Sok hivatásos fotós kezdi a karrierjét úgy, hogy szinte mindenféle tematikával foglalkozik, a legtöbben azonban idővel ráakadnak a szakterületükre. Ez nem mindig van így. Gondoljunk csak Terry Donnelly-re, aki Sony Alpha felhasználóként a legsokszínűbb témákat dolgozza fel, az építészettől kezdve a sporton és a reklámszakmán át egészen a természetig. Annak ellenére, hogy ilyen sokrétűen szakosodott, kiemelkedő teljesítmény nyújt ezekben a különféle műfajokban. Ezért keresi meg sok megbízó, és ezért részesült már számtalan elismerésben. Ez egy olyan sikertörténet, amely egyetlen lényegi tényezőn alapszik, mégpedig azon, hogy imád nagyszerű képeket készíteni.
Mindig is sokrétű volt az érdeklődési köröm a fényképészeten belül, és ez a profivá válásom során is így maradt. Sosem akartam felhagyni semmivel, és bár ez nem mindenkinél működik, én ezeknek a változatos megbízásoknak köszönhetően fejlesztettem ki különféle készségeket. Így könnyedén váltogathatok a megbízások közt. Amikor egy hírügynökségnek dolgozom, olyan képeket tudok készíteni, amilyeneket ők szeretnének, de ha hotelek belső terét kell megörökítenem, akkor gyorsan át tudok állni arra a stílusra is.
Az általa fényképezett tematikák különbözőségétől függetlenül Terry minden munkáját ugyanaz az esztétika jellemzi, ezért „lehetséges, hogy egy teljesen más téma van előttem, amelyhez teljesen más készségekre van szükség, – magyarázza Terry – de az alapérték, amit szem előtt tartok ugyanaz, hogy olyasvalamit teremtsek, amely művészi értékkel bír.”
Terry számára a legfontosabb eszköz, amellyel ezt elérheti, az a kompozíció. „Bármi is legyen a téma, – mondja – mindig próbálom egy szokatlan, meghökkentő nézőpontból megörökíteni. Lehet, hogy szokatlan magasságból vagy szögből, esetleg egy széles látószögű vagy egy teleobjektívvel készítem el a képet. Utána pedig igyekszem úgy megtölteni a képkockát tartalommal, hogy igazán hatásos legyen.”
Egy másik módszer, amit Terry minden egyes képénél alkalmaz, az „a téma megfelelő elkülönítése, hogy kitűnjön a környezetéből.” Ezt különböző módokon éri el, például az objektív kiválasztásával, a felvételkészítési pozícióval, a téma megvilágításával, vagy azzal, hogy nagy blendét használ, így a hátteret elhomályosítja, a témát pedig kiemeli.
Szerintem ezen eszközök akármelyikével jó képet varázsolhatunk még a leghétköznapibb témákból is.
A különböző témák feldolgozásának köszönhetően mindig meg tud újulni a munkájában, és így a megszerzett tudást más műfajokban is kamatoztathatja. „Lehetetlen nem alkalmazni az egyik témában szerzett tapasztalatokat a másikban, – magyarázza Terry – egyszerűen azon kapom magam, hogy a tájképek készítésénél alkalmazott technikákat használom az építészeti témáknál, vagy a belső terek esetében használt módszereket portrékészítéskor. Szerintem végső soron van néhány olyan alapérték, amely minden egyes stílusban alkalmazható.”
Nyugodtan fogalmazhatunk úgy is, hogy a különféle műfajokban dolgozó fotósnak olyan fényképezőgépre van szüksége, amely gyakorlatilag bármilyen helyzethez képes alkalmazkodni. Terry ezért elsősorban az α9-es gépet használja, bár néha az α7R III modellt is beveti, ha az ügyfél nagy felbontású képeket szeretne.
„Az α9-es mindent tud, amire szükségem van, úgy érzem minden téren bízhatok benne” – mondja Terry. „Például ott van a 20 képkocka/mp-es sorozatfelvételi üzemmód, így végre tökéletes képeken örökíthetem meg a sportolók arckifejezéseit, az AF-rendszer pedig még a mozgó témákat is minden egyes képkockán fókuszban tartja, ezért nem kell azon izgulni, hogy a legjobban elkapott póz legyen az éles, hiszen mindegyik az!” Mivel Terry magabiztosan támaszkodhat az α9-es első osztályú AF-funkciójára, ezért szélesebb blendéket is használhat, mely lehetővé teszi számára a munkája védjegyeként is ismert témakiemelő technika alkalmazását.
Gyakorlatilag áttért az α9-es néma zárfunkciójának használatára, hiszen így akár lendítés közben is lencsevégre kaphatja a golfozókat; ezt egyszerűen nem lehet egy DSLR-rel kivitelezni, hacsak nem akarod, hogy kitiltsanak a pályáról, továbbá „ISO-teljesítmény tekintetében is sokkal többet tudok kihozni belőle, mint korábban, így a mozgások megörökítése során is azt a zársebességet kapom, amelyeket szeretnék. A zársebesség-spektrum másik végén elhelyezkedő, vázba integrált képstabilizálásnak köszönhetően pedig könnyedén alkalmazhatok mozgási effektusokat, például pásztázást.”
Végül pedig Terry elmondása szerint az α9 képkeresője és hátsó képernyője alapjaiban változtatta azt meg, ahogy dolgozik.
Hihetetlenül hasznos, hogy már a gomb megnyomása előtt látom a képet, mert ez segít minden eddiginél gyorsabban és ösztönösebben dolgoznom, ugyanakkor így az adott témával vagy az ügyféllel is szorosabb kapcsolatot teremtek. Nem kell őrült módjára püfölnöm a lejátszás gombot, mint a DSLR-nél, azért, hogy végül rájöjjek, az exponálás volt a kulcs. Csak ránézek az ügyfélre vagy arra a témára, amelyet épp fényképezek, és fenn tudom tartani ezt a kapcsolatot; erről szól a minőségi fényképészet, függetlenül attól, hogy mi a téma.
„Bár különféle műfajú fotókat készítek, úgy gondolom, hogy az egyes műfajokhoz szükséges készségek ötvözése és átvétele erőteljesebbé teszi a munkáimat.”