„Rengeteg korláttal szembesül az ember, amikor állóképeket készít egy filmről, – mondja a forgatási fotósként tevékenykedő Christophe Brachet – ezért úgy kell lopva közlekednem, mint egy macskának, hogy olyan felvételeket készíthessek, amilyeneket igazán szeretnék. Semmilyen formában nem avatkozhatok bele abba, ami a forgatáson történik, és az emberekkel sem kommunikálhatok, sem a kamera előtt, sem pedig mögötte. A lényeg, hogy megfeledkezzenek rólam, hogy láthatatlan legyek, így tudok valódi pillanatokat megörökíteni. Ennek a szakmának a mottója a diszkréció!”
Christopher elmondása szerint jóval nehezebb dolga volt, mielőtt a Sony Alpha termékek forradalmasították volna számára a forgatási fotózást.
„Az én munkám szempontjából – meséli – a forradalmi változást a tükör nélküli fényképezőgépek, például a Sony α9-es, az α7R III-as és az általam jelenleg is használt α7 III-as csendes zár üzemmódja hozta el.” Azelőtt, ahogy visszaemlékszik, „a forgatási fotók többségét úgynevezett ’léghajókat’ használva készítették; ezek gyakorlatilag átalakított vízhatlan tokok voltak, amelyek tompították a zár hangját, ugyanis a jelenetek forgatása alatt csak úgy lehet fényképezni, ha teljesen csendben tesszük a dolgunk, máskülönben a zajt felveszik a mikrofonok.”
Christophe több mint 10 éve dolgozik forgatási fotósként, legújabb munkái során pedig kosztümös történelmi drámákat és komédiákat fényképezett; ilyen volt például a „Le retour du Héros”, amely során új kihívásokkal – és új lehetőségekkel – találkozott Christophe és a fényképezőgépe egyaránt.
„A rendező, Laurent Tirard vont be a projektbe, és ekkor dolgoztam először Mélanie Laurent színésznővel. Nekik és persze a csapat többi tagjának köszönhetem, hogy egy csodálatos élményben volt részem. Emellett természetesen a korabeli jelmezek és helyszínek is rendkívül gazdag és érdekes témát szolgáltattak nekem, mint fotósnak.”
„A Le retour du Héros azért jelentett kihívást, – mondja Christophe – mert gyakorlatilag egy helyzetvígjáték, és ebből kifolyólag a színészek sosem nevetnek forgatás közben. De természetesen a film promótálása miatt kellenek olyan képek is, ahol nevetnek, éppen azért, hogy az emberek egyből rájöjjenek, hogy egy vígjátékról van szó. Ahhoz, hogy ez sikerüljön, és elkaphassam ezeket a pillanatokat, igencsak ébernek kellett maradnom a színfalak mögött és a forgatáson is.” Az α9-es villámgyors fókuszának és felvételkészítési sebességének köszönhetően azonban ezeket és más nagyszerű pillanatokat is sikerült lencsevégre kapnia.
Voltak más jelentős pillanatok is, például, amikor egy színésznő az egyik jelenetben beleesett egy tóba, vagy amikor egy lóháton ügető katonát örökített meg Christophe. „Ezeknél a felvételeknél – meséli – az α9-es 20 képkocka/mp sebességű sorozatfelvételkészítési üzemmódját használtam.” Így kiválaszthatta a tökéletes fotót – a legmegragadóbb pillanatot.
„Ebben az üzemmódban egyáltalán nem kell attól tartanom, hogy elveszítem az alanyt, mert az α9-es fókusza rettentő pontos, és a témakövetése is teljes mértékben megbízható” – mondja Christophe. „A képkockasebesség és az élességállítás együttesen lehetővé teszi, hogy kizárólag az alanyra összpontosítsak.”
Az „élőképek” mellett egy forgatási fotósnak természetesen promóciós felvételeket és a színfalak mögött készült képeket is kell készítenie, ezekhez pedig az α7R II-es modellt használja Christophe.
„Promóciós célokra és poszterekhez is használják a képeimet; – meséli – bár igaz, hogy egy jelenet kellős közepén készült ez a fotó Jean Dujardinről, azt próbáltam bemutatni rajta, mennyire valósághű munkát végzett a kellékes.”
Christophe gyakran készít beállított képeket is, amelyeken a lehető legnagyobb részletességgel mutatja be a színészeket és a díszletet. Ilyenkor az α7R II-es nagy felbontású érzékelőjére támaszkodik igazán: „sok művész dolgozik egy filmforgatáson, és azt szeretném, ha mindannyiuk kimagasló munkája látható lenne a képeimen” – mondja Christophe.
A különböző környezetek és helyzetek kavalkádjában Christophe-nak, a fényképezőgépének, és az objektívnek is ugyanolyan pontosan kell reagálnia a történésekre. Igazi kihívást jelenthet például, ha a forgatási fények mellett kell fotózni. „A világítást teljes mértékben a vezető operatőr kezeli, – meséli Christophe – ezért mellette kell, hogy dolgozzak, hogy sikerüljön a fotókon megragadni az általa teremtett hangulatot.” Szerencséjére Christophe-nak nem kell aggódnia a gyenge fényviszonyok közt forgatott jelenetek miatt, ugyanis a Sony érzékelőinek érzékenysége és zajszabályozása bármilyen magas ISO-érték mellett is kiváló.
Ahhoz, hogy a legtöbbet hozza ki a rendelkezésre álló fényből, leginkább a Sony G Master sorozatának gyors prím- és zoomobjektívjeit használja, például a 24 mm-es f/1.4 GM, a Zeiss Batis 85 mm-es f/1.8, a Sony Zeiss 55 mm-es f/1.8, és a 24-70 mm-es f/2.8 GM modelleket.
Más nagyszerű objektívek is megjelentek azonban a láthatáron az olyan fotósok számára, mint Christophe: „Már alig várom, hogy kipróbálhassam az új 135 mm-es f/1.8 GM objektívet – mondja mosolyogva –. A rögzített objektíveket preferálom, mert szeretem felfedezni a környezetet, és szeretek járni-kelni két kattintás közt – ebben megint csak a Sony fényképezőgépek segítenek igazán.”
„Igazán szeretem, hogy α7S gépem kicsi és nem feltűnő, így megörökíthetek természetes pillanatokat.”