Megvilágító rendszer
Megvilágítás finomított képekhez
Akár állóképeket, akár filmeket készít, a művészi szándékot hatékonyan közvetítő hangulat megteremtésének kulcsa a világítás. Itt bemutatunk néhány világítási eszközt és technikát, melyek használatával professzionális minőségű képeket készíthet.
Vakukulcsszámok (GN)
* A termék elérhetősége függ a földrajzi régiótól.
Külső vaku nagyobb távolságokhoz
A „kulcsszám” azt mutatja meg, hogy a vaku mennyire képes megvilágítani egy tárgyat egy adott távolságból. A kulcsszám egyenlő a maximális vaku–tárgy távolság és az ehhez szükséges F blendenyílás szorzatával: Kulcsszám (GN) = távolság (m) x blende (F-szám)
A 60-as kulcsszám (méterben, ISO 100 érzékenységnél) például azt jelenti, hogy a 15 méter távolságban lévő tárgy F4-es blendenyílás esetén lesz megfelelően megvilágítva (60 = 15 x 4). Ha a blendenyílást F8-ra csökkentjük, a távolság feleződik, azaz a tárgy legfeljebb 7,5 méter (60 = 7,5 x 8) távolságban lesz megfelelően megvilágítva. A fényképezőgép ISO beállításának növelése esetén az eredmény olyan lesz, mintha magasabb kulcsszámú vakut használnánk.
Beépített vaku (GN 4~12): közeli
Beépített vaku (GN 4~12): távoli
Külső vaku (GN 43): távoli
Külső vakuegységek
Reflexiós vaku
Árnyékok lágyítása és a mélység javítása
Bár egy önálló vakus beállítás képes növelni a vizuális mélységet, rendszerint egyszerűbb és néha legalább olyan hatékony egy fényképezőgép-vaku fényét visszaveretni egy közeli felületről, például falról vagy mennyezetről, ami természetesebb megvilágítást és jobb dimenzionalitást biztosít. A különbség drámai lehet, és mivel a vaku a fényképezőgépen van, a fotós megőrizheti maximális mobilitását és sebességét. A vaku visszavert fénye egyúttal nagyobb területet képes lefedni, és főként akkor ideális, ha például egy embercsoportot kell megvilágítani.
Visszaverődés mennyezetről
A vakut a mennyezet felé irányítva a fény szétszórható, ami lágyabb hangulatot és kifinomultabb képeket eredményez, mint a közvetlen vakufénnyel elérhető képek esetén.
Közvetlen vaku
Reflexiós vaku
Visszaverődés falról
Ha a téma kontúrjainak oldalára vetülő lágy árnyékokra van szükség, falról visszavert fényt is alkalmazhat. Ez a megközelítés néha jobban működik beltéri megvilágítás mellett.
Közvetlen vaku
Reflexiós vaku
Vakuszinkronizálás
Nagy sebességű és lassú vakuszinkronizálás
Ha erős fényben szeretne háttérbokeh-t létrehozni, nagy zársebességet és nagy blendét kell alkalmaznia. Ha derítővakura is szüksége van, a maximális zársebesség korlátozva lesz, így lehetetlenné válik a kellően nagy blende használata. A nagy sebességű szinkronizálás (HSS) minden zársebesség mellett lehetővé teszi a vaku használatát, így akkorára növelheti a blendenyílást, amekkorára csak szükséges.
A lassú szinkronizálást akkor használhatja, ha beltérben vagy éjszaka a háttér megfelelő megvilágításához alacsony zársebességre van szükség. A felvillanó vaku megvilágítja a témát, és a blende ahelyett, hogy azonnal bezáródna, elég ideig nyitva marad ahhoz, hogy a háttér is világos legyen. Így kiegyensúlyozott képeket készíthet, melyeken a téma és a háttér is megfelelően meg van világítva.
[Bal] Normál [Jobb] HSS
Nagy sebességű szinkronizálás
A derítővaku általában korlátozza a zársebességet, így kis blendenyílásra van szükség, amely fókuszban tartja a hátteret. A HSS lehetővé teszi a nagy zársebességet és a nagy blendenyílás használatát a szűk mélységélességhez.
Lassú szinkron
A normál vaku jól megvilágítja a témát, de a háttér sötét marad. A lassú vakuszinkron funkcióval a téma és a háttér megvilágítása is megfelelő lesz.
[Bal] Normál [Jobb] Lassú vakuszinkron
Önálló vaku
1, 2 és 3-fényforrásos beállítás rádióvezérléssel
A több önálló vaku drámai mértékben növeli a megvilágítási lehetőségek számát. Az infravörös vagy rádiójeles rádióvezérlés révén egyszerűen elérhető az ideális megvilágítás mindenféle fényben.
