Legyen szó akár vízi, akár szárazföldi fotózásról, Danas Macijauskas és VuThéara Kham elmagyarázza, miért is a Sony RX100-as az a kompakt fényképezőgép, amellyel garantált a professzionális végeredmény.
Minden fotós tudja, hogy mindig, mindenhol készen kell állni minden eshetőségre. Mindegyikünknek megvan a kedvenc felszerelése és fényképezőgépe, no de mi a helyzet azokkal a pillanatokkal, amikor valami kompaktabbra és könnyebbre lenne szükség?
Létezik két fotós, Danas Macijauskas és VuThéara Kham, akiknek ugyan az α7 II és az α7 III a két fő munkaeszköze, de mégis teljesen sajátjuknak érzik már a Sony RX100-as fényképezőgépét. Bár mindketten ugyanazon felszerelést használják – az RX100 V-öt –, mégis teljesen eltérő módon teszik azt. Ami azonban közös, hogy mindketten a gép méretét és minőségét tartja a legfontosabb tényezőnek.
VuThéara Kham egy Párizsban élő hivatásos fotós, aki leginkább a nyüzsgő városi utcákat járja munka közben. VuThéara számára az RX100-as lett az a tökéletes kisméretű gép, amelyet az α7 II és az α7 III modellek mellett használhat.
„Amikor utcákat fotózok – meséli VuThéara –, fontos, hogy mozgékony és észrevétlen tudjak maradni, épp ezért néha hátráltat, ha nagy, ormótlan felszereléssel kell dolgoznom. Az tetszik az RX100-asban, hogy nagyon hatékony; maximálisan kihasználom, hogy 24 képkocka/mp-es sebességgel tudok fényképezni AF-követéssel, így nem maradok le sem a történésekről, sem pedig azokról az arckifejezésekről, amelyeket szeretnék megörökíteni.
Danas viszont merőben másképpen használja RX100-asát.”
„Az RX100-assal dolgozom a vízben” – mondja Danas. „Van hozzá egy víz alatti használatra készült tokom, így búvárkodás vagy szörfözés közben is fényképezhetek, leggyakrabban azonban otthon, Litvániában használom, wakeboardozáskor. Csak suhanok a vízen, és körbevesznek a történések.” Egész idilli, nemde? „Eléggé könnyű – mondja nevetve –, csak a vízen vagyok, és suhanok körbe-körbe!”
Ami a két fotósban egyértelműen közös, az az, hogy úgy érzik, a képminőség miatt igazán ideális ez a gép.
„Más neves márkák fényképezőgépeit is próbáltam már vízi fotózáshoz – mondja Danas –, de még amikor RAW üzemmódban fényképezve sem voltak elég részletesek a képek. Ezzel szemben azoknál a RAW-képeknél, amelyeket a saját felszerelésemmel és az 1,0-hüvelykes érzékelővel készítek, a részletesség és a dinamikatartomány is olyan, amilyenre szükségem van”
Mindeközben VuThéara az RX100-ashoz készült 24-70 mm-essel egyenértékű objektívvel dolgozik, amely tökéletes választásnak bizonyult számára az éjszakai fotózások során. „Amikor éjszaka fényképezek az f/1.8-2.8 objektívet maximális rekesznyílással használom, az érzékenységet pedig ISO 1600-as értékre állíthatom, anélkül, hogy a gyújtótávolság vagy a minőség miatt aggódnom kellene, – magyarázza – az 1,0 hüvelykes érzékelő és objektív pedig a torzítást kiválóan kontrollálva biztosít természetes színeket és nagyszerű dinamikatartományt.”
Ami Danas és VuThéara számára egyaránt fontos az az, hogy teljes mértékben ők irányíthatják az RX100-ast, csak úgy, ahogy Sony Alpha gépeik esetében is tehetnék. Mindketten egyetértenek abban, hogy a gép legfontosabb funkciója a teljes körű manuális irányíthatóság, valamint az emellé társuló, a tükör nélküli gépekben megtalálható számos további funkció.
Danas megbízik az RX100 V-ben, ha a fehéregyensúlyról van szó. A vízközelben tapasztalható trükkös körülmények között az automata beállítást szokta választani.
„Az ISO-t is automatán használom, – mondja Danas – de általában ISO 3200-ra állítom a maximális értéket, így a gép azt már nem lépi át. Ezáltal olyan gyors zársebességgel dolgozhatok, hogy akár egy mozgó wakeboardost is megörökíthessek, és mivel mindig RAW-formátumban készítem a képeket, a fehéregyensúlyt akár az utómunkálatok során is módosíthatom.”
Az utcai és dokumentarista fényképészettel járó különböző kihívások tükrében VuThéara mindig az épp aktuális témának megfelelő beállításokat használ.
„Amikor utcai képeket készítek, – mondja – AF-C üzemmódba állítom az RX100-ast, széles fókuszú területtel dolgozom, és a legalacsonyabb 1/1000 mp-es sebességet használom, hogy biztosan minden mozdulatot megörökítsek. Ezután már a gépre bízhatom, hogy a 315 fázisérzékeléses AF-pontot használva lekövesse az alanyt.”
Az RX100-as objektívjének vezérlőgyűrűjét szintén igen hasznosnak találja VuThéara; „Annyira természetesnek hat, hogy az objektívgyűrűvel változtathatom az expozíciót. Mivel a gép dinamikatartománya tökéletes az árnyékos részek részleteinek megörökítéséhez, ezért néha alulexponálom a képet, hogy a világos részek is megmaradjanak, a nyers fotók szerkesztése során pedig könnyedén visszaállíthatom az árnyékosabb részek részleteit.”
Mivel megannyi profi funkcióval rendelkezik, nem csoda, hogy mindkét fotós szereti magánál tudni a Sony RX100-ast második gépként.
„Csak a jelen létezik. A tegnap maradjon lecke, a holnap lehetőség, a ma pedig életünk legjobb pillanata.”