A prémium minőségű eszközön történő zenehallgatás valóságos csemege a fülnek. A szélesebb közönség megszólítása érdekében új formatervezési nyelvet alakítottunk ki.
Az MP3 vagy ACC formátumok hallgatása a mindennapok részévé vált, amit az okostelefonok és a mobilkészülékek elterjedése is elősegített, így kevesebben keresik a nagy felbontású hang által nyújtott valósághű minőséget. Azt szeretnénk, ha minél több emberhez jutna el az eddig sohasem tapasztalt minőség, és ismerné meg a CD-ken túlmutató zenei élményt – különösen napjainkban, amikor a digitális hangzás világában tapasztalható előretörés a hanganyagok mennyiségére és minőségére is jótékony hatással van a streaming és a terjesztés területén. Mindeközben a vezeték nélküli zenehallgatás népszerűsége azt jelzi, hogy az emberek számára az egyszerűség és a kényelem is fontos szempont. Eljött az idő, hogy új szemmel tekintsünk arra, mitől prémium a prémium hangzás, illetve hogy kialakítsunk egy új formatervezési nyelvet a jelen és a jövő számára, amely hűen tükrözi az újfajta zenehallgatási élményt.
Mi a fontos az embereknek a prémium hangtermékek kialakításában? Számos zenei szakembert és vájt fülű zenehallgatót kérdeztünk meg erről a Tokióban és Londonban tartott kutatások és workshopok keretein belül. A zeneszeretők esztétikai érzékének újraértékelése emlékeztetett minket arra, milyen fontos, hogy biztosítsuk a hallgatókat a hang kiválóságáról, láthatóvá tegyük a technikai alapokat, illetve hogy már a termék megjelenése és alapanyagai is jelezzék a nagy felbontású hangzást. Ne vékonynak, könnyűnek és futurisztikusnak nézzen ki a termék – az általunk keresett elsőrangú formatervezés magabiztosságot sugall komoly és lényegre törő megjelenésével.
Tömörítés, sűrítés és negatív tér
A prémium minőségű, nagy felbontású zenei élményhez szükséges összetevőkön gondolkodva jutottunk el oda, hogy felfedezzük a tömör, kis helyet igénylő kialakítás szépségeit. Képzelje el, hogy egy audiotermék minden alkotóelemét egyetlen tömör egységbe sűrítjük – addig préselve őket, amíg az anyagok eggyé nem válnak, és így természetes módon csak az elengedhetetlenül fontos részek maradnak meg. Ez a folyamat a negatív teret is felfedi, amely annak során keletkezik, hogy csak az alapvetően fontos jellemzőket őrizzük meg. Ezen elvek mentén továbblépve úgy döntöttünk, hogy az így kapott tér formatervezésére összpontosítunk, hiszen ez tükrözi leginkább a prémium hangzás lényegét.
Mi az az ideális negatív tér, amely a különböző típusú audiotermékeket jellemzi? Három koncepciópár alapján gondolkodtunk. A formák, amelyek ebből a tömörítési eljárásból születnek, egyszerűek és ikonikusak lennének. Az audiotermékeknek emellett megnyugtatóan tömör és tartós benyomást kellene kelteniük. A finoman szemcsézett felületek és a textúrák a nagy felbontású zenei élményéhez hasonló precizitás és tömörség érzetét hangsúlyozzák.
Takuma, művészeti vezető
A minimalista dizájn általános trendje sokak számára ismerős lehet, a prémium hangzás formatervezése azonban más eszmény elérésére törekszik. A termékeknek már a megjelenésükben el kell valamit árulniuk azokról a jellemzőkről és mérnöki munkáról, amelyek lehetővé teszik ezt a szintű hangteljesítményt. A nagy felbontású zene olyan részleteket őriz meg, amelyek általában elvesznek, részletes és tartalmas hangzást teremtve. Ugyanezt az elvet kell követnünk a formatervezés során is. Ahelyett, hogy egyik alkotóelemet iktatnánk ki a másik után, olyan formákat kell keresnünk, amelyek kifejezik a belső minőséget, a lehető legelegánsabb külsőbe zárva.
Kisméretű külső, amely tiszta, valósághű hangzást takar
NW-ZX2
Vegyen kézbe egy Walkman® NW-ZX2 készüléket, és látni fogja, hogy egyáltalán nem próbáltuk meg elrejteni a belső erősítőegységet. Sőt, míg a ház többi részének megjelenése inkább tömör, az erősítő helyénél kisebb kiemelkedés érzékelhető a hátoldalon. Ez a jellegzetes forma mindig emlékeztet arra, hogy mi szükséges a kiemelkedő hangminőséghez. A készüléket süllyesztett gombokkal láttuk el, az így létrejövő negatív térnek köszönhetően pedig pusztán tapintás alapján is érzékelhető a gombok helye. A hangteljesítményt támogató kialakítás egy másik jele az alumíniumváz, amely nagyobb szilárdságot biztosít a lekerekített oldalakkal. A szemcseszórt felületet a nagy felbontás emlékeztetőjegyeként szolgál. Amikor pedig a helyére teszi, látni fogja, hogy a dokkoló elég magasan tartja ahhoz, hogy könnyedén használhasson nagyobb, jobb minőségű csatlakozókat is, amiről az erre a célra kialakított, praktikusan megtervezett tér gondoskodik.
