Jesse McCartney – 360 Reality Audio – első élmény

Jesse McCartney-val beszélgettünk az élő koncertezés varázsáról, a 360 Reality Audióval kapcsolatos első benyomásairól és a nagyszerű ötletek elfogadásáról.

Együttműködésben a LIVE NATION-nel

Jesse McCartney

jessemccartney-álló

Jesse McCartney New Yorkban született, majd zenei előadóként, dalszerzőként, és rendkívül sokoldalú színészként érvényesült. 11 évesen 2 Daytime Emmy jelölést kapott az ABC „All My Children” c. sorozatában való játékáért, emellett a Dream Street nevű zenekarban is játszott; első albumuk 800,000 példányban kelt el.
16 évesen kiadta első kislemezét, a „Beautiful Soul”-t, amelyből 1,8 millió példány fogyott. 2008-ban, Ryan Tedderrel megírták Leona Lewis „Bleeding Love” c. slágerét, amely 34 országban vezette a listákat – az egyetlen ilyen dal az évtizedben. A dalt jelölték Grammy-díjra és elnyerte az ASCAP Song of the Year elismerést (2009). Jesse „Departure” című harmadik albumának „Leavin” c. dala 2008-ban első volt a top 40-es rádiós listákon Amerikában. További toplistás számai a „She’s No You”, a „Body Language”, a „How Do You Sleep”, az „It’s Over” és a „Shake”. Színészként szerepelt a „Summerland”-ben és a „Keith”-ben, de emlékezetes vendégszereplései is voltak a „Hannah Montana”-ban és a „Fear The Walking Dead”-ben is. McCartney adta Theodore hangját az Alvin és a Mókusok filmekben, jelenleg a Nightwing nevű szuperhős szerepében hallható a Young Justice 3-ban.
2018-ban, a „Better With You” c. kislemezével volt egy azonos elnevezésű teltházas turnéja is. 2019-et a „The Resolution Tour” amerikai szakaszával kezdte, de idén először Délkelet Ázsiába is eljut majd. Jelenleg új, 2019 második felében debütáló számokon dolgozik.

„A zene az elsőszámú szerelmem”

- LIVE NATION

Köszönjük, hogy leült velünk beszélgetni, Jesse. Ön nagyon fiatalon kezdte a karrierjét. Milyen volt, és hogyan hatott ez Önre felnőtt előadóként?

JESSE MCCARTNEY

Nos, nagyon muzikális családban nőttem fel. Az egész családom az volt: a nagyszüleim, a szüleim, a fivérem, a nővérem, az unokatestvéreim. Mindenki szerette a művészeteket, a zenét, különösen a színházat. A szüleim pedig bátorítottak minket, hogy gyűljünk össze a zongora körül, és énekeljünk együtt, hallgassunk együtt régi albumokat. Ezek jelentették a zenei alapokat számomra.

Azt hiszem, hét vagy nyolc éves lehettem, amikor elkísértem a szüleimet a színházba, ahol dolgoztak, és néztem, ahogy szerepelnek, például Rogers-Hammerstein darabok helyi produkcióban. Végül csatlakoztam hozzájuk. Ezután családként léptünk fel 500 férőhelyes viktoriánus stílusú színházakban.

Aztán megindult a lavina: néhányan lejöttek New York City belvárosából a külvárosba, és azt mondták, hogy ez a kölyök egész jól játszik. El kéne vinni Manhattanbe, aztán meglátjuk, mi lesz. Végül anyám elvitt, és elkezdtem meghallgatásokra járni a Broadwayn. Alig egy éven belül megkaptam az első szerepemet Louis-ként „A király és én”-ben, amiben Haley Mills játszotta Anna szerepét.

Kilenc éves koromban pedig már az első országos turnén vettem részt „A király és én” szereplőjeként. Akkoriban nem éreztem ezt munkának. Igazából még most sem érzem annak. Fizettek érte, de én azért csináltam, mert szerettem. Egyáltalán nem gondoltam az üzleti részére a dolognak. Most, 20 évvel később itt vagyok, és még mindig szerepelek. És még mindig azért csinálom, mert szeretem. Viszont már kicsit jobban érdekel az üzleti része is. [Nevet] De mindig ez lesz az első számú szerelmem.

- LIVE NATION

Az ifjúkori élményei hogyan segítették elő, hogy dalszerzővé váljon? Mit gondol a karrierje során gyűjtött tapasztalatairól a dalszerzéssel kapcsolatban?  

JESSE MCCARTNEY

Mindig is dalszerző szerettem volna lenni. Szerintem 16 évesen már úgy gondoltam, hogy belőlem egyszer elismert dalszerző lesz. És hát elég ritka az, hogy valóban azzá is tudjon válni az ember, talán azért, mert még nincs olyan rálátása az életre. Egy serdülő középiskolás voltam, aki épp a tinédzserkor problémáit élte meg, és akkor még nem tudtam sokat a világról.

