Mostantól tükör nélküli készülékkel is készíthet sportfotókat

Yonathan Kellerman

Régebben az a mondás járta, hogy tükör nélküli fényképezőgéppel nem lehet sportfotót készíteni. Yonathan Kellerman azonban csak egy a sok fotós közül, aki DSLR-gépét Sony A9-re cserélte, s ezzel együtt fényképezési stílust is váltott.

„A Sony átírta a fényképezés szabálykönyvét.”

Yonathan Kellerman

© Yonathan Kellerman | Sony α9 + 100-400 mm f/4.5-5.6| 1/40s @ f/6.3, ISO 100

TEST

Yonathan szerint „a mozgás mély benyomást kelt” – akár egy balett-táncos művészetéről van szól, akár a célvonalon átlépő rövidtávfutó eltökéltségéről, vagy egyszerűen a nézők arcán megjelenő ámulatról, amikor valaki győz egy mérkőzés végén. A sport elképesztően változatos játékteret nyújt a fotósnak, de a megfelelő fényképezőgépre és kiegészítőkre van szüksége ahhoz, hogy el ne mulassza az „életre szóló” pillanatokat. A kanadai születésű fényképész évekig DSLR-fényképezőgépet használt; a tükör nélkülire váltás nem volt egyszerű döntés.

„Régebben valahányszor eszembe jutott, hogy DSLR-ről tükör nélküli fényképezőgépre váltsak, mindig az autofókusz teljesítménye jelentette a legnagyobb akadályt. A Sony α9 megoldotta ezt a kérdést.”

Az érzékelőn elhelyezkedő 693 ponttal, az AF-követéssel és a 20 képkocka/mp sebességű sorozatfelvétellel az α9 olyan szabadságot ad a fotósoknak, amellyel bármilyen képet képesek elkészíteni.

Yonathan Kellerman

© Yonathan Kellerman | Sony α9 + 100–400 mm f/4.5–5.6| 1/2500 s, f/5.6, ISO 1250

„Van valami az α9 autofókuszának használatával kapcsolatban, ami tényleg megváltoztatta a munkamódszeremet. Az α9 AF-pontjai a képkocka teljes területét lefedik, és nem a központra tömörülnek, mint egy DSLR-nél. A témát így a szélek felé tolhatom, és tudom, hogy így is tökéletesen követi a fókusz. Emiatt kevesebb időt fordítok a kivágás módosításával. Most vannak olyan felvételeim, amelyeket nem kell körbevágni az utómunka során, ami korábban szinte alig fordult elő.”

A sportoló a kép szélén is lehet, így marad hely mellette, hogy például a képszerkesztők odahelyezzék a főcímet.

Yonathan Kellerman

© Yonathan Kellerman | Sony α9 + 100-400 mm f/4.5-5.6| 1/1000s @ f/5.6, ISO 6400

A döntő pillanatok megörökítéséhez minden fotós a fényképezőgép-készletére támaszkodik, és Yonathan sem kivétel; az α9 24,2 megapixeles Full-Frame érzékelőjének akkor is az elvárt képminőséget kell nyújtania, ha képességei határait feszegetik.

Yonathan éppen a táncfényképezésbe szeretett bele, noha annak is megvannak a sajátos kihívásai; főként a nehezen kezelhető fényviszonyok.

„Gyakorlatilag folyton 6400-as ISO-érzékenységet használok. Elég szabadságot hagy a többi beállításhoz, az α9-nek pedig nem jelent problémát. Balettelőadás fotózásakor egyes jelenetek nagyon világosak, viszont gyakran van olyan, amely rendkívül sötét, szándékosan álomszerű. Ezt a legnehezebb megörökíteni. Olyankor egész 12 800-as ISO-ig felmegyek.”

Yonathan Kellerman

© Yonathan Kellerman | Sony α9 + 70-200 mm f/2.8| 1/400s @ f/2.8, ISO 10000

Azt gondolná az ember, a sportfotóknál minden a nagy teleobjektívekről szól, de mint Yonathan rávilágít, ez nem mindig van így.

„Amikor táncot fényképezek, a szélesebb 16-35 mm f/4 objektívet is használom, mert amikor az operában dolgozom, a díszlet is az előadás része, ezért szükség van egy nagylátószögű objektívre. Ugyanez a helyzet a sportfotóknál – gyakran használom a nagylátószöget, amikor közelről fényképezek sportolókat, és azt szeretném, hogy a stadion is rajta legyen a felvételen. Ez is rész a teljes képnek.”

Yonathan Kellerman

© Yonathan Kellerman | Sony α9 + 100-400 mm f/4.5-5.6| 1/800s @ f/5.6, ISO 2500

További előnyt jelent az α9 csendes zárszerkezete, melynek révén a fotósok olyan helyen is fényképezhetnek, ahol a DSLR egyszerűen túl hangos lenne. Bátran készíthetnek 20 képkockát másodpercenként, amikor egy golfjátékos meglendíti az ütőjét.

„Egy kicsit közelebb megyek a történésekhez, mert tudom, hogy nem fognak látni vagy hallani. Biztos vagyok benne, hogy a jövőben meg kell követelniük a fotósoktól, hogy csendesebb fényképezőgépet használjanak különösen a tenisznél, ahogy ezt ma a golfnál teszik.”

A cikkben bemutatott termékek

ILCE-9

α9 Full Frame, tükör nélküli fényképezőgép egymásra helyezett CMOS-érzékelővel

SEL70200GM

FE 70-200 mm F2.8 GM OSS

SEL28F20 / SEL28F20FEC / SEL28F20UWC

FE 100-400 mm G Master szuper-telefotó-zoomobjektív

Yonathan Kellerman
Alpha Universe

Yonathan Kellerman

Franciaország

A fotózás nagyjából minden évtizedben forradalmi változáson megy keresztül. Úgy gondolom, hogy a Sony tükör nélküli Full Frame fényképezőgépei hozták el a legújabb forradalmat.

Profil megtekintése

x