A sportban a siker és a kudarc közti különbség jól meghatározható pillanatokban ütközik ki. Van, hogy a győzelem a másodperc töredékén múlik; a bajnokságokat a legapróbb részletek döntik el. Ugyanez a helyzet a sportfotózás terén is. Az adott pillanat a legfontosabb, és csak akkor sikerülhet igazán megragadnunk azt, ha rendelkezünk a megfelelő készségekkel és felszereléssel.
Danas Macijauskasnak a vízisportok terén végzett munkája tökéletesen igazolja ezt. Mi sem példázza jobban e megközelítést, mint a dél-afrikai Fokvárosban a Red Bull által megrendezett „A levegő királya” elnevezésű sárkányszörfös eseményen készített képei, melyekhez α7 III-as gépét használta.
Danas szerint az elsődleges az, hogy tudjuk értékelni az adott témát.
„A szörfözés, wakeboardozás és a sárkányszörfözés a fényképészettől függetlenül kezdett el érdekelni, – meséli Danas – de aztán úgy döntöttem, ötvözöm a kettőt. Észrevettem, hogy ez a kapcsolat átjön a képeken. Ha fotósként ismered az adott sportot, könnyebben kommunikálnak veled a sportolók, és te is jobban tudod, milyen beállítások működnek a legjobban.”
Mielőtt Danas maga is elkezdett volna sportolni, nem volt tudatában annak, hogy tulajdonképp a sport mélységeiben való megértése szükséges ahhoz, hogy a lehető legjobb képeket készíthesse. „Az első fotós eseményemen – meséli nekünk – megmutattam a srácoknak a képeket, és nagyon izgatott voltam, de a reakciójuk annyi volt, hogy remélik, nem töröltem ki a többit. A tanulság az volt, hogy még ha fotósként úgy is gondolod, megvan a tökéletes kép, a sportolók számára az a lényeges, hogy a sportról magáról meséljen a kép.”
Mitől lesz tehát nagyszerű egy sárkányszörfös fotó? Danas szerint a titok nyitja, hogy a fontos részleteket egyetlen képen tudjuk ábrázolni; ettől lesz igazán beszédes a megörökített pillanat.
„Több dolognak kell összeállnia – magyarázza Danas – fontos a háttér, a sportoló testtartása, a fény, az időzítés…a sportolót tökéletes pozícióban kell megörökíteni, mert a cél az, hogy azt mondják »Azta, ezen királyul nézek ki!«, amikor megpillantják a képet.” A fokvárosi képek tökéletesen példázzák Danas mondanivalóját. Ezek azok az elengedhetetlen összetevők, amelyek jól összefoglalják a döntő pillanatot.
Danas elmondása szerit a megannyi különböző tényező miatt ez a stílus sokkal jobban különbözik a hagyományos sportfotózástól, mint ahogy azt gondolnánk.
„A magassági sárkányszörfözés – magyarázza Danas – jóval közelebb áll a tájképfotózáshoz. Minden a méretarányokról szól, mert meg kell örökítenünk a sárkányszörföt, a szörföst magát és a tájat is, és ekkor érezzük át igazán, milyen magasra ugranak. Ezért fontos, hogy nagyobb látószögből készítsük a képeket, és ne csak a szörfösre fókuszáljunk, mint ahogy azt tennénk más sportok esetében.”
A számos különböző kép megkomponálásához Danas több zoomobjektívet is használ, például a Sony FE 70-300 mm-es f/4.5-5.6 G OSS és a 24-105 mm-es f/4 G OSS modellt, a tengerparti portrékhoz pedig az FE 135 mm-es f/1.8 GM objektívet választja.
Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy milyen technikákat alkalmazzunk. Hogyan egyeztetjük össze a tájképfotózáshoz szükséges készségeket azzal, hogy gyorsan és szabálytalanul mozgó témákat kell követnünk és rájuk fókuszálnunk? „Alapvetően ez elég nehéz” – mondja Danas nevetve. Ilyenkor hasznos igazán az Alpha gépem automata fókuszrendszere. A szörfös természetesen elég apró lesz a képen, és bárhol lehet a kompozícióban – úgysem tudhatjuk soha, hová is fog ugrani.”
Az α7 III-as gépén általában az érintőképernyős és a nagy látószögű témakövetési üzemmód elegyét használja a folyamatos AF-funkcióval együtt.
„Csak megérinted az adott személyt a képernyőn, és a gép ráfókuszál és folyamatosan követni fogja, – magyarázza – még akkor is, ha csak nagyon apró. És mivel a DSLR-rel szemben itt az AF terület a képkocka egészére kiterjed, sokkal kisebb az esély, hogy elvesztjük az alanyt.”
Mivel a szörfösök nagyon gyorsak, Mike a lehető leggyorsabb záridővel dolgozik, ilyenkor bizonyul igazán hasznosnak az α7 III automatikus ISO-vezérlése. „Az automatikus ISO rendkívül hasznos, – mondja – és nyugodtan ráhagyatkozhatunk, ez pedig lehetővé teszi, hogy ösztönösen reagálhassunk a fontos pillanatokra. Maximálisan megbízom benne és úgy állítom be, hogy 1/1000 másodpercen vagy e felett tartsa a záridőt.”
Az α7 III-as strapabíró kialakítása szintén lényeges. Oolyan minőséget képvisel, amely Danas szerint lehetővé teszi, hogy bármilyen kihívást teljesíteni tudjon, és ez az előző felszerelésével nem volt így.
„Gyakran előfordultak gondok” – meséli. „Egyik nyáron egy többhetes Srí Lanka-i munka után elvittem szervízbe a gépet, és azt mondták, hogy ljobb lenne, ha nem mosnám a kamerát. Az ottani párás idő miatt a gép belső alkatrészei nedvesek voltak és elkezdtek rozsdásodni. Az Alpha felszerelésem azonban rendkívül időjárásálló, így a fényképezőgép még akkor is jól teljesít, ha épp egy homokos parton kell dolgoznom, ahol a tengeri levegőnek és a 40 csomós szélnek kell ellenállnia. Sosem vall kudarcot, amikor teljesíteni kell.”
„Csak a jelen létezik. A tegnap maradjon lecke, a holnap lehetőség, a ma pedig életünk legjobb pillanata.”
Iratkozzon fel a YouTube-on
Like-oljon minket a Facebook-on