Idő kellett, hogy felnőjek, hogy utazzak, hogy szerelembe essek, és kiszeressek valakiből, hogy megtapasztaljam milyen a fájdalom, milyen ha összetörik a szívem, milyen egy románc; mindazt, amiből dalszerzés közben merítek.[Jelenleg], talán jobban mint valaha, úgy érzem, hogy a kisujjamban van a dalszerzés, pusztán azért, mert a [korábbiakhoz] képest most érzem igazán, hogy a csúcson vagyok: Már bejártam a világot. Számtalan kultúrából merítettem. Megéltem pár kapcsolatot is. Egyszerűen bölcsebb lettem, talán így fogalmaznék. [Nevet] Szerintem ez segített abban, hogy jobb, őszintébb, és könnyebben emészthető dalokat szerezzek.

- LIVE NATION

Mekkora jelentősége van ma az Ön számára a zenélésnek?

JESSE MCCARTNEY

A zene, ahogy mondtam, az elsőszámú szerelmem. És miután tartottam egy kis alkotói szünetet – biztos tudja, volt egy három és fél, négy éves kihagyásom, amikor más kreatív munkákban próbáltam ki magam – a legutolsó élményen a stúdióban egy évvel ezelőtt, amikor az új dalokon kezdtem el dolgozni, az volt, hogy ráeszméltem, jobb lettem ebben. Amikor visszatekintek a 16 éves önmagamra, és meghallgatok egy-két számot, amiket akkor írtam, ráeszmélek, mért mondta a lemezkiadó, hogy hát, ezt a dalt nem tesszük rá az albumra.

Úgy látom, volt a fejlődésemnek egy íve, és azt érzem, még most is fejlődöm. Szerintem ez a legutóbbi album jól bemutatja, mire vagyok képes dalszövegíróként és dalszerzőként. És szeretem, amit csinálok.

A legjobban az tetszik most, hogy amikor alkotok valamit, azonnal megoszthatom, és láthatom az első reakciókat – perceken belül – azoktól az emberektől, akik már évek óta követik a munkásságomat. Ez régen nem volt ilyen egyszerű. Néha hónapokat kellett arra várni, hogy kiderüljön, milyen is egy adott szám általános megítélése.

- LIVE NATION

A közönség visszajelzésének témájára még visszatérnénk később, de először is megkérdeznénk: el tudja képzelni az életét zenélés nélkül?

JESSE MCCARTNEY

Egyáltalán nem. Tudom, hogy közhelyesen hangzik, de mégis igaz, hogy a zene egy egyetemes nyelv. Mehetek akár Japánba is, és bár nem beszélek egy mukkot sem japánul, amikor zenélek, látom az emberek arcán, hogy milyen érzelmeket keltek bennük. Az előadás közben lehet érezni azt az energiát, amikor tudod, hogy nem kell, hogy értsétek egymás nyelvét, és mégis értitek egymást.

Egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy felébredek és nem a Spotify-t hallgatom a reggeli kávém mellett. Az autóban is zenét hallgatok – része a mindennapjaimnak. Szerintem ezzel a legtöbb ember így van.

- LIVE NATION

Mennyire fontos Önnek, hogy élőben zenélhessen, rajongók ezrei előtt?

JESSE MCCARTNEY

Az élő koncertjeimen érzem magam igazán otthon. Először akkor álltam színpadon, amikor a színházban beledobtak a mélyvízbe. Épp ezért azóta már nagyon otthon érzem magam a színpadon. Ami igazán nagyszerű az [élő koncertben], hogy első kézből lehet megtapasztalni, hogyan reagálnak egy dalra, és már egyre inkább figyelek erre. Amikor írok egy dalt, előadom egy egyetemi fellépésen vagy valamelyik turnémon, ilyenkor ugye egy teljesen ismeretlen dalt hall a közönség, amit még ki sem adtam. Ilyenkor azonnal meg lehet figyelni a reakciókat. Látni lehet egyből, hogy van-e olyan, akinek tetszik, vagy egyáltalán nem fog meg senkit. Ezt szeretem a legjobban, amikor élőben játszom.

Szeretem azokat a számokat is előadni, amiket mindenki ismer. A slágereket eljátszani sosem unalmas, mindenki együtt énekel veled. Hihetetlen érzés. De igen, mostanában szeretek új dalokat kipróbálni a fellépéseken. Ez az új hobbim. Írok valamit, felugrok a színpadra, és megnézem tetszik-e nekik.

- LIVE NATION

Mennyire fontosak Önnek a rajongói?

JESSE MCCARTNEY

Nagyon szerencsésnek mondhatom magam, hogy ebben a korban és világban, amikor sokan gyorsan nyergelnek át új dolgokra, a rajongótáborom hű maradt hozzám az évek alatt, ami nem igazán jellemző manapság. Számomra ez lenyűgöző.

