Szakítás az esküvői tradíciókkal

 Jorge Miguel Jaime Báez 

A káoszból rend – ez írja le tökéletesen Jorge Miguel Jaime Báez fotóművészetét. Jorge összegyűjti az esküvő összes érzelmét és kiszámíthatatlanságát, majd dokumentarista stílusú sorozattá fűzi, olyan pillanatokat is megörökítve, amelyeket egy normál esküvői fotós valószínűleg elmulasztana. És ezek a pillanatok különben elvesznének. Ezért olyan különlegesek Jorge képei. 

jorge miguel sony alpha 7RII töprengő vőlegény
 © Jorge Miguel Jaime Báez | Sony α7R II + 25mm f/2 Zeiss| 1/60s @ f/2.0, ISO 3200

A ceremóniára várakozó menyasszony csak egy példa arra, hogyan működik az őszinte megközelítés, amikor a nyers érzelmeket kell megörökíteni. Jorge ezt így magyarázza:

„Korábban megállt anyja bekeretezet képe előtt, aki két évvel korábban hunyt el. Először elkéstem, ezért csendesen vártam a helyemen, beállított expozícióval és fókusszal. Ő ismét közelebb jött, és én kattintottam. Kicsit meg kellett döntenem a fényképezőgépet, hogy minden a helyére kerüljön. A háttérben az apa sziluettjének mindenképpen a képre kellett kerülnie, hogy teljesen tisztán érezhető legyen a magány. Ez lett a menyasszony kedvenc képe.”

Jorge megközelítése személyes tapasztalatokból ered: saját 2006-os esküvőjéből, és egy olyan pillanatból, amelyet senki sem örökített meg, csak ő és akkori menyasszonya, valamint fotós társa, Maria emlékszik rá.

jorge miguel sony alpha 7RII menyasszonyt követő nyoszolyólány
© Jorge Miguel Jaime Báez | Sony α7R II + 25mm f/2 Zeiss| 1/200s @ f/2.0, ISO 640

“María megkérdezte, melyik fülbevalót viselje, és a közönyös válaszomat hallva megkérdezte, mi a baj. Ideges voltam, és nem tudtam beszélni. Erről a napról ez a legerősebb és legszebb emlékem, amely a lényeget szimbolizálja: az életem jelenét és jövőjét.” 

A fotós, akit felfogadtak, sajnos odakint ücsörgött, és rájuk várt. Jorge emlékszik, milyen csalódott volt a pár, amikor meglátták az elkészült képeket. „Amikor megláttuk a nap során készült képeket” – tűnődik Jorge –, „tudtuk, hogy semmit sem adnak vissza abból, amit éreztünk.” Ez volt a fordulópont, az a pillanat, amikor rájött, hogy változtatnia kell fotózási stílusán, és arra kell összpontosítania, ami a legfontosabb: „az emberekre, a szenvedélyeikre és az érzéseikre: az esküvő történetére.”

jorge miguel sony alpha 7RII menyasszony és vőlegény tükörképe egy ablakban

 © Jorge Miguel Jaime Báez | Sony α7R II + 24mm f/1.8| 1/500s @ f/4.5, ISO 640

Az őszinte stílus, mondja Jorge, azon múlik, hogy el tudsz-e merülni a káoszban. Az örömben és a bánatban, a lármában és az idegeskedésben. Magában az életben. Ez alapvetően a bizalomról szól. „Elég bizalmat kell gerjesztened ahhoz, hogy olyan helyeken és olyan helyzetekben lehess jelen, amelyekben mások nem lehetnek. Úgy kell ott lenned, hogy nem vagy ott, hogy nem veszel részt, hogy nem mondasz véleményt, csak dokumentálsz. Ha beavatkozol, ha változtatsz, ha irányítasz, végül minden esküvő ugyanolyan lesz. De ha szabad folyást engedsz az eseményeknek, bámulatos helyzetekbe kerülhetsz, és elképzelhetetlen pillanatokat örökíthetsz meg. Mindig nyitott elmével megyek az esküvőkre, készen az érzelmek megragadására.”

Esküvői munkáinál Jorge a kamerán belüli körbevágással szabja testre a fókusztávolságot, így hatékonyan megnövelve azt. „Az α7R III lehetővé teszi, hogy egy gombot testre szabjak, és így teljes képet rögzítsek 42 MP felbontással, vagy APS-C körbevágással 18 MP felbontásban, így az 55 mm-es fókusztávolság 82 mm-re növekszik. Tetszik ez az újítás, mert ezzel gyorsan változtathatom a fókusztávolságot.” 

jorge miguel sony alpha 7RII a menyasszony nagyanyja, amint a menyasszonyra néz
 © Jorge Miguel Jaime Báez | Sony α7R II + 25mm f/2 Zeiss| 1/500s @ f/4.5, ISO 1250

Jorge tudja, milyen fontos ismerni a párt, hogy mit szeretnek, mire kíváncsiak, hogyan éreznek, így felkészülhet azokra a pillanatokra, amikor a legőszintébb felvételeket készítheti. A menyasszonyi csokor alatt két fénykép volt, mely a menyasszony nagyszüleit ábrázolta. Jorge készített pár képet, de nem találta őket elég impozánsnak. Miután beszélt a párral, rájött, milyen fontos, hogy ez a kép tökéletes legyen, ezért módosított az irányon.

