Sodródj az árral

Tolis Fragoudis

„Nagyon egyértelmű volt az a pillanat, amikor tudatosult bennem, hogy Nepálba fogok utazni, – emlékszik vissza Tolis Fragoudis – éppen Indiában dolgoztam egy filmen, több hónapig tartott a munka, és kikötöttem egy kis városban a Himalája tövében. Egyik este egy függőhídon mentem hazafelé, ami a Gangesz fölött húzódott. Éjjel 1 óra volt, és a hegyoldalon süvöltő szelet bámultam, és úgy éreztem, mintha a Himalája lehellete érintett volna meg. Csupán néhány másodpercig tartott, de megragadott – oda kellett utaznom, és meg kellett örökítenem.”

Tolis ekkor már rendkívül tapasztalt utazó volt, bejárta Mexikót és Közép-Amerikát, a fényképészet pedig az utazásai szerves részévé vált. Teljesen természetes dolog lett, mondja. „Nem a pénzért kezdtem el fényképezni, és el is utasítottam ezt a felvetést, amikor az emberek rákérdeztek. Egyszerűen csak élveztem, hiszen ez is része volt annak, hogy más világokban elmerültem.”

Ez nagy hatással volt a fotózási stílusára is, amely saját bevallása szerint egyszerűen egy kreatív áramlatra épül. „Elengedek mindent, – mondja Tolis – nincsenek elvárások vagy kívánalmak, csak fogom a gépem és sodródom az árral. Úgy vettem észre, így tudom igazán megragadni egy hely, egy táj vagy az ott élő emberek lényét.”

tolis fragoudis sony alpha 7RII a hófödte hegycsúcson megcsillanó fény

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/320s @ f/4.0, ISO 50

Ahhoz, hogy sodródj, szabadnak kell lenned, és Tolis szerint részben azért is olyan vonzók a Sony kamerái, mert rendkívül könnyű mozogni velük. „Azok a gépek, amelyeket Nepálban használtam, például az α7S II és az α7R II, rendkívül nagy teljesítményűek, – magyarázza – de egyben könnyűek is. A súly mindig fontos tényező, mert sokat kell túrázni, így az ember próbál minden fölösleges grammot lefaragni. A videózáshoz állványt, drónt és stabilizátort is szoktam magammal vinni, így azért van súlya a felszerelésnek. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a súlynak még nagyobb jelentősége van, amikor az ember 5000 méter magasban jár a hegyekben, és minden lépéssel fogy a szusz. A fényképezőgép teszi dolgát, és nagyszerű képeket csinál, te vagy az, akinek tartania kell a lépést!”

 

tolis fragoudis sony alpha 7RII hegycsúcson álló férfi nézi a távoli hófödte hegyeket

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/100s @ f/8.0, ISO 800

Egy másik dolog, ami segít Tolisnak sodródni az árral az az, hogy a Sony felszerelése messze nem olyan rémisztő, mint például a nagyobb DSLR gépek. Például, amikor rendkívül kifejező portrékat készített nepáli útján, arra lett figyelmes, hogy „természetesebben viselkednek az emberek, mint amikor egy nagyobb DSLR modellt használsz, – magyarázza – kevésbé vagy feltűnő. Nem olyan gyakran ismerik fel benned a hivatásos fotóst, könnyebb névtelennek maradni, és beleolvadni a pillanat valóságába.”

tolis fragoudis sony alpha 7RII egy mosolygó nepáli férfit ábrázoló portré

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/125s @ f/1.4, ISO 3200

Tolis egyik lenyűgöző portréja, amelyen egy narancssárga ruhába öltözött szádhu látható a katmandui Pashupatinath templomnál, tökéletesen példája ennek. „India és Nepál minden sarkából érkeznek ide zarándoklatra, – meséli – és vannak közöttük, akik csak megjátszák magukat, pénzt kérnek, ha le akarod fényképezni őket, különösképp, ha azt hiszik, hogy hivatásos vagy. De ezzel a férfival beszélgettem is, jól megértettük egymást, és örült neki, hogy lefényképeztem.”