1 fényforrás: B
Bár a többfényforrásos beállítások sokoldalúbb lehetőségeket kínálnak, egyetlen önálló vaku is gyönyörű képeket eredményezhet, ha a fő fényforrást eltávolítjuk a kameratengelytől, és így mélyebb, érdekesebb árnyékokat és kontúrokat hozunk létre. A visszavert fény további derítő hatást eredményez. A fényképezőgép vakuegységét (A) csak vezérlésre használjuk, míg az önálló vakuegység (B) a teljes helyszín elsődleges fényforrásaként funkcionál.
2 fényforrás: B + C
A kétfényforrásos beállítás sokoldalúbb, jobb vezérlést tesz lehetővé, mert a vakuegységeket úgy helyezheti el és a teljesítményüket úgy állíthatja be, hogy a főfény és a derítőfény aránya, így a téma mélysége is optimális legyen. A „főfény” (B) oldalról világítja meg a témát, míg a „derítőfény” (C) lágyítja az árnyékokat, és megvilágítja a hátteret. A fenti egyfényforrásos beállításhoz hasonlítva a téma tisztábban definiált, és elkülönül a háttértől. Az egyfényforrásos beállításhoz hasonlóan a fényképezőgép vakuja (A) csak a vezérlést biztosítja.
3 fényforrás: B + C + D
Egy harmadik fényforrás extra szabadságot ad a háttér megvilágításához és a téma kontúrjainak definiálásához. Ebben a példában a fő fénnyel (B) az elsődleges témát világítjuk meg, a derítőfénnyel (C) pedig közvetlenül és szélesen a hátteret. A harmadik fény – ebben az esetben a kontúrfény (D) – egy éles fényvonalat hoz létre, amely kiemeli a téma fényforrástól legtávolabb eső széleit, így a téma világosan elkülönül a viszonylag világos háttértől. Bár ennek a képnek a megvilágítása egyenletesebb, mint az előző példáké, minden elem világosan elkülönül és jól definiált. A fényképezőgép vakuja (A) csak a vezérlést végzi.
Önállóan használható vakuegységek
Rádióvezérlés
Bár az infravörös vezérlés jól használható az olyan közeli beállításoknál, ahol a környezeti megvilágítás megfelelő és a vezérlőjel nincs takarásban, a rádióvezérlés sokkal több környezetben alkalmazható megbízhatóan. A Sony vezeték nélküli rádiós rendszerrel működő vakuja (HVL-F45RM) és vezeték nélküli, rádiós vezérlő/vevőegysége (FA-WRC1M/FA-WRR1) segítségével a speciális, többvakus beállítások is egyszerűen megvalósíthatók, és használatukkal akár 15 vakuegység is részletesen és precízen vezérelhető legfeljebb 5 csoportban (TTL mód esetén 3 csoportban), maximum 30 méteres távolságig. A vezérlőjelek az uralkodó fényviszonyoktól, a vevőegységek elhelyezkedésétől és az akadályoktól függetlenül elérik a vevőegységeket. A vezeték nélküli, rádiós megoldás garantálja a legkiegyensúlyozottabb eredményeket a legtöbb felvételkészítési helyzetben.
Mély kompozíciók
A vaku, illetve a rádiós vezérlő irányítására vonatkozó, mintegy 30 méteres hatótávolságnak köszönhetően stratégiai jelleggel helyezheti el és vezérelheti a fényforrásokat a távoli témák, illetve háttérelemek leghatékonyabb megvilágítása érdekében.
Mindenféle fényben megbízható
Míg az infravörös vezérlést megzavarhatja az erős napfény vagy az olyan források, amelyek infravörös tartományban is sugároznak, a rádióvezérlés minden fényviszony esetén megbízhatóan működik.
Akadályok kiküszöbölése
A rádióvezérlés kiküszöböli az infravörös vezérlést blokkoló akadályokat. A vevők a megbízhatóság csökkenése nélkül elhelyezhetők a kamera vagy a téma mögött is.
Vezeték nélküli, rádiós vezérlésű vaku és vezérlő/vevőegység
[1] HVL-F45RM (vevőegység / különálló vaku)
[2] FA-WRR1 (vevőegység) + kompatibilis vaku (különálló vaku)
[3] FA-WRR1 (vevőegység) + műtermi vaku (szinkronkábelen keresztül)
[4] HVL-F45RM (vezérlő / fényképezőgépre szerelt vaku)
[5] FA-WRC1M (vezérlő)
LED-világítás
Ki / Be
Extra fény a még jobb képekhez
A hatékony, hosszú élettartamú LED-fényforrások biztosítják a kiváló minőségű képek készítéséhez szükséges extra megvilágítást. Segítségükkel alacsonyabb ISO-értékek mellett is fényképezhet, és a fókuszálás is egyszerűbb.
Természetes színegyensúly
A szabályozatlan LED-fény közel áll a természetes napfényhez, és az egyéb típusú megvilágítások színhőmérsékletével könnyen összeegyeztethető, így fényképezéskor mindig természetes színegyensúly érhető el.
Ki / Be
Ki / Be
Folyamatos fényerőállítás
A változtatható fényerővezérlés segítségével a fényerő és a fényarányok könnyen beállíthatók a kívánt hangulathoz és a kívánt részletesség eléréséhez.