Impozáns külsejű interfészek
PHA-3
A korábbi fejhallgató-erősítők kivitelezésével ellentétben – amelyeken az interfész és a vezérlők védőelemei mintha extra funkcióként lettek volna hozzáadva – a PHA-3 minden szükséges komponenst egy tömör, praktikus házban egyesít, amelynek külseje magán viseli a nélkülözhetetlen jellemzők nyomát. A kompakt szemlélet jegyében a védőelemeket integráltuk a házba, és ugyancsak itt kapott helyet a tárcsa, valamint a fejhallgató-csatlakozók is. A csavarokat gondosan elrejtettük, amitől a karcsú ház még egységesebb külsőt kapott. Hengerelt alumíniumból készítve, szemcseszórással tökéletesítve. A készüléket megérintve azonnal érezhető a finoman bordázott hangerőszabályozó tárcsa minősége.
Yashiro, tervező
Fontos számunkra, hogy a formák, amelyekben prémium kategóriás audiotermékeink testet öltenek, a magasabb szintű hangminőséget is tükrözzék. Negatív térnek minősül számunkra az, ami a hangminőség és a zenei élményt elősegítő funkciókon kívül marad. Így jött létre a belső figyelembe vételével kialakított külső, amely minden elemében kapcsolódik a kivételesen tiszta hangzáshoz és páratlan zenei élményhez.
Kettős hangszóró,
nagy groove-ok
XBA-Z5
Az XBA-Z5 fülbe helyezhető fejhallgató kettős kiegyensúlyozott armatúrás egységgel rendelkezik a tisztább középtartományú és magas hangokért, amelyet egy nagyméretű, dinamikus hangszóróval egészít ki. Ennél az eszköznél a tervezés során alkalmazott negatív tér elképzelés a kettő között húzódó, érintetlenül hagyott mélyedés formájában jelenik meg, miközben az egyes funkciókat egyetlen tömör egységgé gyúrtuk. Az így megteremtett látvány azt üzeni, hogy a fülbetét két külön egységet foglal magába, amelyek egyaránt szükségesek a kiemelkedő hangteljesítményhez. A ház nagy merevségű magnéziumból készült, finoman szemcsézett textúrájával utalva a nagy felbontásra.
Csúcsteljesítmény kívül-belül
MDR-Z7
Az MDR-Z7 fejhallgató 70 mm-es membránjai síkhullám-hatást hoznak létre, amely természetesebb zenei hangzást eredményez. Ezenkívül döntve vannak a fül irányában, egységesebb elosztást biztosítva a széles frekvenciatartományban. A nélkülözhetetlen, csúcsteljesítményű membránok formája a burkolaton is visszaköszön – ez a részlet is jelzi a folyamatot, amelynek során igyekeztünk a burkolatot a lehető leginkább helytakarékossá tenni a teljesítmény veszélyeztetése nélkül. Ennél a készüléknél is kifinomult felület utal a kiváló hangminőségre. A burkolatot alumíniumkarok tartják a helyén, a vékony kialakítás mellett is tartós kivitelezést biztosítva.
Kurihara, tervező
Habár a tervezés során a sűrítés, tömörítés és helytakarékosság elveit követtük, egyes termékfunkciók mégis fontosabb szerepet töltenek be másoknál. Termékenként változóak azok a hangminőséget, megjelenést, használatot és egyéb tényezőket befolyásoló jellemzők, amelyeket ki szeretnénk hangsúlyozni. Azzal, hogy a tervezés során a nyitott részek negatív terére helyezzük a hangsúlyt, egyértelművé tehetjük, hogy mik az adott termék legfontosabb és leginkább figyelemre méltó tulajdonságai.
Központi mélysugárzó.
Dizájn és hangzás.
MHC-V7D/SHAKE-X7D
A negatív tér esztétikája ihlette a már meglévő, nem nagy felbontású otthoni hangrendszerek – például az MHC-V7D/SHAKE-X7D rendszerek – kialakítását is, amelyek minden házibuli szívét-lelkét adják. Ebben az esetben a mélysugárzó került a középpontba, amely a masszív hangzást szimbolizálja. A mélysugárzó és a körülötte elhelyezkedő közép- és magassugárzók közötti hely módosításával – mélyedések, amelyek akkor jelentek meg, amikor a hangsugárzókat egy egységesebb elrendezésbe tömörítettük – a rendszer határozottabb benyomást kelt, egyes funkciói pedig nagyobb hangsúlyt kaptak.
Oldalról nézve a rendszer sima felületű, elegáns sziluettje látható. A nyomokban érezhető feszülés ezeken a felületeken azt mutatja, mintha odabent erőteljes hangzás által okozott nyomás koncentrálódott volna. A párhuzamos felületeket is minimálisra csökkentettük, ami javítja az akusztikát. A felső részbe simul bele a vezérlés, ugyanazokat a helytakarékos tervezési elveket tükrözve, és könnyebbé téve az érintések elkerülését a rendszer mozgatásakor.
Morimoto, tervező
A zenei szakemberek és a prémium hangzás kedvelői egyaránt olyan termékekre vágynak, amelyekre éveken át számíthatnak. Ez jó ok arra, hogy a kimagasló teljesítmény mögötti mérnöki munka egyértelműen kitűnjön a termék formatervezéséből. Semmi sem fontosabb számunkra, mint azt látni, hogy a zene iránt elkötelezett emberek keresik termékeinket.
Kapcsolódó termékek
Sony dizájn – Tiszta geometria
Az audiovizuális és enteriőr elemek tökéletes szimfóniája. Ismerje meg a dizájn inspirációja mögött rejlő belső történeteket.