brendan de clercq sony alpha 6600 kihalt út buszsávja mellett tekerő biciklisek, amint elnyúló árnyékokat vetnek az aszfaltra

Elszigetelt látvány

Brendan de Clercq

2020 tavaszán, Hollandiában – a világ nagy részéhez hasonlóan – karanténintézkedések voltak érvényben. A COVID-19 vírus terjedésével szembeni intézkedések számos területen korlátozták a mindennapokat. Sok fotós gondolta úgy, hogy ezeket a példa nélküli korlátozásokat dokumentálni kell. A portré- és utcafotózás specialistája, Brendan de Clercq szerint őt a korlátozások inspirálják az utcafotózási projektjei során, így a kijárási korlátozások közepette egyetlen dolgot tehetett: munkává változtatta azt α6600 gépével.

brendan de clercq sony alpha 6600 kihalt híd és tekintélyt parancsoló fellegek

© Brendan de Clercq | Sony α6600 + E 10-18mm f/4 OSS | 1/200s @ f/8.0, ISO 200

„Ízig-vérig utcai fotós vagyok – mondja Brendan –, és szeretek mindig új feladatokat találni magamnak. Ettől olyan élvezetes a fényképészet, és ez sarkall arra, hogy valóban kreatív legyek. Így a lezárások – vagy a Hollandiában jelenleg érvényben lévő részleges lezárások – közepette a szülővárosom, Alkmaar, illetve a közelben lévő Amszterdam kihalt utcáit örökítem meg. Nagyon furcsa ez a helyzet, mert általában turisták és helyi lakosok tömegei járnák az utcákat.”

brendan de clercq sony alpha 6600 üres székek egy amszterdami kávéház előtt

© Brendan de Clercq | Sony α6600 + E 10-18mm f/4 OSS | 1/60s @ f/8.0, ISO 125

Az emberek nélküli üres utcák valóban szokatlan látványt nyújtanak, de hogy emelje a tétet, Brendan elhatározta, hogy akkor fog fényképezni, amikor normális körülmények közt épp csúcsforgalom lenne.

„Ez az ellentét számomra még hangulatosabbá teszi a képet, és több technikát is ötvöztem, hogy sikerüljön megörökíteni az utcákat belengő nyugtalanságot” – mondja Brendan. „Egy nagylátószögű E 10-18 mm-es f/4 OSS objektívet használtam a 35 mm-es helyett, amely az első választásom szokott lenni utcai fotózáshoz. Az előbbivel ugyanis jól át tudtam adni az ürességet. A legtöbb képet a talajszinthez közelről, felfelé irányítva vagy döntött szögben készítettem – folytatta –, ami szokatlan az utcai képeknél. Nem egy átlagos nézőpont. És pont ezért választottam; mert nem átlagos időket élünk.”
brendan de clercq sony alpha 6600 építési munkálatok a kiürült amszterdami boltok mellett

© Brendan de Clercq | Sony α6600 + E 10-18mm f/4 OSS | 1/200s @ f/8.0, ISO 200

Az α6600 dönthető érintőképernyője nélkülözhetetlen volt bizonyos képeknél, mivel így Brendan könnyedén fotózhatott talajszintről. „Minden tekintetben nagyszerű gép utcai fotózáshoz – mondja. „A dönthető képernyővel kreatívabban dolgozhatok, mert így egy fizikai keretben, tisztábban láthatom a végső képet. És bárhogyan dönthetem vagy forgathatom a kijelzőt. Portréfotózásnál fontos, hogy a képkeresőbe nézve meg tudjam teremteni a kapcsolatot az alannyal, de ezeknél a munkáknál szeretek azzal a nagy és fényes kijelzővel dolgozni.”

„Ugyanakkor – folytatja – az α7R IV-es modellel ellentétben, amelynek a közepén van a képkeresője, az α6600 elektronikus képkeresője a bal oldalon található, a klasszikus távmérős gépek stílusához hűen, így ugyanis mindkét szemét tudja használni az ember, és látja, ha valami be fog mozdulni a képbe. Szóval ha valaki szeret így dolgozni, ezzel a géppel minden adott hozzá. Ugyan kicsi és könnyű, sokban hasonlít a full-frame gépemhez; hasonló a menü, és ugyanúgy hozzárendelhetők a leggyakrabban használt funkciók az Fn-gombokhoz. Akkor is gyönyörű a végeredmény, ha más objektívvel használom, és olyan csúcstechnológiás funkciókkal is rendelkezik, mint a valós idejű AF-követés. Nem lehet nem szeretni!”

brendan de clercq sony alpha 6600 két biciklis hosszú árnyékot vet egy üres úton

© Brendan de Clercq | Sony α6600 + E 10-18mm f/4 OSS | 1/200s @ f/8.0, ISO 800

Ez Brendan egyik kedvenc képe a projektből, mivel egyetlen klasszikus utcai kompozícióban egyesíti mindazt, ami alkotásra sarkallja őt. „Egy olyan utat látunk, amelyen általában nagy az autóforgalom – meséli –, így felettébb szembetűnő a változás. A felfestések – csakúgy, mint a korlátozások – azonban még mindig ott vannak; mégis az emberi jelenlét is figyelmet követel, amint a biciklisek árnyéka megtöri a vonalakat – és ott van még az útra festett »the show must go on« felirat is.”

brendan de clercq sony alpha 6600 egy kihalt mcdonalds előtti szemetesre festett alkotás

© Brendan de Clercq | Sony α6600 + E 10-18mm f/4 OSS | 1/160s @ f/9.0, ISO 125

Máskor pedig fizikai korlátok, kapuk és kerítések hada zárja el a tekintetünk elől az utcákat Brendan képein. „Ez a McDonald’sot ábrázoló kép egy másik kedvencem – mondja –, mert olyan, mintha a szemetes a bolt előtt egyedül ácsorgó ember lenne. Olyan, mintha arra várna, hogy beengedjék. Ő mi vagyunk.”

brendan de clercq sony alpha 6600 üres biciklitárolók egy stadion mellett

© Brendan de Clercq | Sony α6600 + E 10-18mm f/4 OSS | 1/320s @ f/9.0, ISO 160

Fontos tudnivaló: A fotóbeszámoló elkészítése során Brendan betartotta a holland kormány által bevezetett korlátozásokban foglalt társadalmi távolságtartási szabályokat. Kérjük, tartsd be te is a lakhelyeden érvényben lévő korlátozásokat.

Kiemelt termékek

Brendan de Clercq

Brendan de Clercq | Hollandia

„Egy napon el fogom készíteni a legtökéletesebb portrét. Azt, amelyik teljes mértékben megragadja az érzelmeket. Ezért veszem elő a fényképezőgépemet mindennap.”

Regisztrálj az α Universe hírlevelére

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod az α Universe hírlevélre.

Kérjük, adj meg érvényes e-mail-címet.

Elnézést! Valami elromlott.

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod.