napszálltakor a parti sekély vízben gázoló 3 madár

Meglátni a szokatlant

Andreas Hemb

Bármely természetbúvár tanúsíthatja, hogy a változás előremutató. Az alkalmazkodás és az innováció új élettereket hoz létre, a fajoknak pedig kedvez a sokszínűség. Lehetséges, hogy a természetfotózás is így működik? Egy olyan korban, amikor a technológiának hála könnyebben készíthetünk tűéles és részletgazdag képeket, mint valaha, tényleg elengedhetetlen másképp csinálni valamit, ha ki szeretnénk tűnni?

Az utóbbi pár év során a természetfotózásra szakosodott Andreas Hemb ezt a feladatot tűzte ki célul maga elé.

andreas hemb sony alpha 9 gém száll fel a vízről, a háttérben látványos naplementével, átméretezett

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1000s @ f/4.0, ISO 100

„A munkáim egy részében – magyarázza Andreas –, egyre inkább távolodom a tisztán dokumentarista képektől, és próbálom a természetfotózás egy új oldalát felfedezni; ez inkább az ottléttel társuló érzelmekről szól. Én ezt az „álom és a valóság közti határmezsgyének” nevezem, és sokkal inkább szól egy adott érzelem kiváltásáról, mintsem az állatok megörökítéséről. Lehet, hogy „szokványos” képet láttunk már ezerszer, de ha sikerül más nézőpontból rávilágítani egy témára, az bevonzza az emberek figyelmét.”

Andreas a fényképezésben szerzett, rendkívül sokrétű tapasztalatának hála képes arra, hogy a hagyományos természetfotózáson túlmutató munkákat alkosson. Mivel korábban tájképfotósként dolgozott, sok hasonlóság fedezhető fel általánosságban a tájképek és a jelenlegi alkotásai között.

andreas hemb sony alpha 9 egy ködbe burkolózott madár bámul a fényképészre

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/500s @ f/4.0, ISO 125

Bár Andreas a tájfotózás során alkalmazott módszereket is használ, az élővilág megörökítésében szerzett tapasztalata elengedhetetlen ahhoz, hogy a tökéletes kép megszülessen. „Ott vannak az általános fényképészeti elvek, például, hogy tudni kell bánni a fényviszonyokkal, a háttérrel, és egyebekkel – mondja –, de itt még meg kell tudni örökíteni az adott állatot is abban a különleges pillanatban. Épp ezért fontos, hogy jól tudjunk helyezkedni is, hogy ne zavarjuk meg az állatot: elég közel kell férkőzni hozzá, hogy lencsevégre kaphassuk, és hogy a viselkedését is megérthessük – ahogy mozog, ahogy a környezetére reagál, hogy tudjuk mi lesz a következő mozdulata –, mert gyakran igen hamar tovaröppen a megörökíteni kívánt pillanat.”

A szülőhazájában, Svédországban, illetve a Floridában nemrég készített munkáihoz az α7R III és α9 modelleket használta, és elképesztően művészi természetfotók születtek. Például így mesélt az éppen halászó hókócsagról, pásztázással készített képeiről: „1/60 mp-es zársebességgel követtem, jóval lassabban, mint az a természetfotóknál általában megszokott, és a szándékos bemozdulási elmosódásnál a kócsag feje éles maradt, így kivehető, hogy milyen állat van a képen – csupán a háttér és a szárnyai vannak elmosódva.”

andreas hemb sony alpha 9 madár száll fel a tóról, a csőrében hallal

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 100

Az EVF és a hisztogram különösen a sziluettes felvételeknél és a hátulról megvilágított témáknál ad igazán sokat, mondja, „mert azonnali visszacsatolást kapok, és ösztönösen tudom, miként alkalmazkodjak a fényekhez akár manuálisan, akár expozíciókiegyenlítéssel. Így sokkal könnyebb fényképezni, mikor már alacsonyan jár a nap, és még a szemem sem bántja a fény! A néma zár, az IBIS és az EVF az alacsony szögből készített képeknél fejtik ki leginkább az együttes hatásukat. Ilyen volt például, mikor a gázlómadarak sziluettjét, vagy a csillogó víztükrön ringatózó hattyút örökítettem meg egy úszó rejtek mögül, hogy kellő közelségbe kerülhessek az alanyokhoz.”

andreas hemb sony alpha 7RM3 fejjel lefelé fordítottnak tűnő alligátor a vízben tükröződő fák rejtekében

© Andreas Hemb | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/25s @ f/10, ISO 100

Egy másik, Floridában készült fotón egy aligátor látható, amint a nyugodt víztükröt hasítva úszik. Ezen a képen Andreas igen leleményes módon megfordította a képkockát. Először a fákra és az égboltra téved a tekintetünk, és csak aztán az aligátorra. Valódi zsigeri sokkot érzünk, mikor megpillantjuk a ragadozót. „A világ legegyszerűbb technikája – mondja nevetve –, mégis a meglepetés erejével hat. Ez is azt mutatja, mennyire egyszerű eltérni a megszokottól. Remélhetőleg, csak úgy, mint a többi kép, egy pillanatra talán kizökkent, és elgondolkodtat, milyen gyönyörű is valójában a vadvilág, és hogy miként őrizhetnénk meg az utánunk jövő generációk számára.”

Kiemelt termékek

Andreas Hemb

Andreas Hemb | Sweden

„Egy fotó sokkal többet képes átadni, mint pusztán a környezetünk képmását. Arra törekszem, hogy ne ragadjak meg a fotózás dokumentarista vetületénél; fontos, hogy egy fotó képes legyen érzelmeket kiváltani”

Regisztrálj az α Universe hírlevelére

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod az α Universe hírlevélre.

Kérjük, adj meg érvényes e-mail-címet.

Elnézést! Valami elromlott.

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod.

Mindig is szerettem megfigyelni a természetet – mondja –, és ez továbbfejlődött a tájképfotózással; szerettem élő dolgokat bemutatni a fotókon, hogy szorosabb kapcsolatot teremthessek a nézővel. Azonban bármily gyönyörű is volt a látvány, azt éreztem, valami hiányzik. Az élet mindig mozgalmassá varázsolja a képeket és az élményt.