amsterdami csatorna szürkületkor

Így fotózok én | Idősűrítéses felvétel készítése

Albert Dros

Mi az a timelapse?

A timelapse videó szépsége abban rejlik, hogy meg tudsz mutatni bizonyos mozgásokat, amelyek szokványos módon láthatatlanok. Például az égre tekintve általában nem érzékeljük a felhők folytonos haladását és alakváltozását, de timelapse technikával néhány másodperc alatt láthatóvá válnak a finom mozgások is.

amszterdami csatornában tükröződő csónakok

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 2.5s @ f/14, ISO 50

Mivel bizonyos idő eltelik a sorozat képeinek rögzítése között, a sikeres timelapse felvételhez szükséges több száz kép elkészítése sok órán át tarthat. Ám amint ezeket a képeket másodpercenként 24 vagy 25 képkocka sebességgel játsszuk le, csupán pár másodpercesek.

Mit érdemes megörökíteni?

A timelapse videó megfelelő helyszínének vagy témájának kiválasztása rendkívül fontos. Elegendő történésnek kell lezajlania az adott időszakban ahhoz, hogy a videó dinamikus és érdekes legyen a nézője számára. Nemrégiben egy timelapse videón dolgoztam Amszterdamban, ahol élek.

nyugodt és mozdulatlan csatorna amszterdamban alkonyatkor

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 4s @ f/7.1, ISO 200

Számos érdekes mozgás zajlik a városokban, amelyeket közelebbről lehet megfigyelni timelapse felvételen – az emberek és az autók mozgásának folyása és ritmusa; a város fényeinek felkapcsolása a napfény csökkenésével. Ezeket a dolgokat nem észleljük valós időben, de felgyorsítva igazán érdekfeszítő látni.

Hogyan készíts timelapse felvételt?

Ehhez a projekthez főként a Sony Alpha 7 III gépet használtam. A 24 millió képpontos felbontás több mint elég nekem, ugyanis a nagyobb felbontás mellett nagyobb tárhelyre, több energiára és több időre lenne szükség a timelapse felvétel létrehozásához és feldolgozásához.

amszterdam egyik temploma tiszta kék égbolttal a háttérben

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM |1/80s @ f/8.0, ISO 200

A legtöbb Sony fényképezőgéphez hasonlóan a Sony Alpha 7 III is rendelkezik beépített intervallumidőzítő funkcióval, és én ezt használtam a legtöbb timelapse felvételsorozathoz. Egyszerűen beállítod a felvételek közti időközt, valamint a készíteni kívánt felvételek számát, a többiről gondoskodik a fényképezőgép. Természetesen a gépet állványra kell rögzíteni, és lehetőség szerint teljes mozdulatlanságot kell biztosítani; ha a gép megmozdul, a végső timelapse felvételen ugrik egyet a látvány.

A helyes expozíció

Ha rövid timelapse felvételt készítesz, és tudod, hogy a fényviszonyok nem fognak változni, akkor a legjobb, ha teljesen kézi expozíciót használsz a timelapse egésze alatt.

amsterdami csatorna éjszaka

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM |1/8s @ f/10, ISO 500

Amiért igazán nagyszerű dolog Sony fényképezőgéppel készíteni timelapse felvételt, az a dinamikatartomány. Mivel mindent RAW formátumban rögzítek, később tudom szerkeszteni az anyagot, így nem kellett gradált szűrőt használnom egyetlen timelapse felvételemnél sem. Rendszerint jelentősen alulexponálok az ég részleteinek megörökítése érdekében, tudva, hogy az árnyékos részek részleteinek túlnyomó részét is vissza tudom nyerni. Ezzel mindig tökéletes képet kapok.

Ha fényátmenetet rögzítek, mondjuk a nappalból az éjszakába, arra is van egy ügyes funkció az intervallumidőzítő funkción belül, amelynek neve: Automatikus expozíció követési érzékenysége. Ez a funkció fokozatosan hozzáigazítja az expozíciós időt a megvilágítás változásaihoz. A fényképezőgépet blendeprioritásra állítom, az automatikus expozíció követési érzékenységét pedig „Alacsony” értékre. Ez azt jelenti, hogy a fényképezőgép nagyon fokozatosan módosítja az expozíciót, hirtelen ugrás nélkül, ami villódzást eredményezhetne a végső timelapse felvételen.

amszterdami épületek tükröződnek a csatornában éjszaka

© Albert Dros | Sony α7R IV | 0.6s @ f/4.0, ISO 200

Emellett meg kell bizonyosodni arról is, hogy az intervallumidő elegendő. Például az első exponálások lehetnek 1/30 mp-esek, 2 mp-es időközzel, de ahogy a csökken a fény mennyisége, akár 3 mp-es expozíciós időre is szükség lehet; ami viszont hosszabb az intervallumidőnél. Annak biztosításához, hogy mindig legyen elegendő rugalmasság, és az expozíciós időm maradjon az intervallumidő alatt, nagy blendenyílással fotózok (ami egyébként segít elkerülni az érzékelőporosodás jelentkezését is), az érzékenységet pedig ISO 200 vagy 400 értékre állítom.

Újabb dimenzió hozzáadása

Szeretek igazán kreatív lenni timelapse kompozícióimban, ezért gyakran használok motoros sínt és fejet. A motoros sín és fej használata lehetővé teszi mozgások megvalósítását, például egy előtérben található dolog körüli pánolást. Ez sokkal térbelibb hatásúvá teszi a végső timelapse felvételt. Ezért szeretek városban fotózni, ugyanis rengeteg olyan tárgy van, amellyel el lehet érni ezt a hatást; a város igazi játszótér a timelapse fotózáshoz.

látványos-felvétel-templomtoronyról-egy-csatorna-fölött-amszterdamban

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 30s @ f/5.0, ISO 200

A timelapse felvétel létrehozása

Miután elkészült több száz felvétel, összefűzheted őket egyetlen timelapse sorozattá. Én az Adobe Lightroom és az LR Time-lapse segítségével dolgozom a képeim szerkesztésén,és simítom ki a villódzásokat. Ezután exportálom a képeket JPEG-sorozatként az Adobe After Effects szoftverbe, amelyben újrakomponálhatom bármelyik részt, ahol esetleg valaki meglökte és elmozdította a fényképezőgépet,illetve áttérést és zoom effektust tudok belevinni – pont, mintha szokványos videót szerkesztenék.

Kiemelt termékek

Albert Dros

Albert Dros | Netherlands

„A tökéletes kép elkészítésének megszállottja vagyok.”

Regisztrálj az α Universe hírlevelére

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod az α Universe hírlevélre.

Kérjük, adj meg érvényes e-mail-címet.

Elnézést! Valami elromlott.

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod.