Ugrás a tartalomra



G Master

Mérnöki interjú

A Sony mérnökei beszélnek a technológiai újítások és a jövő optikai tervezésének eredményeként megszülető G Master objektívről.

A G Master-vízió

A G Master – ez az új márka, amely világosan kijelöli a jövő fényképezőgépeinek útját – végső formájában egyesíti a nagy felbontást és a bokeh-t 

Terméktervezés

Akira Shiraishi

Akira Shiraishi

Shiraishi:

Amikor az α7 sorozatot 2013-ban megjelentettük, a kis méret és a nagy teljesítmény alapján sorba állítottuk az F4-es zoom objektíveket és a viszonylag kis méretű fix fókuszos objektíveket. Azt tapasztaltuk, hogy sok vásárló F2.8-as zoom objektíveket és F1.4-es prímobjektíveket igényel.

Közben a 36,4 millió pixeles α7R fényképezőgéptesteket felváltották a 42,4 millió pixeles α7R II-es fényképezőgéptestek, melyek már öttengelyes képstabilizátorral is rendelkeztek.

A képérzékelő technológia is tovább fejlődik, és hiszünk benne, hogy a nagy felbontás univerzális érték, amely egyre fontosabbá válik. Az objektívek bokeh-ja szintén univerzális érték, és mindkettőre szükség lesz a jövőben is. A nagy blendéjű F2.8-as zoom és F1.4-es prímo objektíveket ebben a szellemben fejlesztve egy új márkát jelentettünk meg, amely hatékonyan ötvözi a nagy felbontást és a bokeh-t.

Sony látja a képérzékelők jövőjét, és tudja, hogy ez az objektív megőrzi értékét a fényképezők javuló teljesítménye mellett is  

Az új G Master márkanév alatt kifejlesztett három termékünk: az FE 24–70 mm F2.8 GM standard zoomobjektív, melyet a bármely fókusztávolság mellett csúcsfelbontású prímobjektívek osztályába szántunk, az FE 85 mm F1.4 GM portréobjektív, amely a legélesebb fókusztól a háttérig a bokeh-ra helyezi a hangsúlyt, valamint az FE 70–200 mm F2.8 GM OSS telefotó-zoomobjektív, amely telefotózáskor a nagy felbontással, a portré tartományban pedig a bokeh-val tűnik ki.

Ezek az objektívek számos innovatív technológiát alkalmaznak, köztük az újonnan kifejlesztett XA (extrém aszférikus) objektívelemeket is. A Sony a képérzékelők vezető gyártója, és világos elképzelése van a jövő képérzékelőinek fejlődéséről. A G Master sorozat feladata hitem szerint az, hogy elébe menjen ennek a fejlődésnek, és olyan objektíveket nyújtson, amelyek a jövőben is megőrzik értéküket.

G Master objektív

Kiváló aszférikus objektívek

Masanori Kishi

A G Master nem jöhetett volna létre e nélkül a kulcselem nélkül

Vezérigazgató-helyettes – Mechanikus objektívtervező részleg

Masanori Kishi

Kishi:

A G Master kifejlesztésekor egy 0,01 mikron felületpontosságú XA (extrém aszférikus) objektívet alkalmaztunk. Az aszférikus objektív alkatrészeket nagyon nehéz elkészíteni, ezért ez igazi kihívás volt a számunkra, és kíváncsiak voltunk, hogy meddig tudjuk növelni a felületpontosságot.

A technológia kifejlesztésekor együttműködtünk a Japán Aichi prefektúrájában található Sony Global Manufacturing & Operations Corporation gyártási helyszínén dolgozó mérnökökkel. Ők rendelkeztek az aszférikus lencsék gyártásához szükséges technológiával. Miután minden gyártási folyamatot az elejétől fogva áttekintettünk, új eljárást vezettünk be.

Meg vagyok győződve róla, hogy a végül elkészült XA objektívek minősége a világon a legjobb. Azt hiszem, azért voltunk képesek ilyen magas szintre tökéletesíteni, mert használhattuk a Sony tulajdonát képező egyedülálló technológiát, és a fejlesztést a gyártó létesítménnyel szoros együttműködésben végeztük.