Szerintem [a rajongóim] az elmúlt másfél évben mutatták meg, milyenek is igazán. Miután egy hosszabb alkotói szünetet tartottam, és vonakodtam bármi újat is kiadni. Azért volt így, mert nem tudtam, hogy fogadnák – nem tudtam, egyáltalán érdekelné-e őket. Végül annyian jöttek el meghallgatni, mint soha korábban. Idén két turnénk is volt, ahol minden jegy elfogyott. Ez tényleg arról tanúskodott, hogy mennyire hűségesek a rajongóim.

jessemccartney-lejatszas-1
jessemccartney-lejatszas-2

„A Sony víziója, vagyis a cég alapfilozófiája a „kandó” élmények megteremtése a hangzáson és a zenén keresztül… Ez tetszik”

- LIVE NATION

Épp egy új albumot vesz fel. Hogyan zajlik ez a folyamat, és mennyire fontos, hogy a rajongóknak a legjobbat nyújtsa?

JESSE MCCARTNEY

Nos, a rajongók már messziről felismerik a bóvlit. És tudják, mi autentikus és mi nem. Tudják, mikor adod bele a lelkedet, és mikor nem. Ha egy pár napig semmit sem posztolok, a rajongóktól egyből megkapom, hogy: „Eltűntél, elmentél, megint ezt csinálod. Ne csináld!” Egy pillanatra sem hagyják, hogy elhagyjam magamat, és ezt szeretem. Értékelem.

És mivel művész vagyok és perfekcionista azokkal szemben, akiket érdekli, mit csinálok, jó minőségű produktumot akarok létrehozni. Azt akarom, hogy hihetetlen hangzása legyen. Azt akarom, hogy ez legyen a legnagyobb kaliberű szerzemény, amire képes vagyok. Azt akarom, hogy fájdalmat, izgalmat, romantikus érzelmeket váltson ki. Azt akarom, hogy hasson a közönségre, bármilyen érzelmet is váltson ki belőlük. Olyasmit akarok közvetíteni, amihez tudnak viszonyulni. Azt hiszem, a zenében ez a fontosabb dolog, ezért megpróbálom a legmagasabb szinten űzni. Úgy értem, ez része a dolognak. Nem akarom félvállról venni. 100%-ot akarok nyújtani.

- LIVE NATION

Olvastam, hogy a mostani nagy visszatérés a rajongók reakciójával kezdődött a tavalyi év elején megjelent „Better With You” számmal kapcsolatban, amit csak úgy kitett, mindenféle nagy körítés nélkül, nem is számítva erre az egészre...

JESSE MCCARTNEY

Igen, csak jelezni akartam, hogy „itt vagyok”. Valóban, a „Better With You” indította el ezt az egész projektet. És tényleg csak úgy kiraktam, hogy megnézzem, mi történik. Volt egy koncepcióm, amit mindenképpen meg akartam valósítani videón. Nem csak drága tartalmat akartam gyártani. Hanem egy igazán szép dalt igazán szép képekkel, aztán lesz, ami lesz. De nem számítottam a kapott reakciókra. És őszintén szólva ma már alig bírom befejezni az írást, mert annyit utazom és turnézom, hogy az bámulatos.

De még csak egy pár dalt írtam, szóval megpróbálom befejezni a projektet. Nagyon jó időszakomat élem most. Korábban nem gondoltam, hogy egy teljes albumot fogok írni, és mégis így lett. Már csak néhány dal hiányzik, de remélem, az idén elkészül.

- LIVE NATION

Tudna egy kicsit többet mesélni a rajongókkal való kapcsolatáról, és arról, miként tartja velük a kapcsolatot?

JESSE MCCARTNEY

Egyre csak erősödik velük a kapcsolatom, különösen az utóbbi három vagy négy évben. A közösségi média ma már a zene egyik fellegvára. Amikor a „Beautiful Soul” kijött, még merőben más világ volt; a debütáló albumom kiadásakor még egy egész csapat volt körülöttem, egy PR-csapat, egy marketinges brigád, és ők mondták meg, hogy mit is fogunk csinálni. Megmondták, hogy most ide repülünk és neki fogok interjút adni. Ezek a dolgok még mindig fontosak, de a közösségi média gyökeres változásokat hozott.

Manapság már [sok mindent] nem kell megtennem, ahhoz képest, amit 10-15 évvel ezelőtt kellett, mikor leszerződtem egy lemezkiadóval. Most csak fogom a telefonomat és feltöltök Instagramra vagy Twitterre egy 20 másodperces részletet abból a számból, amin épp dolgozom, és máris kapok visszajelzést. El is olvasom a reakciókat. Napi egy órát foglalkozom levelekkel, válaszolok a rajongóknak, megnézem, mire készülnek. Személyes dolgok is akadnak; hogy min mennek keresztül, vagy mi nem tetszett nekik, és ezekről beszélgetünk. Például megkérdem, mi nem tetszett? Ekkor elindul egy élő beszélgetés.

Ilyenkor közvetlenül velem beszélnek, és ez korábban [nem volt] így. Régebben egyfajta rejtély övezte a művészeket – mintha egy függöny mögött álltunk volna. Sosem tudták, ott mi is történik. Aztán időnként előlépett az ember, és előadott, csinálta a műsort. Most szinte a szöges ellentéte van ennek. Egy tartalomközpontú világban élünk, amely 25 százalékban szól a zenéről, 75 százalékban pedig, hogy mit ettél ebédre. Szerintem ez alapjaiban változtatta meg az előadók és a rajongók viszonyát. Úgy értem, már arról szól, hogy bepillantást engedjünk az embereknek a mindennapjainkba, és engedjük, hogy megismerjenek.