„Ahogy közeledtünk, tisztán láttam a két képet, és őt a háttérben, ezért úgy döntöttem, ezt a képet örökítem meg, amelyen nem látszik teljesen a menyasszony. Meg akartam mutatni az idő és a generációk elmúlását, és az idősek iránti tiszteletet. Ez volt az utolsó kép, amely az idős hölgyről készült, aki néhány nappal később elhunyt.”

jorge miguel sony alpha 7RIII könnyes szemű nyoszolyólányok egy esküvőn

 © Jorge Miguel Jaime Báez | Sony α7R II + 25mm f/2 Zeiss| 1/500s @ f/4.5, ISO 1250

Jorge azt szereti különösen az esküvői fotózásban, amikor sikerül elkapnia egy különleges, őszinte pillanatot, és az ereit elárasztja az adrenalin. Különösen akkor, ha azt a képet sikerül megörökítenie, amelyet keresett és a fejében megtervezett. „Ezen a képen” – magyarázza – „Veronica egy különleges emléket készített anyja számára, de mivel az anyjánál nem volt szemüveg, Veronica olvasta fel neki. Az érzelmek lassan fokozódtak, és el kellett döntenem, melyik pillanatot örökítsem meg, ezért az ölelésre koncentráltam, de a jobbra látható lányokat is belevettem a képbe.”

jorge-miguel-sony-alpha-7RII-bride-and-friend-embracing

 © Jorge Miguel Jaime Báez | Sony α7R II + 24mm f/2 Zeiss| 1/160s @ f/2.8, ISO 3200

 „Ahol káosz van, én ott vagyok! Épp a fényképezőgépem hátsó képernyőjét használtam, amikor megláttam, hogy egy gyerek fut felém jobbról. Nem szóltam hozzá, és ujjamat a kioldógombon tartottam. Szerencsém volt, mert a gyerek lábait sikerült lefotóznom. Ez ösztön – ha valami azt súgja, exponálj, akkor tedd azt – ez különböztet meg másoktól: a kíváncsiság, az erősségek és a gyengék.”

Jorge számára a tökéletes kép elkészítése nem egyenlő a sztereotípiák és a divat követésével, vagy a díjakról való álmodozással – hanem az érzelemgazdag pillanatok megragadásáról szól.

jorge miguel sony alpha 7RII töprengő vőlegény az esküvő előtt

© Jorge Miguel Jaime Báez | Sony α7R II + 55mm f/1.8| 1/125s @ f/2.8, ISO 3200

Ez a kép a vőlegényről, Juan Carlosról Jorge egyik kedvence. Juan Carlos ideges volt a ceremónia előtt, és egyedül akart maradni. Amikor Jorge rátalált, Juan nagyon nyugtalan volt, és Jorge tudta, hogy ezt a pillanatot mindenképpen meg kell örökítenie: „Felállt, és járkálni kezdett az étkezőasztal körül. Én pedig felkészültem a felvételre. Juan az asztalra tette a kezét, és egy nagyot sóhajtott. Majd így szólt: „Jorge, látod, hová jutottam?” 

Jorge számára ebben a pillanatban testesült meg mindaz, ami miatt a fotózás a szenvedélye: „Ez mindent elmondott: hogy milyen fontos számukra ez a nap, hogy Juan mi mindenen ment keresztül, és hogy milyen jövő vár rá. Ezért olyan fontos megörökíteni ezeket a pillanatokat, őszintén és hittel.”

jorge miguel sony alpha 9 menyasszony és vőlegény tükörképe egy autó tükrében

© Jorge Miguel Jaime Báez | Sony α9 + 35mm f/1.4| 1/8000s @ f/1.6, ISO 2000

 A cikkben bemutatott termékek 

ILCE-7RM2

α7R II hátulról megvilágított Full Frame képérzékelővel

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm-es Full Frame fényképezőgép autofókusszal

ILCE-9

α9 Full Frame, tükör nélküli fényképezőgép egymásra helyezett CMOS-érzékelővel

TEST
SEL35F14Z

Distagon® T* FE 35 mm F1.4 ZA

SEL24F18Z

Sonnar T* E 24 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1.8 ZA

Alejandro Ceresuela
Alpha Universe

Jorge Miguel Jaime Báez

Spanyolország

„A történelmet emberek, szenvedélyek és érzelmek alakítják.”


x