Hagyományos objektív felületpontossága
HAGYOMÁNYOS OBJEKTÍV FELÜLETPONTOSSÁGA
XA objektív felületpontossága
XA OBJEKTÍV FELÜLETPONTOSSÁGA (0,01 MIKRON)
Extrém aszférikus objektív

Az XA (extrém aszférikus) objektív az elemek teljesítményét maximalizálva ér el magas felbontást és természetes bokeh-t

Az objektívek tervezésekor rendszerint nem minden objektívelem azonos hatékonyságú és érzékenységű; ehelyett optimálisan állítjuk be a kivitelt úgy, hogy minden elemhez szerepköröket rendelünk. Így van ez a G Master objektív esetében is: mivel egy nagy felületi pontosságú XA objektívről van szó, megvalósíthatunk olyan funkciókat is, mint az érzékenység és a hibakompenzáció. Ennek eredményeként a teljes objektív felbontása nagyobb lesz, mint valaha. 

Azt hiszem, a G Master pontosan azért képes elérni a középponttól a sarkokig terjedő nagy felbontást és a rendkívül természetes bokeh-t, mert egy rendkívül magas, 0,01 mikronos felületi pontosságú XA objektívet tudtunk létrehozni. Nem túlzás kijelenteni, hogy a G Master nem jöhetett volna létre az XA objektívelemek kifejlesztése nélkül.

Nagy felbontás és bokeh: végre együtt

Az ellentmondásos elemek és a milliméterenként 50 sorpár hatékonyabb kombinációja, mint MTF-szabvány

Masanori Kishi

Kishi:

Mivel a nagy térbeli frekvencia és a szép bokeh természetüknél fogva ellentmondásban vannak, nagyon nehéz őket összehozni végső formájukba. A felbontás érdekében tervezési kiindulópontként egy milliméterenként 50 sorpáros MTF-et1 alkalmaztunk, amely minden idők legnagyobb kihívást jelentő szabványa.

A nagyobb térbeli frekvencia azt jelenti, hogy az objektív jobban reprodukálja a kontraszt finom változásait. A cél elérése érdekében a tervezés szakaszában teljesen kiküszöböltünk több optikai hibát, például a kromatikus aberrációt és az üstököshibát. A kép sarkaiban fellépő hibák kiküszöbölése érdekében számos szimulációt készítettünk, bitenként eltávolítva az aberrációkat, míg el nem értük az optika végső kialakítását. 

A nagyobb térbeli frekvencia elérése természetesen nem garantálja a jó objektívet, mert a fotózott témától függően lehetnek alacsonyabb frekvenciájú komponensek is. A végső cél egy olyan fénykép, amely jól mutat, tehát olyan eredményt kell elérni, amely az alacsony frekvenciáktól a magasakig jól kiegyensúlyozott.

Miközben az objektív tervezési szakaszában növeltük a felbontást, folyamatosan ellenőriznünk kellett a bokeh-t. Ehhez bokeh-szimulációt használtunk, amellyel ellenőriztük, hogy a bokeh-t nem befolyásolja-e hátrányosan az MTF-teljesítmény növelése. 

Mint említettük, az objektív bokeh-ja rendkívül összetett dolog, és számos típusa létezik. Például első és hátsó, kis és nagy tartományú. Mivel a bokeh típusa a fókusztávolságtól is függ, ezért pusztán szimulációval nem lehet megítélni. 

Ezért a bokeh-szimulációkat okosan integrálni kell a Sony felhalmozott tapasztalatát és szaktudását felhasználva. Ily módon folyamatosan új bokeh-effektusokat keresünk, melyeket vásárlóink gyönyörűnek találnak majd.

Bokeh-szimulációs képek

Bokeh-szimulációs képek

11 lamellás, körkörös blende

Shiraishi:

Az optikai rendszerben számos elem hátrányosan befolyásolja a bokeh-t, de ezeket az optikai tervezés szintjén nehéz teljesen kiküszöbölni. A végső termék egyéni eltéréseket tartalmaz, ezért a G Master sorozatú objektíveket a gyártás során egyenként ellenőrzik, és a szállítás előtt biztosítják, hogy azok ideális bokeh-t nyújtsanak. 

