Alpha Universe háttértörténet
Alpha Universe háttértörténet
Number 6
Fotózás az Alpha 7S III géppel 

António Morais 

A nevem António Morais – Portugáliában élő operatőr vagyok, a Sony nagykövete. Apámtól örököltem a látvánnyal kapcsolatos ízlésemet a festészettől kezdve a fotózásig és filmezésig. Hamar felismertem, hogy a statikus kép nem elegendő a gondolataim formába öntéséhez; tudtam, hogy többre vágyom. A pillanat megfagyasztása varázslatos dolog, de nagyobb kihívásnak tűnt élni hagyni a keretben. A diplomázást követően sem álltam le a filmezéssel, ami megerősítette az operatőri szenvedélyemet. Több mint 30 országban jártam, mindig a kedvenc társaságommal: a gépeimmel és a tartozékokkal. Amikor felvételkészítési nehézségbe botlok, megnyugszom, és kiváltságosnak érzem magam, ugyanis hiszem, hogy a munkám segít az embereknek utazni – akár a valóságot, akár egy képzelt világot bemutató képeim révén. Nemrégiben lehetőségem volt kipróbálni az új Alpha 7SIII gépet, és úgy döntöttam, hogy az új projektemben, a „Number 6” filmes forgatásán használom. 

Number 6: A megfelelő felszerelés kiválasztása az Alpha 7S III géphez

Ehhez a rövidfilmhez nagyon egyszerű és sokoldalú felszerelést választottam, hogy könnyen mozdulhassak forgatás közben. SmallRig keretet, Atomos Ninja V monitort, valamint talplemezt, rudakat és támasztékot használtam a matte boxhoz.

Megvilágításhoz csak LED-lámpákból álló készletet választottam. Szeretem ezeket, mert rendkívül gyorsan és kényelmesen összeállíthatók. Filipe Ferraria (fővilágosító) és Pedro Teixeira (világosító) segítségével a szűkös határidő ellenére sikerült megvalósítani erősen összetett világításokat is. A feladat nehéz volt, forgattunk például a Planetárium kupolájában, ahol a projektor fényét kellett használnunk alapexpozícióhoz, ami végül 24 képkocka/mp, 1/30 mp lett 16 000-es ISO-érték mellett. Hihetetlen, de némelyik mozis fényforrásunkat csak 5-10%-ban használtuk ki!

Másik fontos tényező a megfelelő objektív. Csak a G Master sorozat jöhetett szóba, ez ugyanis kifejezetten Sony gépek képességeinek kiaknázására valók. A különféle látványvilághoz 24 mm-es f/1.4 GM, 135 mm-es f/1.8 GM és 400 mm-es f/2.8 GM OSS-t használtam.

Az utolsó elemet, a hangot teljes egészében az utómunka során csináltuk. A történetmeséléshez olyan hangot kellett alkotnunk, amely illik a rövidfilm stílusához. Ricardo Teixeira, a rendező szorosan együttműködött Daniel Carvalhóval, a zeneszerzőnkkel a mű által igényelt zenei kifinomultság érdekében.

António Morais beállít egy képet a fényképezőgépén

Number 6: Az Alpha 7S III megfelelő beállításainak kiválasztása

Összességében úgy találtam, hogy filmezéshez az Alpha 7S III érettebb és sokoldalúbb a korábbi Alpha 7S modelleknél, ahogy a videón is látszik. 4K (UHD) felbontással forgattam 24P és 120P között, valamint a legnagyobb felbontással és kisebb tömörítésű videokodekkel (XAVC-S-I) 10 bites 4:2:2 mellett a minden megvilágításnál kiváló felvételekért.

Az S-log3/S-gamut3 képprofilt választottuk a dinamikához, hiszen a jelenetek rendkívül kontrasztosak. A fehéregyensúlyt persze minden jelenethez külön állítottuk be. A színátmenetekhez bevont Stéphane Sagaz színtechnikussal és DIT-szakemberrel együttműködve LUT-t fejlesztettünk a dinamikatartomány kiaknázásához S-log3/S-gamut3 esetén, hogy a forgatáson is láthassuk a felvétel végső kinézetét. Ez rendkívül fontos volt ahhoz, hogy az egész csapat érezze az irányt, és az LUT előzetes létrehozása hasznos volt a vágás kezdetén is, miközben jó alapot adott.

