A nevem James Glancy, előadó, operatőr és vadvilág megőrzéséért dolgozó aktivista egy személyben. Hét éve kiléptem a brit hadseregből, és új karrierbe kezdtem a természetmegőrzés és a tévézés világában. Vezettem és filmeztem műsorokat a Discovery Channel és a National Geographic számára, és producere voltam az Egyesült Királyságban a Mail Plus környezetvédelmi sorozatának. Rajongok mind a vizek, mind a szárazföldek vadvilágáért, ás bár szeretek természettörténeti műsorokon dolgozni, kötelességemnek éreztem megmutatni az emberi tevékenység okozta természeti károkat, és bemutatni azokat, akik a bolygónk megvédéséért dolgoznak. Nemrégiben tértem vissza Amerikából, ahol cápás dokumentumfilmet készítettem a National Geographic számára.
A közeli vadon
A 2020-as év megmutatta, sokan mennyire elszakadtunk a természet világától. A mindennapok korlátai lehetővé tette, hogy felfedezzük a természet szépségét, amely gyakran oly közel van az otthonunkhoz. Megmutatta a vadvilág és a környezet megőrzésének fontosságát, ezek nélkül ugyanis mi sem élhetünk. Egy rövidfilmmel akartam megünnepelni azokat a csodásan vad helyeket, amelyek oly sok dél-angliai embernek hoztak megnyugvást a pandémia idején, egyúttal illusztrációként szolgáltak ahhoz, hogy érdemes törődünk a közelben található vadonnal is.
Első benyomások a Sony FX6 használatakor
A kedvencem a Sony FX6 használatakor a 4K lassított felvétel lehetősége volt 120 képkocka/másodperc mellett. Tökéletesen alkalmas a drámai pillanatok megörökítésére a vadvilág filmezésekor. Lehetővé teszi az állatok mozgásának részletekre bontását, és érzelmeket visz a felvételbe.
A vadvilágfilmezési munkáim másik sarokköve a felszerelésem helyigényének és tömegének minimálisra szorítása, ugyanis különféle szögekből – fák tetejéről és talajszintről is – kell készítenem felvételeket. Az FX6 rendkívül strapabíró és kicsi kamera. Ideális a mozgás közbeni felvételkészítéshez, és a képességeihez képest kifejezetten könnyű. Felmerülhet a gondolat, hogy biztos van valami kompromisszum az apró váz miatt, de 4K Full Frame érzékelőjével csodás képminőséget nyújt mindenféle fényviszonyok között.
Nagyon tetszett a moduláris kialakítása is, amely lehetővé teszi a különböző tartozékok – például gimbal, autós tartókonzol vagy állvány – gyors felszerelését. A természetfilmezésnél nincs második esélyed a felvétel elkészítésére, és ez nagyon fontos számomra.
Ennél a forgatásnál különböző széles és hosszú objektíveket használtam a vadvilág jellegéhez igazodva. Ha a vadon élő állatok megzavarása nélkül akartam nagyon közeli felvételeket készíteni, akkor elsősorban a Sony 70–200 mm F/2.8 GM, 600 mm F/4 GM és 200–600 mm G objektíveket használtam. Ez utóbbi valóban sokoldalú a telefotó végén a felvételek keretének módosításában. Ezenkívül szélesebb objektíveket is használtam, mint a Sony 16–35 mm f/2.8 GM, hogy a környezet ábrázolásával tudjam elmesélni a történetet.
Felvételkészítési tippek a Sony FX6-hoz, valamint zárógondolatok
Először is – elengedhetetlennek gondolom a Sony E-bajonettel kompatibilis objektívek használatát, ezek ugyanis lehetővé teszik az FX6 kivételes autofókusz-képességeinek teljes kiaknázását. Bár filmezéskor kombinálom a kézi és az automatikus fókuszú objektíveket, az új autofókusz-rendszer kiválónak bizonyult a vadvilág megörökítésekor.
A menük ismerősek lesznek azoknak, akik használták a Sony FS7-et, az FX6 azonban több opciót kínál az előre beállított funkciók tárolására. Érdemes időt szánni ezek beállítására, mert munka közben kevés idő van felkészülni a felvételek elkészítésére.
Ami a tartozékokat illeti, a kézi gimbalt ajánlanám, mivel a FX6 kicsi és könnyű. Moduláris kialakításának köszönhetően egyszerű felszerelni a különböző gyártók gimbaljaira. Én az FX6 kijelzőjére felhelyezhető képkeresőt is betenném a készletembe.
Fantasztikus, hogy az FX6 tagja lett a lenyűgöző Sony Alpha termékcsaládnak. Szerintem az FX6 az alap kamerája lesz azoknak a dokumentumfilmeseknek, akik a gyorsan kibontakozó történeteket örökítik mg. Az FS7-hez hasonlóan kemény felépítésű, így komoly kihívást jelentő környezetekben is használható, viszont jóval kisebb és sokkal jobb képminőséget nyújt.