- LIVE NATION

Amikor a legújabb albuma, az „In Technicolor” kijött, azt mondták rá, akik meghallgatták, hogy egy „érettebb hangzásvilágot” képviselnek a dalok. Említette, hogy ahhoz, hogy „beletrafáljon”, néha oda-vissza kell ugrálni az új hangzások felfedezése és a korábbi munkákkal való azonosulás közt. Mit jelent ez Önnek manapság, főleg a jelenlegi munkái tükrében?

JESSE MCCARTNEY

Igen, beletrafálni. Számomra ez azon múlik, mi a célkitűzés. Szerintem az In Technicolor telitalálat volt. Fiatalabb voltam még, de abban az albumban tényleg volt egy hangzás, amit igazán meg akartam valósítani. A 70-es és a 80-as évek fordulójának popzenei hangzását céloztam meg, és annak a korszaknak a hangulatát próbáltuk megragadni. Így tisztelegtünk a korszak előtt.

De még a [jelenlegi] projektemben is van, hogy mindenki elismerően körbenéz a stúdióban. Ez nagyon jó . Én vagyok a legkeményebb kritikusom; hónapokig vagyok képes többször darabokra szedni valamit, mielőtt kiadom. És ott a csapatom is, akiknek a gondolkodásában és a hallásában is bízhatok. Ezért nehéz megmondani [mikor trafál bele az ember], és tudom, hogy nem mondok ezzel sokat, de egyszerűen tudja, érzi az ember, ha sikerül megvalósítani ezt.

De olyan is van, hogy azt hiszed, sikerült, mégis melléfogsz. Úgyhogy sosem tudhatod, mikor jön össze. De ez benne a szép. Agyalsz rajta, reménykedsz. Aztán felállsz a színpadra, és érzed, hogy inkább valami mást hallanának. Akkor mehetsz vissza ötletelni. Olyan is van, hogy írsz valamit, amiről azt gondolod, hogy egész jó, de teljesen új [életre] kel élőben, egy új koncepcióban vagy egy remixben, vagy csak történik vele valami, és egyszerre mindenki odavan érte.

 Zenészként és dalszerzőként szerintem mindig a legjobbat akarja adni az ember, és akkor sikerül a legjobbat nyújtani, ha ja is, mit csinál. Hogy azután mi történik, az már csak a közönségen múlik.

- LIVE NATION

Producerként, énekesként és dalszerzőként is dolgozik. Mekkora kihívást jelent elkülöníteni ezeket a különböző szakmai területeket?

JESSE MCCARTNEY

Ritka, hogy aznap vegyem fel az énekhangot, amikor a dalt megírtam, mert szeretem, ha van ideje a dalnak lélegezni, élni, és úgymond összeérni – különösképp a dallamok tekintetében. Szerintem minél tovább élsz együtt a dallal, annál inkább a sajátod lesz, és aztán minél több lehetőség lesz előadni, annál jobban tudod majd előadni. Szerintem ez nagyon fontos, a dallam szempontjából.

De ha beülök a felvevőfülkébe, átállok énekes felvételi módba, ahol tudom, mire vagyok képes. Sok évet töltöttem a stúdióban, és a világ néhány legjobb hangrendezőkkel is dolgoztam, így ismerem már a szakma csínját-bínját, és tudom, hogyan lehet felturbózni egy adott sort, vagy épp visszavenni egy bizonyos résznél. Az, ahogyan a hangomat használom, szerintem egy olyan terület, amiben kimondottan erős lettem az évek során.

Producerként pedig egy másik megközelítést teszek magamévá. Én döntöm el, mi [kell] és mi nem kell a dalba. Mostanában igyekszem mindig lecsupaszítani a számot, és mindenből épp csak annyit hagyok a dalban, amennyi ahhoz kell, hogy a lehető legjobbat hozhassam ki belőle.

Minden nap úgymond más cipőbe bújok, és bizony sok idő kell, míg mindent jól tud csinálni az ember. De ezt szeretem csinálni.

- LIVE NATION

Producerként beszélne kicsit arról, mennyire fontos, hogy egy szám vagy felvétel hangzása érzelmi kötődést hozzon létre a közönséggel?

JESSE MCCARTNEY

A kedvenc dalaim azok, amelyek apró hangeffektusokkal vannak megtűzdelve, mint ahogy azt ugye Michael Jackson csinálta régen. Úgy nőttem fel, hogy minden áldott nap meghallgattam a Thrillert, meg MJ összes többi számát is. Ami engem lenyűgözött, azok a szám közepén hallható aprócska hangok voltak, amelyeknek szinte semmi köze nem volt az akkordokhoz vagy a dallamhoz.

Ezek az apró hatások azok, amik igazán magukkal ragadják az embert, vagy például Prince számaiban az a kis „tá-tá”, amit a gitáron csinált; és ez semmi több, mint a gitár egy kis hangja. Mégis valahogy a szám központi elemévé vált.