Az autofókusz esetében a sebességet és a követési érzékenységet úgy állítottam be, hogy emulálni tudjam a kézi keretes fókuszt. A gép hibátlanul dolgozott minden esetben, kivéve a teljesen sötét jelenetrésznél, de ez érthető. Ilyen speciális fényviszonyok között kifejezetten könnyű volt rögzíteni a fókuszt adott pontra, majd megvárni a fényt, és ismét az arcra fókuszálni. Ezekben a helyzetekben kézi fókuszt használtam a fókuszsegéd funkcióval, ami igazi élmény volt az új EVF és LCD-kijelző mellett. A kijelző érintésvezérlése és az új menü még egyszerűbbé és gördülékenyebbé tette a használatot. Az akkumulátorkapacitás és a hőelvezetés szintén meggyőző felhasználói szemszögből, különösen a 16 órás forgatási napunk fényében.

Number 6: Az utómunka folyamata

Az utómunka fontos a Golpe Filmes munkáinál. A munkafolyamainkban együtt használjuk az Adobe Premiere Prót és a Davinci Resolve-ot. Ehhez a projekthez átkódoltuk a felvételt egy kezelhetőbb, a Premiere-ben szerkeszthető fájllá, majd összekötöttük az eredeti fájlokkal a végső színátmenet-kezeléshez. Ebben az utolsó lépésben a 10 bites 4:2:2 kodek mindent élvezetesebbé és kreatívabbá tett.

A rendező Ana Moreira segédrendezővel és Stéphane Sagaz színtechnikussal együtt dolgozott a vágáson. Ami az általunk választott stílust illeti... Olyan korszakot élünk, amelyben a pasztell színek a fősodorhoz tartoznak. Igazán szeretek szembe menni ezzel a megközelítéssel. Éppen ezért ütősebb és kontrasztosabb képekhez nyúltam, helyszíni fényarányokkal és színkontraszttal, majd utómunkás finomhangolással ragyogóvá téve a fényeket és a színeket. Mindig is szerettem a hangsúlyos látványt, és rajongok az ilyen munkákat készítő operatőrökért. A két legfőbb ihletőm Roger Deakins (ASC) és Vittorio Storaro (ASC), akik mindketten a fény és szín ezen határai között alkotnak.

António Morais élességet állít a fényképezőgépén

Az Alpha 7S III fájljai sokkal jobbak, mint a korábbi modelleké. A legnagyobb különbség természetesen a 10 bites 4:2:2 rendszer, de van más is. Úgy érzem, hogy a Sony finomította a színkezelést is a természetesebb és tisztább bőrtónusok irányában, ami nagyon tetszik. Senki ne értsen félre – az előző modell is nagyon rendben van, de akadályt jelentett a 8 bites kodek.

Másik fontos szempont a rövidfilmek rögzítésekor a fájlátviteli sebesség. Az új CFExpress Type A kártyák hihetetlenül gyorsak! Egy teli 160 GB-os kártyát kevesebb mint 3 perc alatt átmásoltunk a helyszínen. Tisztán emlékszem például, hogy átadtam a kártyát Franciscónak (az első számú segédnek), és egy szempillantás múlva vissza is kaptam a beállások között. Aztán megkértem Stéphane-t, hogy biztosan leformázhatom-e, mire azt válaszolta, hogy igen, két példányban is lemásolta! Ez mindent elmond a kártyák mögötti technológiáról.

Összefoglaló gondolatok az Alpha 7S III használatáról

Ahogy korábban említettem, professzionális feladatokhoz ez egy messze sokoldalúbb és érettebb fényképezőgép, mint az elődei. Forgatáskor a gördülékenység élményét adta, soha nem hagyott cserben. Ilyen gép esetén felbontásra és megbízhatóságra van szükségem, és az Alpha 7S III ezt biztosította. Nem kockáztathatok egy percet sem forgatás közben azzal, hogy a felszereléssel küzdök, mert minden időre szükségem van a kreativitáshoz.

Kiemelt termékek
ILCE-7SM3
α7S III profi videós/fotós funkciókkal

ILCE-7SM3

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL135F18GM
FE 135mm F1.8 GM

SEL135F18GM

SEL400F28GM
FE 400 mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

Kapcsolódó cikkek