Mozgóképek

Alessandro Grassani

„Már nem igazán érdekelnek az egyes képek” – kezd bele Alessandro Grassani. „Szerintem ma bárki képes egy nagyszerű kép elkészítésére – akár a telefonjával is –, ami viszont igazán fontos, az egy összetett munkakészlet létrehozása. Egy történet elbeszéléséhez elengedhetetlen a képek sorozata, amely ablakot nyithat egy ismeretlen világba – nem csupán újságírói szempontból, hanem az érzelmek felől is.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-breeder-living-in-ivory-coast-africa
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/3200s @ f/5.0, ISO 400

Egy ilyen projekt, a „The Last Illusion” (Az utolsó illúzió) című, a környezeti okokból városba vándorlók útját mutatja be. A cím a törekvéseikről szól, amelyek sajnálatosan kudarccal terheltek.

„Saját földjeiken nincs jövőjük, ezért a városokba mennek. Ám ha egész életedben halász voltál, és megérkezel egy városba, például Dhakába, nincsenek meg a túléléshez szükséges készségeid. A városok varázsa rémálommá alakul számukra.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-fisherman-sitting-in-boat-ivory-coast-africa
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/500s @ f/11, ISO 400

Egyáltalán hogy került ide?

A legtöbb emberhez hasonlóan, ő sem azonnal. Fotós tanulmányai elvégzését követően Alessandro először egy reklámfotós segédjeként dolgozott. „Egy évig dolgoztam neki a stúdióban, talán picit tovább is, aztán kirúgott” – meséli nevetve Alessandro. „Azt mondta, hogy »ez a fajta munka nem neked való – összpontosíts a szenvedélyedre«, ez pedig a dokumentarista fotózás volt. Ez egy kedves módja a kirúgásomnak, de tényleg.”

Innentől szabadúszóként dolgozott olasz újságoknak, köztük a Corriere Della Sera napilapnak, később pedig áttért a Közel-Kelet eseményeinek tudósítására. Jelenleg különféle hirdetési, vállalati és dokumentarista megbízásokon dolgozik, amelyek közé beilleszti saját projektjeit is, amikor csak lehetséges: „minden megbízásnak örülök, ugyanis fotósként szükség van a pénzügyi háttérre – ebből telik ételre a családi asztalon, valamint a saját projektek folytatására.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-chiapas-mexico-migrants-follow-the-train-tracks-to-the-united-states

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/125s @ f/7.1, ISO 400

Tudott hasznosítani bármit is reklámpiaci tapasztalatából a dokumentarista munkáiban? Ha igen, hogyan? 

„Főként a fények használatában. Egy stúdióban a fényforrásokat mozgatni lehet, a fények egyénileg alakíthatók. Ezt helyszíni fotózásnál nyilvánvalóan nem lehet megtenni, de a megfelelő tudatossággal és figyelemmel meg lehet keresni a rendelkezésre álló fény változásait. Jobban figyelsz erre, és minden munkád részévé teszed.”

Ez a megfelelő fényviszonyok kivárását jelenti – a megfelelő, a történet elmesélésére alkalmas kép érdekében.

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-immigrant-shelter-in-sonora-mexico
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 35mm f/2.8 ZA | 1/200s @ f/2.8, ISO 1600

„Az elvándorlással kapcsolatos egyik projektemnél a végső válogatás nagyjából 30 képet eredményez, vagy még annyi sem, a több éven át felvett anyagból, de egyetlen ilyen kép elkészítése akár egy teljes heti munka lehet – tudom, mit szeretnék mondani, ismerem a helyet –, ezért a felvételhez újra és újra odamegyek: napkeltekor, napnyugtakor, esőben és különböző napszakokban csak azért, hogy megtaláljam a tökéletes fényt az elbeszéléshez.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-ivory-coast-africa-lady-walks-past-derelict-building

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/1000s @ f/6.3, ISO 800

TEST

Ennek részeként az utómunka jelentős szeletét teszi ki a projektnek, hogy sikerüljön megtalálni a képek tökéletes egyensúlyát. Alessandro véleménye: „Az utómunka végső fázisáig soha nem tudom igazán, melyik a tökéletes felvétel, csak amikor az összes kép szerepel a képernyőn sorozatként. Az utómunka létfontosságú, ugyanis ha nem jól csinálom, azzal tönkretehetem a munkát. A rossz munka jó utómunkával szebbé tehető – a jó munka története viszont elveszhet, ha rossz az utómunka. A képeknek sorozatként kell működnie, egy nagyobb történet részeiként, érzelmi töltetet is hordozó elbeszélésként.”

Ebből fakadóan Alessandro mindig segítséget kér az utómunkálatokhoz, hogy új szemszögből is láthassa a munkáját: „A fotós nem feltétlenül a legjobb személy a saját munkájának utómunkálataihoz. Én olyanokat bízok meg az utómunkákkal, akikben bízom, és ez bizony időbe telik. Egy hetet is igénybe vehet egy projekt egy-egy részének utómunkája, vagy akár néhány hónapot. Én hajtom végre az első kiválogatást, aztán megbeszélést tartunk, majd egy időre békén hagyjuk. Olyan, mint a bor – hagyni kell, és jobbá válhat.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-sonora-mexico-wall-at-the-border-with-the-united-states
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/125s @ f/7.1, ISO 200

A fotózás és az utómunka egyik kulcsmomentuma az egyensúly megtalálása az esztétikum és az újságírás között: „A fotós újságírás szabályai szerint dolgozom, de esztétikai szemszögből. Megvan a szabadságom ahhoz, hogy a lehető legjobb felvételekre törekedhessek az erőteljes hatás érdekében. Mondhatjuk, hogy a célom a szépség és az igazság tökéletes kombinációjának megtalálása – ekkor a legkifejezőbbek a képek.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-baja-california-wall-between-united-states-and-mexico-seen-from-tecate
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 35mm f/2.8 ZA | 1/320s @ f/5.0, ISO 800

Ennek jegyében Alessandro kompozíciói letisztultabbá váltak; egyszerűbb és hatékonyabb kombinációkat keres. „Korábban talán összetettebb kompozíciókat kerestem különféle témákkal a kép különféle rétegeiben. Ma már igyekszem inkább a lényegre összpontosítani.”

A gyakorlatban ez az egyszerűbb megközelítés „a szükségtelen dolgok kihagyása a képből az egyszerűsítés érdekében – kimarad minden zaj és figyelemelterelés –, de a kontextus megtartása; ilyen például a hely, ahol a képek alanyai laknak. Ezért szeretem gyakran a nagy tájképeket, ahol a téma a középpontban található – a tájnak, a hangulatnak és a témának muszáj összejönnie –, hiszen végeredményben a kontextus maga a történet.”

A cikkben bemutatott termékek 

ILCE-7RM2

α7R II hátulról megvilágított Full Frame képérzékelővel

SEL1635Z

Vario-Tessar® T* FE 16-35 mm F4 ZA OSS

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35 mm F2.8 ZA

Alessandro Grassini
Alpha Universe

Alessandro Grassini

Olaszország

Ez az én személyes inspirációm: hátrahagyni saját bizonyságtételemet a szépség és az igazság tökéletes kombinációjának örökös keresésében – melynek neve: művészet.

Profil megtekintése


x