Ezekhez a beállításokhoz új berendezéseket kell építeni, és magába az objektívbe is be kell építeni egy igazító mechanizmust. Az ezt a feldolgozási lépést megvalósító mechanizmusokat előre be kell építeni. De ha a bokeh-t így állítjuk be, élvonalbeli objektíveket biztosíthatunk vásárlóinknak, és azt hiszem, az ilyen hozzáállás és szellem fontos része a G Master-mentalitásnak. 

Az FE 85 mm F1.4 GM és az FE 70–200 mm F2.8 GM OSS az α objektívek között elsőként használ 11 lamellás, körkörös blendét. A jelenlegi 11 lamellás blende kifejlesztését az az igény inspirálta, hogy a bokeh-alakzatoknak a lehető leginkább kör alakúnak kell lenniük nagy blendebeállításoknál. A lamellaszám növelésének további előnye, hogy a blendealkatrészek még kompaktabbak lehetnek, miközben a blende átmérője rendkívül nagy.

Az objektíveket a gyártás során egyenként állítják be, így biztosítva az ideális bokeh-t

Bokeh 11 lamellás blendével

Bokeh 11 lamellás blendével

Bokeh 7 lamellás blendével

Bokeh 7 lamellás blendével

Innovatív hajtómechanizmus

A felbontást és a bokeh-t az optikai tervezés során optimalizáljuk, majd teszteljük a Sony kioldótechnológiájával 

A gyűrűhajtó SSM és a lineáris motor

Kishi:

Még ha sikerül is megteremteni a nagy felbontás és a bokeh közti egyensúlyt, és sikerül is elérni a legnagyobb teljesítményt, ennek nem sok haszna van, ha nem párosul ugyanilyen szintű fókuszálási pontossággal. Ezért élvonalbeli pontosságra is szükség van. Az objektív legnagyobb teljesítményének kihasználása érdekében miközben az optikai mérnökök tökéletesre fejlesztették az optikát, mi hihetetlen fókuszáló képességekkel láttuk el a G Mastert. Ehhez felhasználtuk a Sony saját technológiával fejlesztett innovatív zárkioldóit, melyek mechanizmusa az egyes objektívek optikai jellemzőihez van optimalizálva. 

Az FE 70–200 mm F2.8 GM OSS úgy birkózik meg a fókuszobjektív súlyával, hogy a fókuszcsoportot – amely rendszerint egy darabból áll – két különálló fókuszcsoportra osztja. Ez elosztja a súlyt. Emellett a fókuszcsoportok különálló, függetlenül vezérelhető kioldókkal történő kombinálásával az objektív simább fókuszálást ér el nem csak a fotók, hanem a videók esetében is. A fókuszcsoport kettéosztása ezen felül egy lebegő szerkezetet hoz létre, amelynek révén a különféle aberrációk hatékonyan korrigálhatók minden tárgytávolság mellett, és a teljesen független vezérlést lehetővé tévő lebegő szerkezetnek köszönhetően az egyes objektívelemek pozíciója egyenként állítható be úgy, ahogy az egy tipikus lebegő szerkezet esetén lehetetlen lenne, így az objektív tényleges teljesítménye a legnagyobb mértékben kihasználható.

1. Gyűrűhajtó SSM     2. Lineáris motor

Az innovatív kioldótechnológia egy teljesen új fényképezési stílust tesz lehetővé

Az FE 85 mm F1.4 GM és az FE 70–200 mm F2.8 GM OSS újgenerációs gyűrűhajtó motorrendszerekkel is el van látva, melyek a kontraszt autofókuszhoz optimalizálják az A-bajonettes objektívekben használt gyűrűhajtó SSM-eket a tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépekben. A kontraszt autofókuszt is használó, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépekben egy kis lengő hajtómű szükséges a fókuszáláshoz, ezért sima forgásra van szükség.

A gyűrűhajtó SSM golyóscsapágyakkal ér el még simább forgást. Az FE 85 mm F1.4 GM két pozícióérzékelővel is el van látva, amelyek közvetlenül észlelik és vezérlik a fókuszlencsét. A kiváló gyűrűhajtó SSM, a két pozícióészlelő szenzor és a meghajtóalgoritmus lehetővé teszi az objektív 1 mikronos pontosságú pozícióvezérlését, ami extrém pontosságú autofókuszálást biztosít.

