Az Északi-sark és a sarki fény

Ole Christian Salomonsen

A legtöbb ember számára az életben egyszer adódik alkalom, hogy lássa az északi fényt, a természet vitathatatlanul legvarázslatosabb fényjátékát, de a Norvégia északi részén nevelkedett Ole gyerekként szinte magától értetődőnek tekintette a jelenséget. Csak idősebb korában kezdte észrevenni, milyen hatást gyakorol azokra, akik először látják, és akkor döbbent rá, hogy tudat alatt mindig is lenyűgözte a sarki fény.

„Láttam, ahogy felnőtt emberek ide jönnek, és első alkalommal látják, és felkiáltanak, és nagyon izgatottá válnak, és akkor rájöttem, milyen szerencsés vagyok, hogy én ezt a jelenséget annyiszor láthatom a fejem felett. Nem csak a szépségéről van szó – de ahogy idősödöm, egyre jobban magával ragad.”

Ole C. Salomonsen

© Ole C. Salomonsen | Sony α7R II + 15 mm f/2.8 | 5 s, f/2.8

Ole C. Salomonsen

© Ole C. Salomonsen | Sony α7R II + 15 mm f/2.8 | 2 s, f/2.8

Ole C. Salomonsen

 © Ole C. Salomonsen | Sony α7 II + 16–35 mm f/2.8 ZA SSM | 25 s, f/2.8© 

Az utóbbi 10 év során Ole sarkifény-fotók garmadát halmozta fel; olyan felvételeket, amelyek erős tájképi elemeket is tartalmaznak, és bizonyos esetekben a vadvilágot is megörökítik.

„Nem is tudom, hányszor láttam már a sarki fényt, de soha nem unom meg. Egyik alkalom sem nevezhető „a” tökéletesnek, mivel változatos az intenzitása, színe és sebessége. Van benne valami nem e világi – kapcsolat az űrrel, sok különböző dologgal, ezért foglalkoztat szerintem bennünket, embereket."

Ole szülővárosa, Tromsø, mely közvetlenül a sarki fény oválisa alatt fekszik, még a kevésbé aktív időszakokban is a világ egyik legjobb helyszíne a látvány megtekintéséhez. A döbbenetes sarki látkép a nyári éjszakai napfénnyel a fotósok álma, a tavaszi és őszi napéjegyenlőség pedig gazdag, lágy fényekben ragyogó, hosszú, elnyújtott napkeltéket és napnyugtákat kínál.

Ole heteken át aprólékosan tervezi a felvételeket és keresi a helyszíneket, de a hagyományos tájfotózástól eltérően, ahol a Nap helye és az egyéb tényezők többé kevésbé kiszámíthatók, a sarki fény szeszélyes természete a legtürelmesebb fotós kitartását is próbára teszi.

Ole C. Salomonsen

© Ole C. Salomonsen | Sony α7R II + 16–35 mm f/2.8 GM |
0,8 s, f/13

Ole C. Salomonsen

© Ole C. Salomonsen| Sony α7R II + 16–35 mm f/2.8 GM |
1/1250 s, f/10

Ole C. Salomonsen

© Ole C. Salomonsen | Sony α77 II + 70–200 mm f/2.8 G SSM II | 1/500 s, f/6.3

„Az ember megkomponálhatja a tökéletes képet – a síkságra, vagyis éppen a képbe érő folyóval például, aztán áll ott, vár a sarki fényre, és egy idő után rájön, hogy most nem mutatkozik. Akkor jön a kérdés: van türelme kivárni, vagy sutba dobja a kompozíciót, és másként készíti el a képet?”

Bár elsősorban állóképeket készít, Olét izgatja a sarki fény mozgásának megörökítése is. Első kísérletei során állóképekből próbált gyorsított filmet készíteni, de a film szaggatott lett, és hiányzott belőle az elképzelt kecsesség. Ole ekkor fedezte fel az α7 készülékeket, és azok alacsony fényerős képességeinek köszönhetően könnyedén tudott élő videókat készíteni. A kamera képességeitől lenyűgözött Ole kipróbálta az α7R-t is, és azonnal beleszeretett.

Ole C. Salomonsen

© Ole C. Salomonsen | Sony α7 II + 24–70 mm f/4 ZA OSS | 1/1600 s, f/4.5

„Tettem néhány próbát a fényképezőgéppel, és lenyűgözött a képek minősége. Könnyed képek voltak, fantasztikus felbontással, a dinamikatartomány pedig minden eddigi gépemét felülmúlta. Úgy ki tudtam emelni a részleteket az árnyékból, mint még soha. Az α7R gyökeres változást hozott a munkámba.”

Ole azóta továbbfejlesztette felszerelését, és most az α7R III-mal fotóz, melyhez G és G Master objektíveket használ, és lenyűgözi az üveg teljesítménye.

„Tájfotózáshoz a 16–35 mm-es f/2.8-as GM vagy a 12–24 mm-es f/4-es G objektívet használom – az utóbbi a kedvencem az északi fényhez. Mozgalmas témák, természetfotók esetén pedig lépni sem tudnék a 70–200 mm-es f/2.8-as GM és a 100–400 mm-es f/4.5–5.6-os GM nélkül. Kirívóan élesek, kenterbe verik minden eddigi objektívem. Van még nálam egy 24–70 mm-es f/2.8-as GM, így aztán 12 mm-től 400 mm-ig fel vagyok készülve mindenre!”

A cikkben bemutatott termékek

ILCE-7RM2

α7R II hátulról megvilágított Full Frame képérzékelővel

ILCE-7M2 BODY / KIT

α7 II E-bajonettes fényképezőgép Full Frame érzékelővel

ILCA-77M2 Váz / Felszerelés

α77 II A-bajonettes fényképezőgép APS-C érzékelővel

SAL1635Z2

Vario-Sonnar® T* 16–35 mm F2.8 ZA SSM II

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SAL70200G2

70-200 mm F2,8G SSM II

SEL2470Z

Vario-Tessar® T* FE 24-70 mm F4 ZA OSS

Ole Christian Salomonsen
Alpha Universe

Ole Christian Salomonsen

Norvégia

Számomra a fényképezés egyet jelent a sarki fény utáni hajszával.

Profil megtekintése

TEST
x