2020 tavaszán, Hollandiában – a világ nagy részéhez hasonlóan – karanténintézkedések voltak érvényben. A COVID-19 vírus terjedésével szembeni intézkedések számos területen korlátozták a mindennapokat. Sok fotós gondolta úgy, hogy ezeket a példa nélküli korlátozásokat dokumentálni kell. A portré- és utcafotózás specialistája, Brendan de Clercq szerint őt a korlátozások inspirálják az utcafotózási projektjei során, így a kijárási korlátozások közepette egyetlen dolgot tehetett: munkává változtatta azt α6600 gépével.
„Ízig-vérig utcai fotós vagyok – mondja Brendan –, és szeretek mindig új feladatokat találni magamnak. Ettől olyan élvezetes a fényképészet, és ez sarkall arra, hogy valóban kreatív legyek. Így a lezárások – vagy a Hollandiában jelenleg érvényben lévő részleges lezárások – közepette a szülővárosom, Alkmaar, illetve a közelben lévő Amszterdam kihalt utcáit örökítem meg. Nagyon furcsa ez a helyzet, mert általában turisták és helyi lakosok tömegei járnák az utcákat.”
Az emberek nélküli üres utcák valóban szokatlan látványt nyújtanak, de hogy emelje a tétet, Brendan elhatározta, hogy akkor fog fényképezni, amikor normális körülmények közt épp csúcsforgalom lenne.
„Ez az ellentét számomra még hangulatosabbá teszi a képet, és több technikát is ötvöztem, hogy sikerüljön megörökíteni az utcákat belengő nyugtalanságot” – mondja Brendan. „Egy nagylátószögű E 10-18 mm-es f/4 OSS objektívet használtam a 35 mm-es helyett, amely az első választásom szokott lenni utcai fotózáshoz. Az előbbivel ugyanis jól át tudtam adni az ürességet. A legtöbb képet a talajszinthez közelről, felfelé irányítva vagy döntött szögben készítettem – folytatta –, ami szokatlan az utcai képeknél. Nem egy átlagos nézőpont. És pont ezért választottam; mert nem átlagos időket élünk.”
Az α6600 dönthető érintőképernyője nélkülözhetetlen volt bizonyos képeknél, mivel így Brendan könnyedén fotózhatott talajszintről. „Minden tekintetben nagyszerű gép utcai fotózáshoz – mondja. „A dönthető képernyővel kreatívabban dolgozhatok, mert így egy fizikai keretben, tisztábban láthatom a végső képet. És bárhogyan dönthetem vagy forgathatom a kijelzőt. Portréfotózásnál fontos, hogy a képkeresőbe nézve meg tudjam teremteni a kapcsolatot az alannyal, de ezeknél a munkáknál szeretek azzal a nagy és fényes kijelzővel dolgozni.”
„Ugyanakkor – folytatja – az α7R IV-es modellel ellentétben, amelynek a közepén van a képkeresője, az α6600 elektronikus képkeresője a bal oldalon található, a klasszikus távmérős gépek stílusához hűen, így ugyanis mindkét szemét tudja használni az ember, és látja, ha valami be fog mozdulni a képbe. Szóval ha valaki szeret így dolgozni, ezzel a géppel minden adott hozzá. Ugyan kicsi és könnyű, sokban hasonlít a full-frame gépemhez; hasonló a menü, és ugyanúgy hozzárendelhetők a leggyakrabban használt funkciók az Fn-gombokhoz. Akkor is gyönyörű a végeredmény, ha más objektívvel használom, és olyan csúcstechnológiás funkciókkal is rendelkezik, mint a valós idejű AF-követés. Nem lehet nem szeretni!”
Ez Brendan egyik kedvenc képe a projektből, mivel egyetlen klasszikus utcai kompozícióban egyesíti mindazt, ami alkotásra sarkallja őt. „Egy olyan utat látunk, amelyen általában nagy az autóforgalom – meséli –, így felettébb szembetűnő a változás. A felfestések – csakúgy, mint a korlátozások – azonban még mindig ott vannak; mégis az emberi jelenlét is figyelmet követel, amint a biciklisek árnyéka megtöri a vonalakat – és ott van még az útra festett »the show must go on« felirat is.”
Máskor pedig fizikai korlátok, kapuk és kerítések hada zárja el a tekintetünk elől az utcákat Brendan képein. „Ez a McDonald’sot ábrázoló kép egy másik kedvencem – mondja –, mert olyan, mintha a szemetes a bolt előtt egyedül ácsorgó ember lenne. Olyan, mintha arra várna, hogy beengedjék. Ő mi vagyunk.”
Fontos tudnivaló: A fotóbeszámoló elkészítése során Brendan betartotta a holland kormány által bevezetett korlátozásokban foglalt társadalmi távolságtartási szabályokat. Kérjük, tartsd be te is a lakhelyeden érvényben lévő korlátozásokat.
„Egy napon el fogom készíteni a legtökéletesebb portrét. Azt, amelyik teljes mértékben megragadja az érzelmeket. Ezért veszem elő a fényképezőgépemet mindennap.”