Valóságos luxus, ha az embernek saját stúdiója van otthon, még akkor is, ha ez csupán valamelyik szoba sarka, fehér falfelülettel. Az otthoni stúdió viszont megadja a lehetőséget, hogy azonnal nekiállhass a kreatív munkának, amikor elkap az ihlet. Én a garázst alakítottam át stúdióvá. Csupán 6,5 x 3 m-es helyről van szó, de a jól átgondolt kialakításnak köszönhetően jól ki tudom használni ezt a területet, és a portrék nagy részét úgy tudom elkészíteni, mintha a normál méretű stúdiómban lennék.
A viszonylag csekély méretű tér ellenére is tudom használni a portrék túlnyomó többségéhez a Sony Alpha 7R III vagy az Alpha 7R IV gépem a kedvenc FE 85mm f/1.4 GM objektívemmel. Kéznél van az FE 24-70mm f/2.8 GM objektívem is, ha esetleg szélesebb látószöggel kell fotóznom a hely miatt.
Hozzuk ki a legtöbbet egy kis helyből
Számos apró döntést kellett meghozni, amelyek mindegyike a hatékony és kényelmes hely kialakítását szolgálta a munkához. A legfontosabb a világítás megoldása volt az adott helyen. A kertünk déli fekvésű, tehát a nap legnagyobb részében fényt kap a garázs az ablakon keresztül, de kialakítottunk még egy ablakot, hogy a lehető legjobban kihasználhassuk a természetes fényt.
Mivel nagyon takarékosan kellett bánnunk a térrel, a főbb világítást két, falra szerelhető boom karral oldottuk meg. A Sony Alpha 7R IV gépen vezeték nélküli vakura állítottam be, így a gép zökkenőmentesen tudott működni a távoli vakurendszeremmel. Profoto B10 vakukat használok mivel ezek kicsik és a tápellátást hálózatról és akkuról is meg lehet oldani, tehát könnyen használhatók.
A boom karok bevetése kiváló ötlet volt, hiszen nagyon rugalmasak, ami a pozicionálást illeti. Az egyik kart egy kissé előrébb szereltük fel, tehát amikor teljes hosszában ki van nyújtva, a fotóalany mögé tud kerülni kontúrfényként vagy háttérfényként. A másik kart viszont az ellenkező irányba tudom kinyújtani fő fényforrásként. Megesik, hogy használunk egy állványra helyezett fényforrást is, ha szükséges, de a boom karok megadják a magasságot és mozgásteret anélkül, hogy foglalnák a helyet a padlón.
Az összes háttér a lehető legmagasabbra van felfüggesztve, és mindegyik feltekerhető az útból, ha épp nem használom. Ez szintén azt jelenti, hogy a háttérállványok sem foglalják az értékes helyet a padlón.
Hozzuk ki a legjobbat a fotóalanyból
Azt szeretem, ha a stúdióban a lehető legszabadabban tudok mozogni és dolgozni. Imádom használni a Sony Alpha 7R III gépem Szem AF funkcióját, mert ez megadja számomra a kompozíció és a mozgás szabadságát, hiszen biztos lehetek benne, hogy az alany szeme mindig fókuszban lesz. Kimondottan utálom, ha gúzsba kötnek az állványok, a vaku kábelei, a tápkábelek vagy a rögzítőkábelek.
Mindenképp javaslom, hogy legyenek különféle rácsaid a fényforrásokhoz. Ezek a reflektorokhoz vagy a softboxok elülső oldalához is beszerezhetők, és tényleg segítenek pontosan szabályozni, hogy hova essen a fény. A fényszínező zselék is hasznosak a háttér színének módosításához – én a Profoto OCF szűrőkészletet használom, mivel ezek jók a Profoto B1 és B10 vakufejekhez.
Fehér falak esetén kell valamilyen „fekete anyag”, amivel blokkolni tudod a falról visszaverődő fényt. Erre a célra alkalmas például egy összecsukható fekete háttér vagy egy feketére festett V-Flat. Bármit is használj, mindenképp segíteni fog a világítás megalkotásában, amikor egy kisebb otthoni helyen dolgozol.
Az utolsó tippem az lenne, hogy igazából nincs szükség rengeteg fényforrásra. Két vakufejjel rengeteg különféle stílusú portrét, és igazán kiváló felvételeket készíthetsz. Ezzel együtt minden azon múlik, hogy mit fotózol: a kedvenc felvételeim között vannak olyanok, amelyek csupán egy fényforrással készültek.
„Portrékészítés közben van egy pillanat, amikor létrejön a kapcsolat, és a téma magához enged. Ez az a pillanat, amikor a felvételt el kell készíteni, amely dokumentálja, ki van a képen, akárki is az.”