Producerként úgy vélem, ezeket a pillanatokat igyekszik megtalálni az ember. Vajon melyek lesznek azok az elemek, amelyek tényleg megragadják a közönéget? Az újabb dalok esetében egyre inkább erre törekszem, jobban, mint korábban. Úgy érzem, a „Selfless”-ben ez megvan. Meg a „Soul”-ban is. A „Better With You”-ban csupán egy egyszerű gitárszóló lett volna, de ahogy rátettük a késleltetést és a visszhangot, a dal egyik legemlékezetesebb részévé vált.

A hangzás az egyik legfontosabb dolog, amikor egy dalt hallgatsz, különösen az első alkalommal. Az a cél, hogy újra és újra meghallgassák az emberek.

A Sony víziója, vagyis a cég alapfilozófiája a „kandó” élmények megteremtése a hangzáson és a zenén keresztül. A „kandó” egy japán fogalom, amely egyfajta érzelmi kötődést jelent, vagyis azt, amikor valami megérint, vagy felkavar érzelmileg.

Ez tetszik.

jessemccartney-lejátszás-3
jessemccartney-álló

„Én abban a ritka helyzetben vagyok, hogy a másik oldalon lehetek, a színpadon. Egészen magával ragadó érzés.”

- LIVE NATION

A Sony célja, hogy érzelmi kapcsolatot teremtsen a hangokon és a zenén keresztül. Volt olyan, amikor a zenén keresztül Ön is megtapasztalta ezt? Volt olyan, hogy egy dal különösen megérintette?

JESSE MCCARTNEY

A legkedvesebb emlékeim 4-5 éves koromból valók; emlékszem, mindig hátul ültem apa autójában, amikor Connecticutba szoktunk menni ősszel meglátogatni a nagymamámat, aki a semmi közepén lakott egy tó mellett. James Taylor „Sweet Baby James” című számát szoktuk hallgatni, és emlékszem, hogy teljesen beleszerettem a dallamába. Egyszerűen gyönyörű volt – gyakran álomba ringatott, de fel is tudott vidítani. Mindenre képes volt, amit egy számtól várhat az ember, és tulajdonképpen ezt jelenti a „kandó”, nem?

Az az album volt a mindenem. Kölyök voltam még csak, és az járt a fejemben, hogy a zene a legvarázslatosabb dolog az egész földön, és hogy miután hallottam egy ilyen albumot, nem lehet más belőlem, csak zenész. Újra és újra meghallgattam. És még mindig azt teszem – az autóban szoktam hallgatni, ott van a kedvenceim közt. [Nevet] Szóval igen, talán az volt az első alkalom, hogy az az érzés árasztott el, amit a japánok kandónak hívnak. Imádom ezt a szót. Állandóan ezt fogom ezután mondani.

- LIVE NATION

Reagáltak már így a rajongói a zenéjére? Volt már velük olyan interakciója, amikor tudta, hogy érzelmileg felkavarja őket, amit csinál?

JESSE MCCARTNEY

Igen, és szerintem legutóbb akkor volt így, amikor a „Better With You” kijött. Mivel sokáig voltam távol a zene világától, szerintem már a [rajongóim] sem várták, hogy új számokat írjak. A „Better With You” pedig egy eléggé nosztalgikus hangulatú dal, mivel sokban hasonlít a hangzásvilága a korai szerzeményekéhez, mint például a “Beautiful Soul”-hoz. Szerintem érettebb a hangzása, de mégis valahogy nosztalgikus érzéseket hoz elő. Több millióan kezdték el streamelni, Youtube-on is sokan nézték meg, és valahogy felkavarta az állóvizet. Egészen heves érzelmekkel reagált a közönség egy olyan előadó dalára, akiről talán nem is tudták, hogy megint hallani akarják. Igazán jó érzés volt látni, hogy [ennyire] elsöprően pozitívan reagáltak.

- LIVE NATION

Amikor élőben adja elő a dalt, érzékeli azt az érzelmi reakciót a közönségen?

JESSE MCCARTNEY

Igen, van benne valami grandiózus. Mindenki felemeli a telefonját a bekapcsolt vakukkal, és a levegőben lengeti. Ez a reakció egyfajta himnusszá tette ezt a közepes tempójú balladát. És ez az egyik legjobb érzés a világon: a színpadon állni, és látni a közönséget, miközben így reagál egy új dalra. A reakció olyan erős – ha nem erősebb –, mint a slágerlistás dalaim által kiváltott reakciók. Egészen fantasztikus.

- LIVE NATION

Elképesztő lehet hallani, amikor az Ön előtt álló hatalmas közönség énekli a számait. El tudná mondani, hogy ilyenkor mit hall, és hogy milyen érzelmek kavarognak Önben?