tolis fragoudis sony alpha 7RII narancssárga ruhát viselő szádhu komoly tekintettel néz a kamerába

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/160s @ f/4.0, ISO 250

Az utazásai során készített portrékhoz Tolisnak szüksége volt az α7R II és az α7S kiváló fókuszálási és exponálási funkciói által nyújtott előnyökre, valamint arra, hogy az ő kötetlen stílusához igazodva reagáljanak és alkalmazkodjanak a gépek. „Egy kis sötét kunyhóban készítettem a portrét a nőről, – meséli Tolis – ahová ebédre hívtak meg. Csak úgy, mint a többi fotómnál, kizárólag természetes fényt használtam, ami az ajtón szűrődött be, így ISO 3200-as és f/1.4-es beállítást alkalmaztam az FE 35mm-es f/1.4 ZA objektíven a megfelelő exponálás érdekében. Az α7R azonban annyira jól szabályozza a zajt, hogy alig lehet látni.”

Az alkalmazkodási képesség az egyes jelenetek szembeállítása miatt is fontos Tolisanak: „Mindig próbálok az adott pillanatban maradni, és nem a fényképezőgépre koncentrálni; igyekszem magabiztosan csinálni a dolgom.”

tolis fragoudis sony alpha 7RII a katmandui baudhanáth templom mögött tornyosuló felhők

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + 18mm f/2.8 | 1/200s @ f/8.0, ISO 640

Vegyük például ezt a képet a katmandui Baudhanáth templomról. „Három napig maradtam a templom közelében – meséli Tolis – és vártam, hogy megérkezzen a fény. Szeretek fénnyel szemben fotózni, hiszen ez nagyszerű eszköze az érzelmek közvetítésének, ezért fontos, hogy bízzak a felszerelésemben. Tudtam, hogy az α7R II dinamikus tartománya megbirkózik majd a templom mögött felbukkanó nappal, és az épület világos és árnyékos részeit is megörökíti, miközben egy másik géppel valószínűleg túl sötét vagy kiégett képet kaptam volna.”

Tolis utazási projektjeivel szeretné az értékmegőrzés gondolatát is elültetni az emberek fejében. „Több módja van a figyelemfelkeltésnek, – magyarázza – de számomra az utazás célja, hogy a bolygónkat lenyűgözővé varázsoló vidékekről és emberekről alkossak és adjak tovább történeteket. Meggyőződésem, hogy egy embernek sem áll szándékában olyasvalamit elpusztítani, ami szép; ami szép, az az elménkre és a jólétünkre is serkentően hat.”

tolis fragoudis sony alpha 7SII oldalról készített fotó egy vízben pihenő elefántról

© Tolis Fragoudis | Sony α7S II + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/100s @ f/2.8, ISO 80

És hogy Tolis szerint miként járulhat hozzá a fotózás az értékmegőrzési erőfeszítésekhez? „Úgy hiszem, minél több ember figyelmét tudom felhívni a bolygó szépségeire, annál valószínűbb, hogy az emberek meg is őrzik ezen értékeket. Mindennel összekapcsolódik az életünk, és a jólétünk függ a bolygótól.”

A cikkben bemutatott termékek

ILCE-7RM2

α7R II hátulról megvilágított Full Frame képérzékelővel

ILCE-7RM2

ILCE-7SM2

α7S II E-bajonettes fényképezőgép Full Frame érzékelővel

ILCE-7SM2

SEL35F14Z

Distagon® T* FE 35 mm F1.4 ZA

SEL35F14Z

SEL70200G

FE 70-200 mm F4 G OSS

SEL70200G

Kapcsolódó cikkek

Tolis Fragoudis
Alpha Universe

Tolis Fragoudis

Svájc

Az egyetlen célom, hogy a lehető legteljesebb életet éljem

Profil megtekintése


x