„Van valami varázslatos a hosszú expozícióval készített fotókban” – lelkesedett Bertrand Bernager. „Olyasmit örökít meg, ami 100%-ban természetes, alapesetben mégsem láthatod szabad szemmel; a hosszú expozíciós idő az, ami megteremti a varázslatot.”
Tagadhatatlanul hatásos – a hosszú expozíció alkalmazásával a fényképezőgépen belül hozol létre effektust, amely látszólag véletlenszerű, alaposabban szemügyre véve viszont mintázatokat fedezhetsz fel benne. Feltárul a tárgyak, a fények és az emberek adott helyszín körüli mozgása. „Kézenfekvő példa a forgalmi lenyomatok fotózása – ezek a haladó autók és járművek által létrehozott fénycsíkok” – említette Bertrand. „De saját magad is létrehozhatsz mozgást, mint ahogy ezen a Kiotóban készült képemen is látható, ahol az expozíció során mozgattam az állványomat a lenyűgöző fénycsíkok létrehozása érdekében.”
A technika nem csupán fények esetében működik, használhatod emberek és emberi mozgások fotózásához is.
„Ha elég hosszú expozíciót használsz, az emberek eltűnnek az adott helyről, ugyanis nem állnak mozdulatlanul a kép elkészítésének teljes időtartama alatt” – mondta el. „Ez a kép a világ egyik legforgalmasabb helyszínén készült – egy sibujai gyalogátkelőn, Tokióban. Ehhez 15 másodperces expozíciót használtam. Azt szeretem igazán ebben a képben, hogy volt egyetlen ember a zebra közepén, aki szelfit csinált, és aki tisztán kivehető, miközben körülötte mindenki más csak szellemszerű körvonalként látható, amint átsétál a kereszteződésen.”
A Bertrand által fotózott helyszínek és jelenetek egyike sem véletlenszerű. Nyüzsgő helyszíneket keres, ahol mozgó fények vagy emberek vannak, ahol a hosszú expozíció feltárja ezeket az egyébként rejtett mozgásokat. „Valójában a nagy jelenetekre összpontosítok, amelyek tele vannak energiával” – fejtette ki Bertrand. „Célom a nagyvárosi hangulat bemutatása. Nem készítek hosszú expozíciójú felvételt apró utcácskában, szokványos épületek között, hanem a hatalmas, lenyűgöző helyek vonzanak, amelyeket igyekszem még látványosabban megmutatni.”
Miközben a hosszú expozíciójú felvételek lehetőségének felismerése külön készséget igényel, a szükséges felszerelés meglehetősen magától értetődő. Bertrand az α6000-es és a 42 megapixeles Sony α7R III gépét kombinálva készíti hosszú expozíciós idejű képeit, rajtuk 16–35 mm-es f/2.8 G Master objektívvel. A nagylátószögű objektív lehetővé teszi számára az előtte zajló teljes jelenet megörökítését.
Állvány használata elengedhetetlen ahhoz, hogy a hosszú expozíció ideje alatt a fényképezőgép mozdulatlan maradjon. „Hallhattad már a tanácsot, mely szerint a legjobb fényképezőgép az, amelyik nálad van, de igazából ez igaz az állványra is” – mondta el nevetve Bertrand. „A nagyszerű hosszú expozíciós idejű felvételek kulcsa olyan állvány beszerzése, amelyet szívesen viszel magaddal minden utadra”.
Bertrand szerint, mivel a fényképezőgépnek teljesen mozdulatlannak kell lennie, távoli kioldóra is szükség van a hosszú expozíciójú fotózáshoz. Segítségével a gép érintése nélkül exponálhatsz, de akár Sony Image Edge Mobile alkalmazást futtató okostelefont is használhatsz, azaz távolról vezérelheted a fényképezőgépet.
A kirakós játék utolsó darabja pedig a semleges sűrűségű (ND) szűrő. „Ha hosszú expozíciós idejű felvételt szeretnél készíteni nappal, ND-szűrőre van szükséged” – javasolta. „Csökkenti az objektívbe jutó fény mennyiségét. Ha hosszú, egy perc körüli expozíciót tervezel fényes nappal, és nem használsz ilyet, a kép teljesen beég. Legtöbbször ND 1000-es szűrőt használok, ami 10 FÉ mértékben csökkenti a bejutó fényt. Használok ND 32-est is, amely csak kb. 5 FÉ mértékben csökkent. A különféle ND-szűrők használata segít abban, hogy különböző típusú hosszú expozíciós idejű felvételeket készíts.”
A hosszú expozíciójú fotózás meglehetősen technikai jellegűnek hangzik még olyanok számára is, akiknek van gyakorlata a fényképezésben, de Bertrand kifejezetten javasolja a kipróbálását a kezdetekben.
„Nagyszerű módszer a zársebesség hatásainak kiismerésére” – magyarázta. „Ráadásul pompás módja a fotózás és a képkomponálás javításának. A hosszú expozíciós idővel végzett fotózás inkább a festészethez vagy a rajzoláshoz hasonlít, és bármit létrehozhatsz, amit csak szeretnél – ezért vagyok ennyire szenvedélyes a munkámmal kapcsolatban.”
„A fényképezésen keresztül a fényt próbálom lekövetni, elillantani a mozgást és megörökíteni a pillanatot”