A G Master objektívek további bővítéseként a Sony bemutatja az FE 12-24mm f/2.8 G Master objektívet – a világ legnagyobb látószögű, f/2.8 blendéjű zoomobjektívjét*.
A vadiúj dizájn három XA (extrém aszférikus) elemet kínál a lenyűgöző felbontáshoz, két szuper ED- és három ED-lencsetaggal együtt, gondoskodva a kiváló felbontásról saroktól sarokig, illetve a gyönyörű bokeh effektről. A négy XD lineáris (Extreme Dynamic – különlegesen dinamikus) motornak köszönhetően a hagyományos objektívekhez képest gyorsabb és pontosabb a fókuszálás fényképezéskor és videó rögzítésekor egyaránt. Michael Schaake és Albert Dros – elismert tájfotósok és a Sony Imaging nagykövetei – még a megjelenése előtt kipróbálták az objektívet, és megosztották velünk a gondolataikat. Albert Dros „Ideálisak voltak a hollandiai körülmények, így lehetővé tették számomra, hogy számos különböző helyzetben és feltétel mellett tehessem próbára az objektívet. Megragadtam hát hűséges Alpha 7R IV gépemet, és elindultam a felfedezőutamra.”
Amszterdamnak ezen a festői részén kezdtem – amely teljesen néptelen és lezárt állapotban volt a Covid miatt –, és ez nagyszerű példája annak, hogy milyen helyzetben tudja magát igazán megmutatni a 12 mm-es. Az objektív élessége, különösen a széleknél, egyszerűen hihetetlen.
“Ellátogattam a gyönyörű városházára Nieuwegein-ben. Ez egy kívül-belül modern stílusú épület, és úgy éreztem, tökéletes téma lenne néhány nagylátószögű felvételhez. Ilyen helyzetekben kimondottan hasznosnak érzem az Alpha 7R IV gépem kihajtható képernyőjét. Néha úgy sétálgatok, hogy közben a képernyőt nézem, addig forgatva és irányítgatva a fényképezőgépen, amíg meg nem látok egy nekem tetsző kompozíciót.”
„Az előrejelzés szerint viharok voltak várhatók, ezért kimentem a vidéki területre, hátha sikerül megörökítenem néhány drámai hatású égboltképet. Ehhez a szélmalmos felvételhez csináltam egy gyors (kézi) panorámaképet. Az érkező viharfelhő pontosan tükrözi az előtérben látható patakocskát. Igazán szeretem ebben a képben, hogy szinte halszemoptikás felvételnek tűnik a panoráma miatt.”
„A vihar elvonultával pont naplementekor tudtam megörökíteni a pipacsmezőt.”
„Gyönyörű reggeleink is voltak, és sikerült hajnali 3-kor felkelnem és nekivágnom az erdőnek, amely az egyik legkedvesebb fotózási helyszínem. Ilyenkor általában sokkal hosszabb objektívet használok, de mindenképp ki akartam próbálni a 12-24 mm-est, és az a tény, hogy rákényszerítettem magam a használatára, érdekes eredményekkel járt.”
Előfordul, hogy a „fókuszsorozat” nevű technikát használom – ilyenkor nagyon közel megyek a témához, és többféle fókuszpontokkal készítek képeket róla, hogy sikerüljön az előtértől a háttérig mindenhol fókuszban lévő képet létrehozni. Ez a felvétel három kép kombinációjából jött létre, amelyeket f/22 blendenyílással készítettem, így a felvétel a teljes keretben tűéles lett.
„Végül, de nem utolsó sorban, készíthettem néhány csillagfényes tájképet. Namármost, Hollandiában általában szinte lehetetlen a tejútról felvételt készíteni a mindenhol jelen lévő fényszennyezés miatt, de van néhány olyan hely, ahol az ország többi részéhez képest viszonylag alacsony a fényszennyezés mértéke.”
„A legnagyobb kihívás azonban az volt, hogy sikerült az év leghosszabb napját kiválasztanom, amely során gyakorlatilag nincs is teljes sötétség!”
Ez a felvétel f/2.8 beállítással, nagy látószöggel készült, és leginkább a csillagok élessége volt számomra döbbenetes. Érdemes megemlíteni, hogy a horizonton feltűnő vöröses-narancsos izzás nem a napfény, hanem a városi fényszmog hatása.
Összességében nekem ez a benyomásom az objektívről:
Amint látható, az f/2.8 verzió nem sokkal nagyobb az f/4 verziónál
Michael Schaake „Lehetőségem volt néhány napig tesztelni az új 12-24 mm-es f/2.8 G Master objektívet, és azonnal szembetűnők voltak a kiváló szerkezeti tulajdonságai. A 847 grammos objektív nem éppen könnyű, de kézben tartva jól egyensúlyban van az Alpha 7R IV fényképezőgéppel, ráadásul nagy, hajlított elülső lencsetagja van, amire egyáltalán nem számítottam!”
„A nagy elülső lencsetag megnehezíti a szűrők használatát (noha van opció hátsó, zselatin típusú szűrők használatára), de ezzel együtt nem láttam jelét becsillanásnak vagy szellemképeknek, ami azért elég sokat elmond a Sony által kifejezetten ehhez az objektívhez kifejlesztett új bevonatról.”
„Ez egy nagyon kontrasztos felvétel lett, amelyek egyenesen a nap felé irányítva rögzítettem. Egy kisméretű napcsillag látható a vízben, becsillanás nélkül.”
“Különféle blendenyílással fotóztam f/2.8-ról indulva egészen f/22-ig, és mindeközben csupán egészen enyhe mértékben észleltem az élességcsökkenést f/18-tól lefelé, ami teljesen természetes. A nagy látószögű felvétel f/2.8 mellett tűéles volt, és bátran fotóznék ezzel a beállítással gyenge fényviszonyok mellett is.”
„Ezen a felvételen hosszú expozíciót akartam használni, hogy finomabbá tegyem a vizet, és mivel nem tudtam ND-szűrőt használni, f/22 beállítással kellett fotóznom (amit általában kerülni szoktam), de így is jó lett az élesség.”
„Tájfotózáshoz leginkább az FE 16-35 mm-es f/4 ZA OSS objektívet használom, amellyel nagyon meg vagyok elégedve, viszont a bővített nagy látószögű fókusztávolság egy teljesen új perspektívát nyitott a számomra, ezt pedig nagyon élveztem.”
“Összességében ez az objektív és a fókusztávolsága egészen lenyűgözött – egyértelműen kreativitásra ösztönzött az általam fotózott jeleneteknél.” *A Full Frame digitális fényképezőgépekhez készült cserélhető, rögzített f/2.8 zoomobjektívekkel összehasonlítva; 2020. júliusi állapot.
„A tökéletes kép elkészítésének megszállottja vagyok.”
„Jelen lenni a pillanatban, és látni a természet drámai szépségét – ez lenyűgöző és nagyon személyes élménnyé válhat. Remélem, a képeim megosztásával másokat is magammal vihetek erre az utazásra.”