JESSE MCCARTNEY

Mivel magam is koncertlátogató és zenerajongó vagyok, tudom, hogy van valami abban az első néhány akkordban, ami egy olyan pillanatába repít vissza az életednek, amit ismersz és szeretsz, akármikor is volt, és akármilyen idős voltál. Olyan sok emléket idéz fel egyszerre, és csak énekelni akarsz az előadóval együtt. Én abban a ritka helyzetben vagyok, hogy a másik oldalon lehetek, a színpadon.

Egészen magával ragadó érzés. Amikor tudod, hogy közeleg a pillanat, tudod, hogy mindjárt elkezded a dalt, ránézel a tömegre, akik síri csendben várnak. És amikor felcsendülnek az első akkordok, a teljes közönség kitör. Mindenki együtt éli meg azt a pillanatot, és arra gondol, hogy milyen jó, hogy itt van most. Mindig is emlékezni fog rá, hogy akkor ott volt és szívből énekelt a tömeggel együtt. Ebben a pillanatban mindenki egy hullámhosszon van. Fantasztikus érzés.

- LIVE NATION

A közönsége számára a koncertjén élőben hallani Önt teljesen más, mint a stúdióban felvett zenéjét hallgatni. Mennyire fontos Önnek, hogy a rajongói a lehető legjobb minőségben hallgathassák meg a felvételeit?

JESSE MCCARTNEY

Úgy gondolom, mi művészek mindig arra törekszünk, hogy olyan nagyszerű termékeket hozzunk létre, amelyek a lehető legtisztább hangzást nyújtják. Aki elég hangfelvételt hallott már az évek során, az felismeri a csúcsteljesítményt. De az is feltűnik, ha épp tompa a hangzás, ha bizonyos részeknél több erő kell, vagy ha valahol épp vissza kell venni, mert elvonja a figyelmet a szövegről.
Amikor összeáll a kép, amikor kifogástalan az összhang, és átérzed a zenét, és minden tökéletes, annál jobb dolog nincs. Az az igazi siker, amikor olyan felvételt készítesz, amiben közel tökéletes a hangzás.

Hihetetlenül fontos számomra, hogy a rajongóim is ugyanazt éljék át, mint én, amikor visszahallgatom az összeállított felvételt. Mert hát, végtére is értük csinálom! A lehető legjobb hangzást akarom nekik adni, [mert] miattuk zenélek. Ha például pékként dolgozik az ember, akkor sem félig süti csak meg azt a vekni kenyeret, és úgy adja el valakinek. Akkor is a tökéletességre próbál törekedni. Nem tudom, mért pont ez a hasonlat jutott eszembe, de szerintem ez az igazság.

- LIVE NATION

Nagyon sokan hallgatnak zenét fejhallgatóval. A Sony 360 Reality Audio egy olyan magával ragadó audiotechnológia, amely egy teljesen új hangzásvilágot kölcsönöz a megszokott fejhallgatóknak. Szeretné megtapasztalni milyen az, amikor valóban elmerülhet a hallgató a zenéjében?

JESSE MCCARTNEY

Alig várom, hogy megtapasztalhassam. Még nem tudom, hogy hogyan hangzik. De a képzeletemben már minden eddigit felülmúlt. És legyen szó bármiről, ami hozzáad valamit a zenehallgatás élményéhez, én mögé állok.

- LIVE NATION

Olvastam, hogy azt szokta mondani, hogy „a nagy ötletekre igent kell mondani”. Úgy tűnik, valóban nyitott az új technológiákra és az új dolgokra.

JESSE MCCARTNEY

Száz százalékig. Ha hozzáad valamit a művészethez, ha még élvezetesebbé teszi a zenehallgatás élményét, akkor hogy is lehetne nem támogatni?

- LIVE NATION

Amikor felvételt készít, mennyit adhat hozzá egy számhoz a megfelelő hang a megfelelő időben?

JESSE MCCARTNEY

Amikor írok egy dalt, amikor létrehozok valamit a siker néha azon áll vagy bukik, hogy megtalálom-e azt az extra összetevőt. Ez lehet egy énekhang, egy dobszóló vagy éppen egy hangeffektus. Sosem lehet tudni mi adja meg azt a pluszt. De ez a kis apróság lehet az, amely [eldönti], hogy egy dal annyira fülbemászó lesz-e, hogy még évekig emlékeznek rá. Szerintem mindenki ezt a valamit próbálja megtalálni, különösen a popzenében.

Mindig ezt keressük, kutatjuk, hogy hol ez az x-faktor. Hol az a többlet, ami kiemeli a dalt az összes többi közül. Részben erről szól a munka a stúdióban. Új hangzásokat keresünk és kísérletezünk velük, kipróbálunk megannyi fura megoldást, és nagyon sokszor el is bukunk. És aztán reméljük, hogy eljön az a pillanat, amikor mindenki azt mondja: „Igen, igen, ez az. Hallod te is? Ez az!”

