Varietéshow

Terry Donnelly

Sok hivatásos fotós kezdi a karrierjét úgy, hogy szinte mindenféle tematikával foglalkozik, de a legtöbben idővel ráakadnak a szakterületükre. Nincs azonban mindenkivel így. Gondoljunk csak Terry Donnelly-re, aki Sony Alpha felhasználóként a legsokszínűbb témákat dolgozza fel, az építészettől kezdve a sporton és a reklámszakmán át egészen a természetig. Annak ellenére, hogy ilyen sokrétűen szakosodott, számos műfajban nyújt kiemelkedőt, ezért keresi meg oly sok megbízó, és ezért részesült már számtalan elismerésben. Ez egy olyan sikertörténet, amely egyetlen lényegi tényezőn alapszik, mégpedig azon, hogy imád nagyszerű képeket készíteni.

terry donnelly sony alpha 9 széles látószögű portré egy pajtában álló menyasszonyi ruhát viselő hölgyről

© Terry Donnelly | Sony α9 | FE 12-24 mm f/4 G | 1/40 s @ f/4.0, ISO 1000

„Mindig is sokrétű volt az érdeklődési köröm a fényképészeten belül, és ez a profivá válásom során is így maradt. Sosem akartam felhagyni semmivel, és bár ez nem mindenkinél működik, én ezeknek a változatos megbízásoknak köszönhetően fejlesztettem ki különböző készségeket. Így könnyedén váltogathatok a megbízások közt. Ezért, amikor egy hírügynökségnek dolgozom olyan képeket tudok készíteni, amilyeneket ők szeretnének, de ha hotelek belső terét kell megörökítenem, akkor gyorsan át tudok állni arra a stílusra is.”

terry donnelly sony alpha 9 a labdát a kezében tartva sebesen futó rögbijátékos

© Terry Donnelly | Sony α9 | FE 400 mm f/2.8 GM OSS | 1/3200 s @ f/2.8, ISO 200

Az általa fényképezett tematikák különbözőségétől függetlenül Terry minden munkáját ugyanaz az esztétika jellemzi, ezért „lehetséges, hogy egy teljesen más téma van előttem, amelyhez teljesen más készségekre van szükség, – magyarázza Terry – de az alapérték, amit szem előtt tartok ugyanaz, hogy olyasvalamit teremtsek, amely művészi értékkel bír.”

Terry számára a legfontosabb eszköz, amellyel ezt elérheti, az a kompozíció. „Bármi is legyen a téma, – mondja – mindig próbálom egy szokatlan nézőpontból megörökíteni, ami meghökkentő. Lehet, hogy szokatlan magasságból vagy szögből, esetleg egy széles látószögű vagy egy teleobjektívvel készítem el a képet. Utána pedig igyekszem úgy tartalommal megtölteni a képkockát, hogy igazán hatásos legyen.”

terry donnelly sony alpha 9 egy zongora billentyűinek támaszkodó hölgyet ábrázoló portré

© Terry Donnelly | Sony α9 | FE 35 mm f/1.4 ZA | 1/200 s @ f/1.4, ISO 125

Egy másik módszer, amit Terry minden egyes képénél alkalmaz, az „a téma megfelelő elkülönítése, hogy kitűnjön a környezetéből.” Ezt különböző módokon éri el, például az objektív kiválasztásával, a felvételkészítési pozícióval, a téma megvilágításával, vagy azzal, hogy egy nagy blendét használ, így a hátteret elhomályosítja, a témát pedig kiemeli.

terry donnelly sony alpha 7RII éjszakai kép egy vasból készült tengerparti férfiszoborról

© Terry Donnelly | Sony α7R II | 25s, ISO 50

„Szerintem ezen eszközök akármelyikével jó képet varázsolhatunk még a leghétköznapibb témákból is.”

