesz a kép és fénycsíkok lesznek rajta, de Mike szerint itt is az a kulcs, hogy egy kicsit jobban igyekezzünk. Az általa használt módszerek egyike, hogy a statikus elemeket vegyíti az elmosódottsággal, ilyen például amikor egy statikus busz van a fókuszban egy Bankban készült felvétel közepén, vagy amikor egy álló emberi alakot helyez szembe a mozgással.

„Mindig a problémamegoldásról van szó” – magyarázza Mike. „Szenvedéllyel kell csinálni az adott feladatot, és órákat kell rászánni, gyakran a hidegben, a tökéletes pillanatra várva. A buszokkal és autókkal kell küzdeni a tökéletes időzítésért, de amikor végre összejön, még ha 20 vagy 30 próbálkozás is kell hozzá, az egy nagyszerű érzés.”

mike will sony alpha 7RIII telefonfülkének támaszkodó férfi a kanyargó fénycsóvákkal teli éjszakai utcán

© Mike Will | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 2.0s @ f/10.0, ISO 320

A londoni nevezetességeket bemutató legújabb gyenge megvilágítású képei elkészítéséhez Mike a megbízható α7r III és α7 III modelleket használta. Természetesen a tükör nélküli kamerák nyújtotta előnyöket is értékeli Mike, de mivel az α7 II-es volt az első profi fényképezőgépe, teljesen természetesnek tűnnek számára azok a funkciók, amelyek a korábbiakhoz képest megkönnyítik a gyenge fényviszonyok között történő fényképezést. „Mikor valaki a DSLR gépeik használata során tapasztalt problémákról kérdez, – mondja Mike – például a sötétben való fókuszálásról vagy az exponálás tökéletesítéséről, akkor be kell valljam, hogy gyakorlatilag ismeretlenek számomra ezek a dolgok. Ilyenkor meg szoktam kérdezni, miért nem használják például a fókuszkiemelést, vagy miért nem nézik meg a képkeresőn, milyen is lesz a végeredmény? Ilyenkor általában csak üres tekintetekkel találkozom! Valószínűleg, mivel már évek óta használom az Alpha készletet, az összes nagyszerű funkciót magától értetődőnek veszem, és számomra természetes, hogy vannak.”

mike will sony alpha 7RIII letekintés a lépcső tetejéről a british museumban kiállított, kivilágított dinoszauruszok egyikére

© Mike Will | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/80s @ f/2.8, ISO 2000

Ha gyenge fényviszonyok között fotózik, Mike számára fontos a méret is a felszerelés kiválasztásánál. „A kisebb, könnyebb fényképezőgépek és objektívek megkönnyítik az éjszakai munkát a városban, – magyarázza – és ha egy olyan DSLR géppel akarnék dolgozni, amelynek a full-frame képminősége megközelíti az Alpha felszerelésemét, akkor körülbelül kétszer akkor lenne a gép maga.”

És mi a helyzet az objektívekkel? Mike azt mondja, itt is igyekszik minél könnyebb eszközökkel utazni; „A gyenge megvilágítású és hosszú expozíciós fotóim körülbelül kilencven százalékához az FE 16-35 mm-es F2.8 GM modellt használom. A portréknál, mint például a hintán ülő lány, a Distagon T* FE 35 mm-es F1.4 ZA objektívet választom, és tudom, hogy az Alpha Eye AF élességállítási funkciójának köszönhetően mindig éles képeket kapok, még nagy blendenyílás esetén is.”

mike will sony alpha 7RIII erősen kapaszkodó kislány a pörgő ringlispilen

© Mike Will | Sony α7R III + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/320s @ f/1.8, ISO 1000

A gyenge fényviszonyok között készített képek esetében azonban a legnagyobb kihívás a megfelelő minőség biztosítása, illetve hogy sikerüljön megörökíteni úgy a színeket és a részleteket, hogy az megragadja az embereket. Ilyenkor ismét Alpha fényképezőgépére esik a hangsúly, amelyen Mike boldogan hagyja a fehéregyensúlyt automata beállításon, hogy aztán később csupán kisebb módosításokat eszközöljön a színeken a Lightroom programban.

Az ISO-teljesítmény és a dinamikatartomány szintén megállják a helyüket gyenge megvilágítás esetén. „A gyenge megvilágítású képeimet általában ISO 1000-es vagy annál magasabb beállítással készítem, – magyarázza Mike – de még így is rendkívüli részletességet és minőséget biztosít az érzékelő, és kivételesen tiszták a képek. A gyenge megvilágítású utcai képeknél 50 és 500 közötti beállítással dolgozom, és a dinamikatartomány is elképesztő mind a világos, mind pedig a képek sötétebb részein. Ezen tényezőknek köszönhetően bátran állok elébe a gyenge fényviszonyok közti fotózás jelentette kihívásnak.”

És milyen értékes bölcsességgel szolgálna Mike az éjszakai képeket készítő fotósok számára? „Az nem elég, hogy kimegyünk este és fotózunk egyet. Máshogy kell megközelíteni ezt a műfajt.”

A cikkben bemutatott termékek

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm-es Full Frame fényképezőgép autofókusszal

ILCE-7RM3

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL1635GM

SEL35F14Z

Distagon® T* FE 35 mm F1.4 ZA

SEL35F14Z

Kapcsolódó cikkek

Mike Will
Alpha Universe

Mike Will

UK

Kövesd az álmaidat, fedezd fel a világot, és élvezd az odavezető út megörökítését

Profil megtekintése


x