Nemrég csináltunk egy felvételt, ahol felgyorsítottuk az énekhangot, és olyan lett, mintha kis mókuskák énekelnének. Aztán feldaraboltuk ezernyi különböző módon, megfordítottuk, majd átfuttattuk egy Vocoderen vagy egy szintetizátoron – elég fura dolgokat csináltunk az anyaggal. Végül egy párszor felhasználtuk a számban. Végül egy olyan jellegzetessége lett a dalnak, ami nagyon megtetszett az embereknek. Úgyhogy igen, eléggé fülbemászó. Így lehetne a legjobban leírni – apró pillanatok, amikor felkapja az ember a fejét és azt mondja, „Hé, ez meg mi?”, ez tetszik. Szeretem azt az érzést, amikor meghallom.

- LIVE NATION

Ebből a leírásból is érezhető, milyen bonyolult tud lenni egyetlen remek dal elkészítése a stúdióban.

JESSE MCCARTNEY

Igen, csupán egy pillanat kedvéért. Abszolút.

- LIVE NATION

Visszatérve a keveréshez: El tudná mondani, milyen hatással lehet a keverés a hallgatóra egy dal meghallgatásakor?

JESSE MCCARTNEY

Számomra akkor jó egy dal keverése, ha semmi sem tűnik ki, miközben hallgatom. Akkor semmi sem áll a dal útjába. Semmi nem terelheti el a figyelmemet. Úgy érzem, az évek során már ráállt erre a fülem, ezért lehet, hogy már könnyebben észreveszem az ilyesmit, mint az átlag hallgató, de én is sokszor újrahallgatok egy számot. Külön hallgatom a dobot, a lábcint. Külön az éneket, vagy a háttérhangokat. Keresem azt, ami esetleg kitűnik, aztán a lehető leghalkabban hallgatom a dalt. Akkor is azt figyelem, van-e, ami nagyon kitűnik.

Van, hogy a basszus túl sok. Akkor azt vegyük vissza egy-két decibellel, vegyünk el belőle egy picit. Vagy észreveszem, hogy itt nem elég éles az énekhang. Akkor arra tenni kell egy kis kakaót. Énekesként szeretem, ha erősebb a dalban az énekhang. Nem tudom, lehet kicsit nárcisztikus vagyok, de én ilyen vagyok. [Nevet] Szóval számomra a lényeg, hogy semmi ne vonja el a figyelmet a dalról. Szerintem nem sok hangmérnök van, aki tényleg kiváló munkát végez, de ha sikerül találni egyet, akkor nyert ügyünk van. Tudom, hogy nekem éveket kéne ezzel szöszölni, így inkább a profikra bízom, ha már kész vagyok a számmal.

jessemccartney-lejatszas-4
jessemccartney-lejatszas-5

„Sosem hallottam még ehhez hasonlót korábban fejhallgatóval”

- LIVE NATION

[A 360RA bemutatása után] Szóval most meghallgatta az egyik legutóbbi koncertje néhány dalát a Sony 360 Reality Audio technológiával keverve. Mi a benyomása?

JESSE MCCARTNEY

Nem tudom, milyen audioboszorkányságot műveltek ti ott a háttérben, de ez tényleg egy olyan új dolog, amit korábban még soha nem hallottam. Teljesen le vagyok nyűgözve. Olyan érzés volt, mintha a dalom egy nagyköltségvetésű sikerfilm zenéje lett volna. Egyszerűen grandiózus volt. Sosem hallottam még ehhez hasonlót korábban fejhallgatóval.

- LIVE NATION

Olyan volt, mintha ott lenne a koncerten?

JESSE MCCARTNEY

Igen. Olyan érzés volt, mintha a saját énem elevenedett volna meg előttem. És olyan volt, mintha egymillió ember élte volna át ugyanazt az előadást velem a közönségben – különösen, ha behunytam a szemem. Teljesen magával ragadott az érzés, olyan volt, mintha egy élő koncerten lennék. Teljesen levett a lábamról.

- LIVE NATION

Figyeltük, ahogy hallgatja a „Soul”-t, és élvezettel átadja magát a zenének – nyilván tetszett, amit hallott.

JESSE MCCARTNEY

Igen, nagyon. Először csak próbáltam beazonosítani az élményt, semmi korábbihoz sem hasonlított, sosem hallottam még ilyet. Először azt kérdeztem magamtól: „Ez meg mi? Most itt mi történik?” Aztán olyan érzés volt, mint amikor a Disneyworldben a Kísértetházban ülsz az egyik székben, és azon gondolkodsz, hogy ez meg milyen hang. Csak úgy a semmiből feltűnnek dolgok néha épp mögötted, néha pedig előtted. Tényleg semmire sem hasonlított, amit korábban hallottam. Ezt egyszerűen meg kell tapasztalni ahhoz, hogy megértse az ember.

- LIVE NATION

Van kedvenc pillanata a „Soul” 360 Reality Audió-s változatából?

JESSE MCCARTNEY

Igen, van. A refrén előtti résznél lehet hallani, ahogy a gitárosunk, Jacob, „swell” effektusokat használ. Ezek a swellek elölről hátrafelé haladnak, majdnem mintha bal elölről egészen jobb hátulra jutnának el. Egy átlagos fejhallgatónál például ilyet nem tapasztal az ember. Eszméletlenül király volt.

- LIVE NATION

Izgatottan várja már, hogy a rajongói is megtapasztalhassák a 360 Reality Audio jelenséget?