A különböző témák feldolgozásának köszönhetően mindig meg tud újulni a munkájában, és így a megszerzett tudást más műfajokban is kamatoztathatja. „Lehetetlen nem alkalmazni az egyik témában szerzett tapasztalatokat a másikakban, – magyarázza Terry – egyszerűen azon kapom magam, hogy a tájképek készítésénél alkalmazott technikákat használom az építészeti témáknál, vagy a belső terek esetében használt módszereket portrékészítéskor. Szerintem végső soron van néhány olyan alapérték, amely minden egyes stílusban alkalmazható.”

terry donnelly sony alpha 9 a szemét behunyva a levegőben ugró tornász

© Terry Donnelly | Sony α9 | FE 85 mm f/1.4 GM | 1/2500 s @ f/1.4, ISO 1000

Nyugodtan fogalmazhatunk úgy is, hogy egy különböző műfajok között dolgozó fotósnak olyan fényképezőgépre van szüksége, amely gyakorlatilag bármilyen helyzethez képes alkalmazkodni. Terry ezért elsősorban az α9-es gépet használja, bár néha az α7R III modellt is beveti, ha az ügyfél nagy felbontású képeket szeretne.

„Az α9-es mindent tud, amire szükségem van, úgy érzem minden téren bízhatok benne” – mondja Terry. „Például ott van a 20 képkocka/mp-es sorozatfelvételi mód, így végre tökéletes képeken örökíthetem meg a sportolók arckifejezéseit, az AF-rendszer pedig még a mozgó témákat is minden egyes képkockán fókuszban tartja, ezért nem kell azon izgulni, hogy a legjobban elkapott póz legyen az éles, hiszen mindegyik az!” Mivel Terry magabiztosan támaszkodhat az α9-es első osztályú AF-funkciójára, ezért szélesebb blendéket is használhat, mely lehetővé teszi számára a munkája védjegyeként is ismeretes témakiemelő technika alkalmazását.

terry donnelly sony alpha 9 rögbijátékos, akit az ellenfele szerel

© Terry Donnelly | Sony α9 | FE 400 mm f/2.8 GM OSS | 1/2000 s @ f/2.8, ISO 320

Gyakorlatilag áttért az α9-es néma zár funkciójának használatára, kiváltképp mivel így lendítés közben is lencsevégre kaphatja a golfozókat; ezt egyszerűen nem lehet egy DSLR-rel kivitelezni, hacsak nem akarod, hogy elvezessenek a pályáról, továbbá „ISO-teljesítmény tekintetében is sokkal többet tudok kihozni belőle, mint korábban, így a mozgások megörökítése során is azt a zársebességet kapom, amelyeket szeretnék. A zársebesség spektrum másik végén elhelyezkedő vázba integrált képstabilizálásnak köszönhetően pedig könnyedén alkalmazhatok mozgási effektusokat, például pásztázást.”

terry donnelly sony alpha 9 3 egymással küzdő rögbijátékosok a pályán

© Terry Donnelly | Sony α9 | FE 400 mm f/2.8 GM OSS | 1/3200 s @ f/2.8, ISO 320

Végül pedig Terry elmondása szerint az α9 képkeresője és hátsó képernyője alapjaiban változtatta azt meg, ahogy dolgozik.

„Az, hogy már a gomb megnyomása előtt látom a képet, hihetetlenül hasznos, mert segít gyorsabban és ösztönösebben dolgoznom, mint korábban valaha, ugyanakkor így az adott témával vagy az ügyféllel is szorosabb kapcsolatot teremtek. Nem kell őrült módjára püfölnöm a lejátszás gombot, mint a DSLR-nél, azért, hogy végül rájöjjek, az exponálás volt a kulcs. Csak ránézek az ügyfélre vagy arra, amit épp fényképezek, és fenn tudom tartani ezt a kapcsolatot; erről szól a minőségi fényképészet, függetlenül attól, hogy mi a téma.”

A cikkben bemutatott termékek

ILCE-9

α9 Full Frame, tükör nélküli fényképezőgép CMOS-érzékelővel

ILCE-9

ILCE-7RM2

α7R II hátulról megvilágított Full Frame képérzékelővel

ILCE-7RM2

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL35F14Z

Distagon® T* FE 35 mm F1.4 ZA

SEL35F14Z

SEL85F14GM

FE 85 mm F1.4 GM

SEL85F14GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

Terry Donnelly
Alpha Universe

Terry Donnelly

UK

Bár különféle műfajban készítek fotókat, úgy találtam, hogy a hozzájuk kapcsolódó különféle készségek ötvözete teszi hatásosabbá a képeimet. Mindig is élveztem a különféle fotós műfajokat, és meggyőződésem, hogy olyasmiket kell fotózni, amit a leginkább szeretünk – így fejlődünk.

Profil megtekintése


x