Gyűrűhajtó SSM motorrendszer
Masanori Kishi

Kishi:

Őszintén remélem, hogy az emberek ki fogják próbálni az „Eye AF (autofókusz)” funkciót, amely az FE 85 mm F1.4 GM és az α7 sorozat kombinálásával a fókuszba hozza a fényképezett személyek szemeit, mert ha kipróbálják, valóban rájönnek, milyen fókuszálási pontossággal rendelkezik ez az objektív. A hagyományos 85 mm F1.4 objektívek a szűk mélységélességi tartományuk miatt néha csak nehezen tudják teljesen fókuszba hozni a szemet autofókusszal. 

Sok profi a 85 mm F1.4 objektívekkel manuálisan végzi a pontos fókuszálást, szóval azt hiszem, csodálatos, hogy mi megkönnyítettük az ilyen fokú pontosság autofókusszal történő elérését. Annak ellenére, hogy a 85 mm F1.4 objektív mélységélességi tartománya nagyon szűk, mi olyan pontosságot értünk el, amellyel a fényképészek nem csak a pupillára, de a szemhéjra, a szempillák végére, a pupilla felszínére vagy a szemben tükröződő képre is ráfókuszálhatnak. 

Az ezekbe az objektívekbe épített innovatív kioldótechnológia az, amellyel el tudtuk érni ezt a pontosságot. Azt hiszem, ez egy teljesen új fotózási stílushoz fog vezetni, mert míg eddig a fotósoknak a precíz fókuszálásra kellett koncentrálniuk, mostantól szabadon változtathatják a látószöget, a téma pedig szabadon mozoghat, miközben a pupilla mindvégig a fókuszban marad.

Akira Shiraishi

Akira Shiraishi üzenete

Különösen szeretem az FE 85 mm F1.4 GM-et. 10 évvel ezelőtt a 85 mm-es F1.4 A-bajonettes objektívről adtam interjút: az α objektívek között a 85 mm-es F1.4 ikonikus darab, kivételes műszaki adatokkal. Ez az objektív kiválóan képviseli az α márkát.

Az új, 85 mm-es F1.4 megalkotásakor olyan objektívet szerettem volna létrehozni, amely minden korábbit felülmúl. Azt hiszem, pontosan ezt tettük, és remélem, mások is így vélekednek majd az FE 85mm F1.4 GM-mel kapcsolatban. És mivel nagyon komolyan vettük a vásárlók F4-es sorozattal kapcsolatos visszajelzéseit, a G Master sorozat másik két objektívjének – az FE 24-70 mm F2.8 GM-nek és az FE 70-200 mm F2.8 GM OSS-nek – a teljesítményét is javítottuk. Remélem, hogy a jelenleg az F4 sorozatot használó vásárlók ezeket az új F2.8-as típusokat is kipróbálják majd.

Masanori Kishi üzenete

Az új G Master márka eme három kivételes objektívjének egyidejű kibocsátásáig folyamatosan emeltük a lécet: minden objektívbe annyi funkciót tettünk, amennyit csak tudtunk, beleértve a kompromisszummentes, finomszemcsés működtetést. Az α7 sorozat kibocsátása óta rengeteg értékes véleményt kaptunk számtalan professzionális felhasználótól.

Ezeket a termékeket úgy kezdtük értékesíteni, hogy logikusan dolgoztunk ki minden részletet, legyen szó a kezelhetőségről, a teljesítményről vagy más jellemzőkről, figyelembe véve a felhasználóktól kapott információkat. Hiszem, hogy olyan objektíveket alkottunk, amelyeket teljes bizalommal ajánlhatok, és boldog leszek, ha látom, hogy a felhasználók tényleg használják majd ezeket az objektíveket, és örömüket lelik bennük. Remélem, mindenki élvezni fogja a nagy felbontás és a gyönyörű bokeh mindeddig egyedülálló kombinációját, melyet ez az új G Master sorozat nyújt.

Masanori Kishi

A holnap objektívei ma, a Sony-tól

Objektívek, amelyek egyesítik a nagy felbontást és a látványos bokeh hatást – továbbfejlesztett fényképezőgép-vázakba oltott tökéletes teljesítmény a jövőben is.