JESSE MCCARTNEY

Már alig várom. Ha a rajongóim tudnák ezt, ha látnák, hogyan reagálok rá, nem létezik, hogy ne akarnák ők is átélni ezt. Ez olyasmi, amit mindenkinek meg kell tapasztalnia, de tényleg. Nem tudom elhinni, hogy valaki ne akarná átélni azt, amit én az imént átéltem. Nehéz lesz innen visszatérnem a régi kerékvágásba. [Nevet]

- LIVE NATION

Hogyan jellemezné a Sony 360 Reality Audio technológiáját egyetlen szóban?

JESSE MCCARTNEY

Hmmm. „Audiogazmikus”. Biztos nincs ilyen szó, most találtam ki.

- LIVE NATION

Most már van.

JESSE MCCARTNEY

Igen.

- LIVE NATION

Lehetségesnek tartja, hogy a 360 Reality Audio a jövőben hatással lesz arra, ahogyan zenét alkot?

JESSE MCCARTNEY

Ez érdekes kérdés. A hangmérnököknek valószínűleg alkalmazkodniuk kell ehhez a technológiához. Igen, ha képes lennék már rögtön a stúdióban így felvenni a zenét, természetesen azt tenném. Tudva, hogy ez létezik, mindenképpen arra ösztönöz, hogy olyan zenei pillanatokat próbáljak meg létrehozni ennek a technológiának a segítségével, amelyek egy magasabb szintre tudják emelni az adott dalt. Érdekes lesz a jövő.

- LIVE NATION

Most, hogy tud a 360 Reality Audio létezéséről, előfordulhat, hogy ez egy új élő album készítésére inspirálja?

JESSE MCCARTNEY

Abszolút. Legutóbb több mint egy évtizede készítettem egy teljes élő albumot. És őszintén szólva nem voltam tőle elragadtatva. Emlékszem, arra gondoltam: keverhetem én, ahogy akarom, de vannak dolgok, amiket akkor sem tudok befolyásolni – hiszen élő, ezért nehéz keverni. De amikor ezt hallgatom, úgy érzem, csak azért kell befejeznem az albumot, hogy utána megcsinálhassuk az élő verziót. [Nevet]

- LIVE NATION

Mit gondol, a rajongóknak mi fog leginkább tetszeni, ha a zenéjét ebben a formátumban mutatja be nekik?

JESSE MCCARTNEY

Azt hiszem, hallani fogják, mennyi idő és erőfeszítés van minden mögött, ha végül minden részletet kristály tisztán hallanak egy számon belül. Néha vannak dolgok, amik úgy elrejtőznek, hogy sosem hallja meg az ember, csak mert nem lettek megfelelően kihangsúlyozva. De ha ezzel az új technológiával sikerül mindent kis csodálatos apró részletet megmutatni, azt hiszem, az megtízszerezi az élményt.

- LIVE NATION

Mi a véleménye arról, hogy a Sony méretet vesz a fülről annak érdekében, hogy személyre szabottan optimalizálhassa a 360 Reality Audiót, és ezáltal a lehető legjobb zenei élményt biztosítsa?

JESSE MCCARTNEY

Sokszor csináltattam magamnak fülmonitorokat a fellépésekre az évek során. Zenészként próbál az ember vigyázni a hallására – fontos, hogy a megfelelő erősségű és minőségű hang jusson csak be az ember fülébe. Mindenki másképp hallja a zenét. Mindenkinek vannak olyan frekvenciák, amelyeket jobban hall, mint mások. Ha a Sony képes egyedivé tenni a hallgatás élményét az adott felhasználó dobhártyáinak igényeinek megfelelően, akkor meg van oldva a dolog, más már nem is kell.

- LIVE NATION

Milyen dolgot szeretne legközelebb a Sonytól? Mi szerepel a kívánságlistáján?

JESSE MCCARTNEY

Hűha. Hát, már az sem lepne meg, ha hamarosan a Holdon zenélhetnénk a Sonynak köszönhetően. Nem is tudom – esetleg kaphatnék ilyen fejhallgatókat minden színben? Kezdetnek ennyi elég lesz. Egyelőre ezt kérném.

- LIVE NATION

Szeretne még valamit elmondani a 360 Reality Audio technológiával kapcsolatban?

JESSE MCCARTNEY

Ha egy ilyen elképesztő terméket tudnak létrehozni, aminek a segítségével úgy érezzük, hogy a hang az agyunk minden részéből érkezik – úgy értem, ez a dolog tényleg becsapja az agyat, de a lehető legjobb értelemben –, az azt hiszem, mindent megváltoztat. Szerintem mindent meg fog változtatni.

jessemccartney-hallgatas-1
jessemccartney-hallgatas-2
360 Reality Audio

Tudjon meg többet a 360 Reality Audióról és a technológiáról, amely ezen innovatív audiokoncepció mögött rejlik.

WH-1000XM3-fejhallgatók

Próbálja ki WH-1000XM3 zajszűrő fejhallgatóinkat a maradéktalan 360 Reality Audio élményért.